تغذیه کره اسب ها

0

تغذیه کره اسب ها شامل حاوی مجموعه کاملی از عناصر معدنی ماکرو و ریزمغذی ­ها،  ویتامین ­های محلول در آب و چربیو نیز آمینواسید­های ضروری است که در این مقطع خاص از زندگی اسب جهت بهبود سرعت رشد استخوان­ های قدرتمند، تاندون­ ها، مفاصل و عضلات برای تبدیل شدن کره به یک اسب سالم و کامل تا ۳ سالگی کمک می­ کند.

تغذیه کره اسب ها

باوجود بسیاری از گزینه‌های خوراک، مکمل و یونجه در دسترس، بسیاری از مردم برایشان سؤال است که در تغذیه و آموزش کره اسب به چه چیزهایی احتیاج دارند. بسیاری از عقاید و باورهای مربوط به تغذیه و آموزش کره اسب، تصمیم‌گیری در مورد تغذیه کره اسب را دشوارتر می‌کنند.

منابع تغذیه‌ای حساس برای رشد مناسب کره اسب شامل شش دسته می‌شود:

  • کربوهیدرات
  • پروتئین
  • چربی
  • ویتامین‌ها
  • مواد معدنی و آب
تغذیه کره اسب ها

مواد مغذی اساسی در تغذیه کره اسب ها

در تغذیه و آموزش کره اسب مهم است که بدانید معمولاً، شرکت‌های تولیدکننده‌ی خوراک پنج ماده مغذی اولیه موردنیاز اسب شما را به محصولات خود اضافه می‌کنند. با این‌حال، مهم است که آب را فراموش نکنید. یک اسب سالم، بسته به دما، رطوبت و سطح فعالیت، ۳۰ تا ۳۵ لیتر (بیشتر) آب در روز مصرف می‌کند، باید در همه زمان‌ها آب تمیز و سالم برای اسب شما در دسترس باشد هنگام تشنگی نیاز خود را برطرف کند.
اسب‌هایی که به‌اندازه کافی آب نمی‌نوشند دچار مشکلاتی مانند کم‌آبی، لکه بینی روده و سایر اشکال کولیک می‌شوند.
رژیم غذایی اسب باید بر اساس نیاز آن به ۵ ماده مغذی دیگر تدوین شود. این نیازها برای هر اسب متفاوت است و تحت تأثیر توده بدن، سن، تحرک و کارایی متابولیک بدن قرار می‌گیرد.

کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها به‌احتمال‌زیاد بیشترین مقدار را در رژیم غذایی اسب ‌دارند. آن‌ها را می‌توان به دو گروه ساختاری (فیبر) و غیر ساختاری (قند و نشاسته) تقسیم کرد. کربوهیدرات‌های ساختاری بیشتر در مقادیر ضایعاتی که اسب می‌خورد (به‌عنوان‌مثال یونجه، چمن) بیشترین مقدار رادارند و به لطف طراحی دستگاه روده اسب قابل‌هضم هستند. به دنبال هضم در معده و روده کوچک، مواد گوارشی اسب وارد روده بزرگ می‌شود که در اسب شامل سکوم و روده بزرگ است. روده بزرگ اسب حاوی میکروارگانیسم‌هایی است که قادرند کربوهیدرات‌های ساختاری را تبدیل به یک منبع انرژی که اسب قادر به جذب آن است، کنند. به همین دلیل است که اسب‌ها از گیاهان چمن و یونجه ارزش غذایی زیادی کسب می‌کنند.

پروتئین تغذیه اسب

پروتئین برای رشد و ایمنی بدن لازم است، ماده مغذی که توسط بسیاری از دارندگان اسب به‌خوبی شناخته‌نشده است. پروتئین‌ها در روده کوچک به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند که برای ساختن پروتئین‌هایی در بدن ساخته‌شده‌اند که عضله، مو و سم را می‌سازند و به رشد آن‌ها کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم خواندن مطلب زیر را در این رابطه از دست ندهید:

نقش پروتئین در پرورش اسب

افزایش کیفیت پروتئین بدون افزایش کل پروتئین، مزایایی بسیاری دارد. این ‌یک تصور غلط است که معمولاً در صنعت اسب انجام می‌شود که پروتئین بالاتر با انرژی بالاتر همراه است. درواقع، پروتئین‌ها دشوارترین منابع انرژی اسب برای هضم و تبدیل به انرژی قابل‌استفاده هستند.
میزان پروتئین موردنیاز برای رشد و نگهداری بسته به سن و میزان تحرک متفاوت است. به‌طورکلی اسب‌های در حال رشد به درصد بالاتری از پروتئین نسبت به اسب‌های بالغ احتیاج دارند. یک اسب در حال رشد به‌طورکلی بین ۱۲ تا ۱۸ درصد پروتئین خام در رژیم غذایی خود برای رشد مناسب نیاز دارد.

چه زمان پروتئین بیشتر؟

هنگامی‌که بافت‌های بدن اسب در مرحله‌ی رشد قرار می‌گیرند، اسب‌ها به پروتئین بیشتری احتیاج دارند (اسب‌های جوان در مراحل رشد، مادیان باردار در آخرین سه‌ماهه خود و مادیان شیرده که نیاز به تولید مقادیر زیادی شیردارند). اسب‌های بالغ بسته به حجم کارشان، به‌احتمال‌زیاد با درصد پروتئین پایین‌تر (۸ تا ۱۲ درصد) نیازشان برطرف می‌شود.

اسب‌هایی که در تمرین شدید قرار دارند، به دلیل اینکه درحال‌توسعه بافت‌های ماهیچه‌های خود هستند، به پروتئین بیشتری نسبت به اسب‌های دیگر احتیاج دارند. بااین‌حال، بسیاری از آن‌ها هنوز ۱۲ درصد از پروتئین را به‌خوبی دریافت نمی‌کنند.

اگر در تغذیه و آموزش کره اسب ‌ها پروتئین بیشتری نسبت به مقدار موردنیاز بدنشان دریافت کنند، بدن اسب پروتئین اضافی را تجزیه می‌کند و آن را به‌عنوان اوره در ادرار خود دفع می‌کند که به‌سرعت به آمونیاک تبدیل می‌شود. این اتفاق در تغذیه و آموزش کره اسب و اسب مطلوب نیست زیرا آمونیاک اضافی می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی در اسب‌ها شود.

چربی‌ها

نشان داده‌شده است که اسب‌ها می‌توانند سطح نسبتاً زیادی چربی را در بدن خود ذخیره کنند. چربی منبع عالی انرژی است و برای اسب به‌راحتی قابل‌هضم است. خوراک‌های تجاری که با چربی‌های اضافی تکمیل‌نشده‌اند، تقریباً ۲ تا ۴ درصد چربی‌دارند. اکنون بسیاری از خوراک‌های تجاری به‌صورت نوعی روغن تثبیت‌شده با چربی تکمیل می‌شوند.

ازآنجاکه اضافه کردن چربی به یک خوراک باعث افزایش چگالی انرژی آن می‌شود اسب نیز به خوراک کمتری نیاز دارد، لازم است که مطمئن باشید که تمام مواد مغذی دیگر (پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی) نیز به‌اندازه کافی برای تأمین نیازهای اسب شما در خوراک او وجود دارند. مهم است که در تغذیه و آموزش کره اسب و اسب، شما علاوه بر تأمین انرژی، نیاز به سایر مواد مغذی او را برطرف کنید.

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها ترکیبات ارگانیکی مهمی هستند. آن‌ها باید در بدن حضورداشته باشند تا بتوانند واکنش‌های مهمی را انجام دهند که به حیوان اجازه می‌دهد به حیات خود ادامه دهد. مهم است که خوراک خود را بررسی کنید و مطمئن باشید که تمام ویتامین‌های موردنیاز اسب شما تأمین می‌شود، زیرا کمبود ویتامین می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف و زیادی شود. بااین‌حال، این مهم است که درک کنید که زیاده‌روی در این ویتامین‌ها نیز مطلوب نیستند، خصوصاً در مورد ویتامین‌های محلول در چربی. ویتامین‌های محلول در آب اگر بیش‌ازحد باشند، معمولاً از طریق ادرار دفع می‌شوند.

ویتامین‌های محلول در چربی به‌راحتی در بافت چربی حیوان ذخیره می‌شوند و بنابراین در صورت تغذیه با مقادیر بیش‌ازحد می‌توانند تا حد زیادی رشد کنند. ازآنجاکه مقادیر زیاد ویتامین‌ها می‌تواند منجر به بیماری و مشکل در حیوان شود، استفاده از مکمل‌های غذایی که ازنظر ویتامین‌ها خاص هستند، بسیار مهم است. در بیشتر موارد، یک برنامه علوفه‌ای خوب همراه با یک کنسانتره خوش‌فرم ویتامین‌های کافی را برای پاسخگویی به نیازهای اسب شما فراهم می‌کند.

مدیریت تغذیه‌ای

با افزایش سن کره ، وابستگی آن‌ها به مواد غذایی جامد افزایش می‌یابد درحالی‌که مصرف شیر کاهش می‌یابد. شیر مادیان تنها حدود ۵۰ درصد پروتئین و انرژی لازم را برای کره اسب ۳ ماهه تأمین می‌کند. در ابتدا، بسته به سن کره اسب، به کره اسب ها کم‌کم خوراک جامد می‌دهند تا به میزان مصرف عادی یک تا سه پوند در روز برسند.

خوراک تازه باید روزانه در دسترس قرار گیرد و مراقب باشید تا ترش یا کپک‌زده نشده باشد. در انتهای روز اگر خوراکی باقی‌مانده باشد، می‌تواند در تغذیه مادیان یا اسب‌های دیگر استفاده شود.

ملاحظات عمده یک خوراک خوب شامل پروتئین باکیفیت بالا، میزان انرژی نسبتاً بالا و مقادیر کافی کلسیم و فسفر در نسبت‌های مناسب است. در زیر یک جیره بسیار خوش‌طعم و ازنظر غذایی مناسب ارائه‌شده است.

سایر مطالب:

محل نگهداری اسب و استاندارد های آن

نکته مهم تغذیه کره اسب ها

نکته مهم در تهیه خوراک، خوشبو بودن و کیفیت آن است. دستگاه گوارش کره‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که مقدار کمی از خوراک را در فواصل مکرر مصرف کند، نه مقدار زیادی یک‌بار در روز. دانه‌های موجود در خوراک قابل خرد شدن، پوسته‌پوسته شدن، نورد شدن یا ترک‌خوردگی است. به‌طورکلی خوراک کره اسب مخلوطی از غلات، مکمل‌های پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به‌طورمعمول ملاس به‌منظور افزایش خوشبو بودن خوراک اضافه می‌شود. پرداخت خوراک باعث افزایش قابل‌قبول بودن و قابلیت هضم شدن خوراک برای کره‌های جوان می‌شود که با دانه کامل مقایسه می‌شوند.

محاسبات مصرف مواد مغذی

نیازهای غذایی از یک اسب تا اسبی دیگر متفاوت است. مهم است که شما بتوانید در تغذیه و آموزش کره اسب یا اسب، یک خوراک را بررسی و ارزیابی کنید که آیا این خوراک نیازهای اسب شمارا برآورده می‌کند یا خیر.

تولیدکنندگان به‌طورمعمول دستورالعمل‌های تغذیه را روی برچسب قرار می‌دهند. با این کار به خریدار کمک می‌کند تا تعیین کند آیا خوراک برای اسب‌های آن‌ها مناسب است یا نه؟ چه مقدار از آن باید برای هر وعده‌ی غذایی مصرف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )