آشنایی با اصول کاشت خربزه

0

کاشت خربزه به صورت دستی توسط کارگرها یا ماشینی توسط دستگاه بذرکار انجام می شود. در کشت سنتی کارگران با بیل چاله ها را کنده و چند بذر را می ریزند و سپس چاله را با خاک سبک پر می کنند. البته بهتر است بذر خربزه را ۲۴ ساعت قبل از کاشت خیس کرد.

همچنین خربزه  به دو صورت آبی و دیم کشت می شود که در ذیل به آن ها اشاره می گردد.

کاشت خربزه

انواع زراعت خربزه

کاشت خربزه ممکن است به صورت بذرکاری یا نشا کاری انجام شود. همچنین خربزه به دو صورت آبی و دیم کشت می شود.

کشت آبی

کاشت خربزه به صورت آبی بسته به نوع خاک و شرایط اقلیمی منطقه به دو روش زیر انجام می شود.

الف ) کاشت خربزه به روش سنتی با ایجاد جوی و پشته عمیق

ب)کاشت خربزه  به روش جدید با ایجاد جوی و پشته کم عمق

کاشت خربزه به صورت دیم

برای کشت دیم خربزه زمین مورد نظر را قبلا با مرزهای بلند کرت بندی کرده و در اواخر زمستان آب را به مدت طولانی به داخل این کرت ها هدایت می کنند تا زمین به مقدار زیادی سیراب گردد.

سپس در اوایل بهار پس از تبخیر رطوبت نسبی و گاورو شدن زمین آنرا شخم زده و با دیسک و ماله آن را نرم و صاف می کنند و بعد بذر خیس خورده خربزه را به فاصله یک متر از یکیدیگر روی خطوط موازی و به فاصله سه متر از یکیدیگر روی ردیف کشت می نمایند.

کاشت خربزه

گیاه شناسی:

گیاهی است یکساله و علفی . این گیاه دارای ساقه طویل و خزنده و برگهای درشت آن بصورت متناوب در طول ساقه میروید.  از محور برگها گلهای نر و ماده بوجود می آید. و تعداد گلهای نر همیشه بیشتر از گلهای ماده است .

نیاز های اکولوژی:

دما :

بهترین نتیجه را در آب و هوای گرم و خشک میدهد. در این شرایط بهترین عملکرد را داراست و طعم آن شیرین تر و مطبوع تر خواهد بود .

خاک :

در انواع خاک ها ( رسی شنی و لومی ) بعمل می آید  ولی در خاک های خیلی اسیدی رشد نمی کند . pH 6-6.7 را می پسندد.

نور :

نیاز به نور فراوان دارد .

آبیاری :

در نواحی خشک و نیمه خشک خربزه و طالبی را بایستی آبیاری نمود آبیاری در نواحی مرطوب نیز لازم است .

کود :

۸۰-۱۰۰ کیلو در هکتار ازت خالص ، ۶۰-۸۰ کیلو فسفر خالص  و ۱۰۰-۱۵۰ کیلو گرم پتاس خالص نیازمی باشد .

شما میتوانید بهترین بذر ملون(خربزه) را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید

تناوب در کاشت خربزه

در کاشت خربزه با توجه به عمق نفوذ ریشه گیاه خربزه بهتر است با گیاهانی در تناوب قرار بگیرد که ریشه های آنها از قسمت های سطحی خاک به جذب آب و مواد غذایی م یپردازند. بر این اساس خربزه را میتوان با گیاهانی مانند گندم و جو در تناوب قرار داد. در کشت خربزه بهتر است برنامه تناوب چهار ساله رعایت گردد.

خربزه بعد از کشت بقولات، چغندر قند، سیب زمینی و علوفه یک ساله عملکرد خوبی دارد. کشت خربزه بعد از خیار، هندوانه و طالبی به علت داشتن بیماری های مشترک توصیه نمی شود. کاشت خربزه بعد از محصولاتی که به عنوان کود سبز به کار می روند باعث بهبود عملکرد و کیفیت آن می گردد.

سایر مطالب:

آفت مگس جالیز و چگونگی کنترل آن

 چند نکته در مرحله داشت محصول باید رعایت کرد.

 ۱- آبیاری: 

نوسانات آبیاری اگر چه باعث کاهش رشد می شوند، می تواند باعث ترک خوردگی میوه ها نیز شوند. آبیاری بیش از حد باعث کاهش قند می شود.

در کشت هایی که فاصله ردیف ها زیاد است و خاک نیمه سنگین، هر ۱۲-۱۰ روز یکبار آبیاری صورت می گیرد. در خاک های سبک هر ۸-۶ روز یکبار آبیاری صورت می گیرد.

۲- تنک کردن

تنک کردن در کشت های قدیمی که کشت به صورت کپه ای انجام شده در مرحله ۲ یا ۳ برگی یک بوته نگهداری شده و بقیه حذف می شوند.

۳- هرس:

یکی از معایب کشت خربزه هزینه بالایی هرس آن است به این صورت که وقتی بوته رشد کرد و تولید دو ساقه فرعی کرد این هرس انجام می شود و بعد از ساقه های فرعی ساقه اصلی حذف می شود و تا برگ هفتم هر ساقه فرعی، ساقه های فرعی ثانویه که روی ساقه های فرعی تشکیل شده حذف می شوند.

۴- تراش خربزه

در این عملیات تمام ساقه های فرعی ثانویه، تمام گلهای نر و ماده و تمام میوه های تشکیل شده قبل از برگ هفتم را حذف می کنند. گلها و میوه های بعدی پس از این میوه را حذف می کنیم و معمولا روی هر بوته ۲ میوه نگه دای می شود. حذف نهایی گلها و میوه ها در مرحله ای که میوه قابل نگه داری به ۲تا ۳ سانتیمتر رسید انجام می شود. در صورتی که عملیات هرس و تراش صورت نگیرد ۲۰-۱۰ میوه ممکن است روی یک بوته تشکیل شود.

حذف گل ها و انتخاب گل هفتم در ساقه های فرعی که همزمان با این کار میوه هایی که قرار است نگه داری شدند برای جلوگیری از حمله مگس خربزه با خاک پوشش داده می شوند.

برای این کار میوه ای که هنوز سالم است برگ ها را دور آن پیچیده و زیر خاک قرار می دهند. خاک دهی را تا مرحله ای انجام می دهند که پوست میوه ضخیم شده و خطوط روی میوه ظاهر شود. البته در کشت های جدید مبارزه با سموم شیمیایی صورت می گیرد.

آفات :

از مهمترین آفات خربزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شته ها: 

که روی بیشتر گیاهان زندگی می کنند. به این صورت که روی برگ ها و ساقه گیاهان جمع شده و در نتیجه حمله آن ها برگ ها زرد و پیچیده می شوند و با تغذیه از شیره گیاهی باعث پژمرده شدن برگ ها، ضعف بوته ها و از بین رفتن جوانه و بالاخره خشک شدن گیاه می شود.

برای مبارزه با شته ها می توان از برخی سموم استفاده کرد. همچنین حشراتی مثل زنبور و مگس از لارو شته تغذیه می کنند و آن ها را ازبین می برند.

مگس خربزه:

لاروهای مگس خربزه از آفات مهم خربزه هستند. این مگس با تخم گذاری خود پوست میوه های کوچک را سوراخ کرده و در قسمت گوشت میوه تخم ریزی می کند . پس از چند روز لاروها بیرون می آیند و با ایجاد تونل هایی از قسمت گوشتی میوه تغذیه و آن را فاسد می کنند. خربزه های آلوده بد بو و غیر قابل مصرف هستند و گوشت میوه سخت و تلخ می شود.

روش مبارزه با مگس خربزه: سم پاشی بوته ها با محلول دو در هزار دیپترکس یا یک در هزار دیازینون در موقع ظهور حشرات نتیجه خوبی می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )