آشنایی با انواع ارقام نهال زیتون

0

ارقام نهال زیتون بسیار گوناگون هستند و ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع ارقام و نژاد این میوه خوش طعم آشنا کنیم. این گیاه از تیره زیتون (Oleaceae) بوده و بومی آسیای صغیر، سوریه و لبنان می باشد.

برای اولین بار کشت و کار زیتون در اطراف دریای مدیترانه آغاز گردیده است و قدمت تاریخی آن به قبل از میلاد مسیح و به دوران زندگی حضرت نوح می رسد.

ارقام نهال زیتون

برخی از انواع نهال زیتون برای تهیه روغن و برخی دیگر برای تازه خوری مناسب است. معمولا از میوه های درشت تر برای تهیه کنسرو و تازه خوری و از میوه های ریز برای روغن گیری استفاده به عمل می آید. درخت زیتون مقاوم به شرایط خشک، نیمه مقاوم به شوری بوده و ریشه های عمیقی دارد.

شاخه های ساده که فقط حاوی جوانه های رویشی می باشند، رشد عمودی و شاخه های بارور آن با زاویه باز رشد می کنند و حالت خمیده به خود می گیرند.

زمان گلدهی زیتون، اواسط بهار بوده و ۲ الی ۳ هفته به طول می انجامد. برگ های زیتون به شکل بیضی و در هر گره دو به دو مقابل هم قرار می گیرند، و عمر برگ ها در روی درخت به ۱۴ الی ۱۵ ماه می رسد.

طرز قرار گرفتن برگ ها در طول شاخه به صورت متقابل متناوب می باشد. یعنی برگها و جوانه های متقابل در طول ساقه به طور متناوب می باشد. گل ها حاوی ۴ کاسبرگ، ۴ گلبرگ به رنگ زرد روشن، حاوی ۲ پرچم و مادگی دو برچه ای می باشد.

ارقام نهال زیتون

معرفی ارقام نهال زیتون

معرفی نهال زیتون روغنی محلی و زیتون زرد و زیتون ماری

حدود ۶۰ درصد از درختان رودبار شامل نهال زیتون روغنی محلی است. درختی پر شاخ و برگ با تاج  گسترده که رنگ پوست ساقه، شاخه و برگ های آن تیره تر از سایر ارقام است. میوه های این نهال بیضوی شکل و در انتها نوک برجسته است.

وزن متوسط میوه ۵ گرم و نسبت گوشت به هسته ۵ به ۱ است. این رقم مناسب ترین رقم جهت روغن کشی است و نسبت به بیماری ورتیسیلیوم و آفت شپشک سیاه حساس است.

اندازه نهال زیتون زرد متوسط تا کوتاه است و از این نظر برای کشت متراکم مناسب است. شکل تاج درخت گرد و میوه های آن به طور متوسط ۴-۵ گرم وزن دارد ونسبت گوشت به هسته۵/۵ به ۱ است. میوه آن به صورت رسیده به منظور کنسرو سازی، در اواخر شهریور ماه؛ اما برای روغن کشی، میوه رسیده سیاه آن در اواخر آذرماه برداشت میشود. این رقم نیز به بیماری ورتیسیلیوم و آفت شپشک سیاه حساس است.

نهال زیتون ماری یکی از ارقام نهال زیتون است که شاخه های به نسبت افراشته و قائمی دارد و به همین دلیل می توانید از آن در کشت متراکم استفاده کنید. میوه آن کشیده تر و باریک تر از سایر ارقام است و بیشترین وزن میوه آن به ۳ گرم میرسد. نسبت گوشت به هسته آن ۵/۳ به ۱ است.

گرچه میوه های کوچک و نامرغوبی تولید میکند ولی به علت زودرسی و آسانی تبدیل طرفداران خوبی دارد. رقمی است که به شدت خاصیت سال آوری دارد. میوه آن مناسب کنسرو سازی است. این رقم در مناطق مرطوب به بیماری لکه طاووسی خیلی حساس است.

انواع ارقام نهال زیتون
نهال زیتون فیشمی

یکی ار ارقام نهال زیتون است و درختی پر رشد و قئی دارد. وزن متوسط میوه آن ۴-۶ گرم و هسته آن نیز ۸/۰ گرم وزن دارد. میوه دوکی شکل و متقارن و گوشت میوه ان سفت است. میوه مرغوبی دارد که در کنسرو سازی مصرف میشود.

نهال زیتون شنگه

نهال زیتون زودبازده درختی پر رشد و قوی با حجم بزرگ دارد. میوه آن بیضوی شکل و تقریبا شبیه رقم ماری است. این رقم هم پر محصول است و هم میوه های آن به مصرف کنسروسازی میرسد. هرچند درصد روغن آن نیز زیاد و به ۲۲ درصد میرسد.

نهال زیتون آیوالیک ترکیه

محصولی است که به علت کیفیت عالی روغن آن عملکرد زیاد، در ترکیه بیشتر از ارقام دیگر کاشته میشود. واریته خودباور است که محصول فراوان و منظم همه ساله دارد. از ارقام دیگر زیتون های ترکیه رقم کاکر که رقمی روغنی است و ازمیر که رقم کنسروی است قابل ذکرند.

نهال زیتون مانزانیلا (manzanilla)

منشا آن اسپانیاست و مصرف کنسروی دارد. میوه آن متوسط و در اسپانیا به عنوان سیب کوچک معروف است. مقدار روغن آن ۱۵-۱۶ درصد است. مقاومت آن به سرما متوسط و به لکه طاووسی و مگس زیتون کم است.

نهال زیتون سویلانا (sevillana)

این رقم گوردال، اسپانول، کوئین، ملکه اسپانیا، سویلانو نامیده میشود و رقمی کنسروی است. مقاومت آن به سرما و لکه طاووسی زیاد و به خشکی کم، به مگس زیتون متوسط و به ورتیسیلیوم حساس است.

معرفی نهال های زیتون اسپانیایی، ایتالیایی و فرانسوی
نهال زیتون اسپانیایی آربکین (arbequina)

درختی مقاوم نسبت به سرما و شوری است. با رشد متسز و پاکوتاه که میوه های ریزی دارد. میزا روغن آن ۱۷-۲۰ درصد است. رقم بسیار پر محصول است که این میزان محصول در مناطق خشک کاهش می یابد.

قدرت بالای بذرها و زود به بار نشستن آن باعث شده است تا از این رقم در تهیه پایه برای بسیاری از ارقام زیتون استفاده شود. از ارقام نهال زیتون دیگر اسپانیایی میتوان پیکوال (picual)، مانزانیلا (manzanilla) و آبلونگا (Oblonga) را نام برد.

نهال زیتون رم ایتالیایی آسکولانا (ascoland)

درختی به صورت انبوه است با قدرت رشد زیاد و به شکل آویخته که از ارقام معروف ایتالیا به شمار میرود. واریته ای است که بیشتر برای تهیه زیتون سبز کاشته میشود.

وزن میوه آن حدود ۱۰ گرم و عملکرد روغن آن ۱۳ درصد است. در مقابل سرما، بیماری چشم طاووسی زیتون و سل زیتون مقاوم است. از ارقام دیگر ایتالیایی میتوان به کارولا (carolea)، لچینو (leccino) و کوراتینا (coratina) اشاره کرد.

سایر مطالب:

عارضه لکه برگی زیتون

آفت پسیل یا عسلک زیتون

نهال زیتون فرانسوی پیکولین (picholine)

تولید نهال زیتون یکی از ارقام معروف فرانسوی پیکولین است. از انواع زیتون سبز به شمار میرود. درختی با قدرت متوسط، گرد و گسترده دارد.

درختان پیوند شده آن در مقابل سرما بخصوص در نقاط سرماخیز مانند دره ها و نقاط پست حساس اند. اما درختان حاصل از پاجوش آن مقاومت بیشتری نشان میدهند.

این رقم زود به بار مینشیند. حساسیت آن در مقابل بیماری چشم طاووسی زیتون کم، در برابر آفت مگس زیتون متوسط و در برابر تریپس بسیار ضعیف است.

وزن میوه آن حدود ۳ گرم و معیار روغن آن ۱۸ درصداست. از دیگر ارقام فرانسوی میتوان به گروسانی (grossanne) ، لوکوس (luques) و لینو (lino) را نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )