پودر و پلت یونجه و کاربرد آن در جیره غذایی دام

0

پودر و پلت یونجه در کلیه دامها قابل مصرف بوده و می‌توان آن را به صورت مستقیم در هر نوع وضعیت تغذیه ای در گاوهای گوشتی و شیری، خوک، اسب، طیور، خرگوش، گوزن، گوسفند، بز و حیوانات دست‌آموز استفاده نمود.

یونجه پلت شده موجب افزایش سرعت رشد و ضریب تبدیل خوراک در مقایسه با سایر منابع پروتئینی می‌گردد.

پودر و پلت یونجه

یونجه پلت شده به علت کیفیت بالا می‌تواند جایگزین بخشی از دانه غلات و علوفه به صورت تواماً در جیره‌های گاوهای شیری گردد. به گونه‌ای که تا ۵۰درصد ماده خشک علوفه مصرفی در جیره‌ها را می‌توان با پلت یونجه جایگزین نمود .

ولی باید این مهم را مدنظر داشت که در این سطح میزان دانه غلات بر اساس ماده خشک نبایستی از ۵۰درصد جیره بیشتر باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که پروتئین موجود در پلت یونجه به نسبت پروتئین علوفه یونجه، سیلوی یونجه و کنجاله سویا در شکمبه به میزان کمتری تجزیه می‌گردد. این امر موجب گشته که یونجه پلت شده را بتوان به عنوان منبع پروتئین عبوری محسوب نمود.

پودر و پلت یونجه

مصرف پودر یونجه در طیور 

پروتئین پودر یونجه نسبتا زیاد ( حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد) است. البته قابلیت هضم اسیدهای آمینه مانند لیزین معمولا تحت تاثیر حرارت حدود ۱۰ درصد کمتر از مقدار مورد انتظار است.

این محصول عموما به عنوان منبع رنگیزه گزانتوفیل جهت زرد کردن رنگ پوست مرغ و زرده تخم مرغ و همچنین منبع مواد ناشناخته رشد (Unknown Growth Factor) به جیره طیور افزوده می‌شود.

برای اینکه زردی پوست و یا زرده تخم مرغ در پرندگان حداقل ۱۰ واحد روش (Roche) باشد حداقل باید مقدار ۵ درصد پودر یونجه به عنوان منبع گزانتوفیل به جیره آنها افزوده شود.

اگر یونجه دارای کپک باشد میزان هورمون استروژن پرنده بالا خواهد رفت و عملکرد دام را متاثر خواهد نمود.افزودن مقدار کمی یونجه به جیره‌ها سبب تیره شدن رنگ آنها شده که تغییر رنگ ظاهری حاصل از تغییر جیره را برای پرندگان غیر قابل تشخیص می‌کند و بنابراین استرس حاصل از تغییر جیره‌ها را به حداقل می‌رساند.

میزان ویتامین A فعال پودر یونجه باید حداقل ۲۰۰۰۰ واحد بین المللی باشد که قابلیت استفاده آن برای طیور تنها ۷۰ درصد خواهد بود.

سایر مصارف:

در برخی از کشورها از پودر یونجه در امر باغبانی به عنوان ماده ای جهت بهبود بافت خاک وتشکیل خاکی نرم استفاده میکنند.همچنین این ماده باعث تامین مواد مغذی و آلی و معدنی(ازت-فسفر-پتاسیم) در خاک شده و در پرورش گل رز موجب بهبود گل دهی می‌گردد.

شما میتوانید برای استعلام قیمت و سفارش بذر یونجه جیا ایتالیایی با این شماره ها تماس حاصل فرمایید ۰۹۱۲۰۴۳۶۸۹۰-۰۹۱۹۵۹۰۰۹۵۲ یا از طریق فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر اقدام نمایید.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده پودر و پلت یونجه

بنا بر آمار سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد ،کشورهای عمده صادر کننده پودر و پلت یونجه ( بر اساس ارزش میزان صادرات) عبارتند از: کانادا، اسپانیا، ایلات متحده امریکا، فرانسه، هلند و …

کشورهای ژاپن، بلژیک، یونان، آمریکا، فرانسه نیز عمده ترین وارد کنندگان پودر و پلت یونجه محسوب می‌شوند.

شرایط صادرات پودر و پلت یونجه

در حال حاضر صادرات علوفه، پودر و پلت یونجه نیاز به هیچ گونه مجوزی نداشته و تنها می‌بایست مراحل گمرکی صادرات انجام گیرد.

ماشین آلات مورد نیاز خط تولید پودر و پلت یونجه

برای ایجاد خط تولید پودر و پلت یونجه دستگاه‌ها و وسایل زیر مورد نیاز است:

– نقاله حمل

– الواتور

– دستگاه چاپر

– آسیاب (از نوع چکشی)

– تانک ملاس

– دستگاه کاندیشنر

– دستگاه پلت

– میکسر ( با توجه به طراحی خط تولید می‌توان از بکارگیری میکسر خودداری نمود)

– کولر

– مخازن نگهداری

– دیگ بخار

– کمپروسور هوا

– دستگاه سیکلون

– تانک ملاس

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پلت یونجه

برای تولید پلت یونجه، از پودر یونجه به همراه بخار آب استفاده می‌شود. به منظور غنی سازی و همچنین به عنوان ماده همبند پلت (پلت چسپان) می‌توان از ملاس و یا خاک رس کلوئیدی نیز استفاده نمود.

ملاس هم به عنوان پلت چسبان و هم به عنوان یک ماده خوراکی کاربرد دارد ولی خاک رس نقش ماده پلت چسبان را دارد.

سایر مطالب:

یونجه و اهمیت آن در تغذیه دام

تغذیه علوفه در گوساله ها

روش تولید پودر و پلت یونجه

یونجه در مزرعه توسط دستگاه برش (دستگاه موور، چاپر یا موور کاندیشنر) قطع شده و در سطح مزرعه می‌ماند تا در معرض نور خورشید و دمای محیط رطوبت خود را از دست بدهد.

برای خشک شدن یکنواخت از دستگاه ریک (Rake) استفاده کرده تا با زیر و رو کردن یونجه همه بخش‌های یونجه، خشک شود. باید دقت نمود که برگ‌ها که بخش با کیفیت یونجه هستند بر روی زمین ریخته نشوند.

در مناطقی که شرایط جوی مناسب نباشد باید به صورت مصنوعی اقدام به خشک کردن یونجه نمود. بعد از این مرحله با استفاده از دستگاه بیلر (Baler) یونجه از روی زمین جمع‌آوری شده و به شکل بسته‌های مکعب مستطیل یا گرد بسته بندی می‌شوند.

این بسته‌ها به راحتی قابل حمل بوده و آن را با استفاده از کامیون یا تریلی تراکتور به دامداری‌ها یا محل تولید پلت یونجه حمل می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )