پرورش قرقاول از صفر تا صد

0

پرورش قرقاول یکی از سودمندترین کارهایی است که در سال های اخیر افراد زیادی دست به آن زده اند. چنانچه کسانی که پرورش این پرنده زودبازده و سودمند را انجام می دهند با اطلاعات در این زمینه آشنا نباشند کسب و کار آنها با ضرر های مالی بسیار زیادی روبه رو خواهد شد.

چرا پرورش قرقاول

یکی از دلایلی که مردم را به انتخاب قرقاول برای پرورش راغب می کند گوشت پر از خاصیت این حیوان است. گوشت قرقاول یک منبع سرشار از پروتئین و ویتامین های A و E می باشد.

  شما می توانید با مصرف این گوشت پرفایده و پرخاصیت سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید، و از بدن خود در مقابل بیماری ها محافظت کنید.

یکی دیگر از دلایلی که موجب می شود سود پرورش قرقاول زیاد باشد استفاده از این حیوان در شکارگاه های مصنوعی و برای تفریحات مردم می باشد چرا که این حیوان حلال گوشت است و علاوه بر آن جنبه تزئینی نیز دارد.

پرورش قرقاول

انواع قرقاول

با توجه به اینکه شرایط محیطی و آب و هوایی در هر ناحیه ای متفاوت است حیوانات این نواحی نیز با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند، قرقاول نیز از این مسئله مستثنی نیست و شما پیش از آغاز پرورش قرقاول باید با انواع آن آشنایی داشته باشید.

 قرقاول و یا به زبان مازنی تیرنگ ابتدا در مناطق خاورمیانه یافت شد و در قرن ۱۸ میلادی به اروپا و سپس آمریکا راه پیدا کرد؛ به همین دلیل تنوع گونه های این جانور در ایران و خاورمیانه بیشتر است.

از انواع قرقاول هایی که در ایران وجود دارند می توان به نژاد های لیمویی، لیدی آمهرست، خوراکی و سیلو اشاره کرد، که هرکدام در شرایطی ویژه و متفاوت از دیگری و در آب و هوای کشور عزیز ما رشد می کنند و پرورش می یابند. 

در زبان آلمانی به قرقاول فاسن و در زبان فرانسه به آن فیزن گفته می شود. قرقاول های بلژیکی، پاکستانی، کالیج، سیامی و سویین هو از نژاد هایی هستند که به سختی می توان آن ها را در ایران پرورش داد، چرا که بیشتر آن ها جنبه تزئینی دارند.

 پیش از آنکه نسبت به پرورش قرقاول اقدام کنید باید گونه و نژاد مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس نسبت به آغاز کسب وکار خود اقدام نمایید.

پرورش قرقاول در منزل

شاید شما هم در فضاهای مجازی و یا اخبار شنیده باشید که بسیاری از افراد کار آفرین کار خود را در منزل و با کمترین امکانات شروع می کنند.

شما هم برای پرورش قرقاول ها می توانید از این روش استفاده کنید اما پیش از آن باید به نکات بسیاری توجه کنید که ما در ادامه توجه شما را به چندی از این نکات جلب می کنیم. 

اولین و مهم ترین نکته برای پرورش قرقاول در منزل این است که با توجه به قیمت بالای این موجودات و حساس بودن شرایط آن ها شما باید توجه بسیاری به شرایط نگه داری آن ها داشته باشید تا برای قرقاول ها مشکلی پیش نیاید و شما نیز سرمایه تان را از دست ندهید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که این موجودات با ارزش، سازگاری محیطی کمی دارند و در هر محیطی قادر به تخم گذاشتن و تولید مثل نیستند.

پس شما برای این که بیشترین سوددهی را از پرورش قرقاول داشته باشید بهتر است برای آن ها مکانی خاص در منزل یا … با شرایط لازم را مهیا سازید که بهترین گزینه استفاده از قفس های مخصوص پرورش قرقاول می باشد.

شرایط آب و هوایی

در تمامی نقاط ایران مانند مناطق شمالی و حتی مناطق جنوبی کشورمان می توانید نسبت به پرورش قرقاول اقدام کنید برای این کار باید شرایط سالن پرورش قرقاول ها را برقرار کنید.  

برای مثال سالنی که قرار است در آن ساکن شوند باید با درختچه و تپه های سبز پوشیده شده باشد و مسیری صاف باشد تا جوجه ها برای راه رفتن در این سالن با مشکل مواجه نشوند.

اگر امکان ساخت چنین سالنی را ندارید می توانید با علف های خشک و شاخه های ذرت این مکان را برای تخم گذاری قرقاول ها بسازید. برای پرورش قرقاول ها شما به روزی ۱۵ ساعت نور نیاز دارید که اگر در فضای بسته و سالن مشغول به پرورش قرقاول هستید می توانید از نورهای مصنوعی برای این کار استفاده کنید.

سایر مطالب:

پرورش کبک وآشنایی با انواع نژادهای آن

وسایل لازم برای پرورش قرقاول

برای پرورش این حیوانات پر خاصیت شما به وسایلی برای نوردهی روزانه، وسایلی برای شبیه سازی محیط زندگی این حیوانات و وسایلی برای تنظیم دمای محل زندگی آن ها نیاز دارید. 

علاوه بر همه این ها، شما باید مکمل های غذایی را برای قرقاول ها تهیه کنید تا کیفیت تخم های آن ها بیشتر شود و در نتیجه تعداد تخم ها نیز افزایش یابد.

یکی از مکمل های غذایی که باید برای پرورش قرقاول ها تهیه کنید کلسیم می باشد؛ هرچقدر کلسیم بیشتری را به این موجودات بدهید پوسته تخم های آن ها محکم تر خواهد شد و آسیب های احتمالی کاهش می یابد.

شما می توانید از پودر صدف نیز به جای کلسیم استفاده کنید تا هزینه را کاهش دهید.

متدهای پرورش قرقاول

برای پرورش قرقاول ها متدهای بسیاری وجود دارد برای مثال شما می توانید از یک قرقاول مادر استفاده کنید و بعد از چند روز یعنی در حدود ۲ هفته تخم ها را در ماشین جوجه کشی قرار دهید. 

متد دوم استفاده از ماشین جوجه کشی از ابتدا تا انتهای مراحل رشد آن ها می باشد و این راه یکی از کارآمد ترین راه ها می باشد و ضایعات و آسیب های وارده را به کمترین میزان مجاز می رساند. 

خرید تخم های نطفه دار نیز متد سوم است. می توانید با تهیه این تخم ها و نگهداری مناسب از آن ها قرقاول های سالم و بسیاری داشته باشید.

نکات کلیدی

رطوبت یکی از عوامل مهم در جوجه شدن تخم ها می باشد و شما هر روز باید علاوه بر دما، رطوبت را نیز کنترل کنید.

قرقاول ها هر روز چیزی در میان ۵۰ تا ۱۰۰ گرم غذا مصرف می کنند و این میزان غذا در رشد آن ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )