آشنایی با کرم برگ خوار یا لارو برگ خوار و روش های مبارزه با آن

0

کرم برگ خوار یا لارو برگ خوار یک حشره مرموز و ناشناخته در میان نگهدارندگان گل و گیاه آپارتمانی است و حتی به فکر بسیار از مردم هم نمی رسد که کرم برگ خوار در داخل منزل بتواند نفوذ و رشد کند.

لارو برگ خوار بسیار بسیار حشره عجیب و با قدرت مخفی شدن بسیار بالا و با درجه نابود کنندگی بسیار بالا لارو برگ خوار یک آفت خطرناک برای گیاهان محسوب میشود و خسارت جبران ناپذیری بر روی گیاه به جایی می گذارد.

کرم برگ خوار یا لارو برگ خوار

روش لارو های برگ خوار برای حمله به گیاه شما به این نحوه است که اول در خاک های آلوده تخم گذاری میکند و یا از طریق فضای سبز نزدیک خانه به داخل منزل نفوذ کرده و شروع به تخم ریزی می کند، که این تخم ریزی بیشتر در فصل بهار اتفاق می افتد.

اولین نشانه وجود لارو برگ خوار در بین گیاهان شما دندانه دندانه شدن برگ ها و کم کم خالی شدن وسط برگ ها است ولی شما هیچ حشره ای در اوایل کار این موجود پیدا نمی کنید.

کرم برگ خوار فقط شبها از مخفی گاه خود که بین ساقه گیاه و یا داخل خاک است بیرون می آید و روز ها به استراحت می پردازد این حمله ها تا مدت ها ادامه دارد تا لارو به رشد خوبی برسد و زمان این رشد را میتوان از روی برگ گیاه خود تشخیص داد.

کرم برگ خوار یا لارو برگ خوار

علائم خسارت کرم برگ خوار یا لارو برگ خوار

زمستان گذرانی آفت کرم برگخوار گیلاس در داخل خاک میباشد. تراکم و گسترش آفت به بارندگی و دمای محیط که چه میزان مناسب رشد و زندگی لارو است، بستگی دارد. لاروها پس از خروج از تخم برای تغذیه به صورت دسته جمعی به سمت برگ گیاه حمله میکنند.

لارو از سطح زیر برگ شروع به تغذیه می کند و منجر به سوراخ شدن برگ و حالت مشبکی آن میشود. در سنین بالاتر لاروها در مزرعه پخش میشوند و به تمام قسمت های گیاه میوه، طوقه و گل حمله میکنند و باعث خشک شدن بوته و نابودی گیاه میشوند.

نهال گیلاس در اوایل فصل رشد مستعد ابتلا به آفت کرم برگخوار کارادرینا می باشد و بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرد. توجه و مراقبت در مراحل رشدی میتواند به پیشگیری از ابتلا به آفت کمک زیادی کند. در ادامه به راهکارهای کاربردی برای مقابله با این آفت خطرناک میپردازیم.

سایر مطالب:

کرم ساقه خوار ذرت و چگونگی کنترل آن

آفت مگس یا کرم گیلاس و چگونگی کنترل آن

کرم آلو ،آشنایی و چگونگی کنترل آن

مبارزه با آفت کرم برگ خوار یا لارو برگ خوار

مبارزه زراعی:

شخم عمیق پس از برداشت محصول: برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به آفت کرم برگخوار گیلاس و عدم انتقال آن به سال بعد میتوان پس از برداشت محصول شخم عمیقی در خاک زد و زمستان گذرانی آفت را از بین برد. با این کار آفت در داخل خاک از بین رفته و برای رشد محصول در بعد مشکلی ایچاد نمیکند.

کشت به موقع: کشت زود هنگام و به موقع محصولاتی که امکان کشت آنها میباشد، باعث کاهش خسارت آفت میشود. کشاورزانی که مزارعشان را به موقع کشت کردند چون اندامهای هوایی رشد خوبی تا زمان گسترش آفت داشتند، دچار خسارت کمتری شده اند.

وجین علف هرز: وجین علف های هرز اطراف و داخل مزرعه در طول فصل رشد، به کنترل کرم برگخوار کارادرینا و کاهش درگیری مزرعه با آفت کمک میکند.

استفاده از یخ آب زمستانه: پس از برداشت محصول هنگامی که لارو ها به سطح خاک می آیند استفاده از یخ آب زمستانه و دمای انجماد در خاک باعث مرگ و از بین رفتن آفت میشود.

مبارزه بیولوژیکی:

استفاده از دشمنان طبیعی آفت: همیشه برای پیشگیری از شیوع آفت استفاده از دشمنان طبیعی مفید بوده است. دشمنان طبیعی پارازیت آفت بوده و به تخم و لارو حمله میکنند و باعث نابودی آن میشوند. از دشمنان طبیعی کرم برگخوار گیلاس میتوان به مگس پارازیتوئید، زنبور براکون و بال توری اشاره کرد.

استفاده از تله فرمونی: برای تشخیص و کنترل آفت استفاده از تله فرمونی جاذب حشره مناسب میباشد. این تله با هورمون های جاذبی که دارد حشره را به سمت خود جذب میکند.

مبارزه شیمیایی با آفت

سموم شیمیایی: در صورت مشاهده تخم و لارو میتوان از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفت استفاده کرد. بهترین زمان سمپاشی شب میباشد زیرا دمای محیط مناسب خروج آفت برای تغذیه است و تاثیر سم بیشتر میشود. در صورت مشاهده دوباره آفت تکرار سمپاشی ضروری میباشد.

سموم مورد استفاده برای مقابله با کرم برگخوار کارادرینا:

پودر وتابل ۸۰ درصد، لاروین دی اف و تیودیکارب به نسبت ۱ کیلوگرم در هکتار

تری کلروفن به میزان ۱ تا ۲ کیلوگرم در هکتار

فوزالن به میزان ۳ لیتر در هکتار

دیازینون به میزان ۱ لیتر در هکتار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )