بیماری لکه سیاه یا اسکب هلو ،علایم و کنترل آن

0

بیماری لکه سیاه یا اسکب هلو (Scab) در میوه هایی از جمله هلو، شلیل، آلو ها و زردآلو دیده می ‌شود. این بیماری میوه ها، برگها و شاخه های جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیماری لکه سیاه یا اسکب هلو

این بیماری بیشتر در باغات کوچک خانگی که عملیات استفاده از قارچکش ها به طور منظم انجام نمی‌شود دیده می ‌‌شود.

استفاده قارچکش های مناسب توسط تولید کنندگان تجاری میوه جات باعث کاهش خسارت بیماری اسکب می‌شود.

خسارت اصلی بیماری اسکب در میوه ها به دلیل وجود لکه های سیاه روی پوست میوه است، ولی ریزش زود هنگام میوه ها و مرگ سرشاخه ها و شاخه های جوان هم می ‌تواند دیده شود. خسارت در نهال هلو بیشتر از شلیل، آلو و زردآلو است.

بیماری لکه سیاه یا اسکب هلو

علایم بیماری لکه سیاه یا اسکب هلو

اولین علائم بیماری لکه سیاه هلو در میوه هایی که به نصف اندازه خود رسیده اند، بعد از ریزش گلبرگ ها دیده می ‌شود. لکه هایی به رنگ سبز زیتونی به اندازه یک دهم تا سه دهم سانتی متر روی میوه ها دیده می ‌شود.

لکه ها بیشتر در نزدیکی دمگل و ساقه و سمتی از میوه که رو به آفتاب است دیده می ‌شود.

این لکه ها ابتدا خیلی کوچک هستند و کم کم بزرگ می‌ شوند. این لکه ها ممکن است بزرگ شوند و به صورت لکه های نا منظم و کرکی به رنگ سبز زیتونی تیره تا سیاه در بیایند. میوه هایی که شدیدا آسیب دیده اند ممکن است کوچکتر بمانند.

میوه ها ممکن است دارای شکل غیر طبیعی شده و حتی ترک بخورند. در این حالت و با باز شدن این ترکها ممکن است میوه توسط قارچهای دیگر مورد حمله قرار بگیرند.

بیماری لکه سیاه هلو روی برگ ها به صورت لکه های گرد، زرد مایل به سبز تا زرد مایل به قهوه ای در زیر برگها دیده می ‌شود. بافت های بیمار ممکن است خشک شوند و روی برگ ها سوراخ های را ایجاد کنند.

عامل بیماری اسکب قارچی به نام  Cladosporium carpophilum است. در طول زمستان قارچ عامل بیماری در روی شاخه های سال قبل وجود دارند.

در طول بهار و تابستان تعداد زیادی اسپور قارچ روی شاخه ها وجود دارد. در رطوبت ۱۰۰ درصد ۲۰ تا ۳۰ ساعت برای گسترش این بیماری لازم است.

کنترل بیماری اسکب قارچی

در زمان احداث باغ سعی کنید در زمین های بدو زه کشی و یا مناطق سایه دار باغ احداث نشود. هر گونه فعالیتی که باعث ایجاد تهویه و افزایش زه کشی باغ شود به کاهش این بیماری کمک می‌کند. باقی مانده محصولات و میوه هایی بیمار را آخر فصل از باغ حذف کنید.

در باغات کوچک اگر مقدار علائم بیماری لکه سیاه هلو کم است و شدید نیست کیفیت میوه ها هم خیلی کاهش پیدا نمی‌کند و جای نگرانی نیست. در باغات بزرگ و تجاری استفاده از قارچکش ها برای کنترل بیماری بسیار مهم است.

سایر مطالب:

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

سم پاشی درختان هلو و شلیل و زمانبندی آنها

بیماری‌های درختان هلو و راههای درمان و پیشگیری

بیماری برگ نقره ای درخت هلو ،علایم و کنترل آن

بیماری زنگ درخت هلو ،علایم و مبارزه با آن

عوامل تاثیر گذار در ایجاد بیماری

یکی از بیماریهای مهم قارچی مناطق پر باران و یا باغ هایی است که آبیاری آنها به صورت بارانی و از بالای تاج درخت انجام می گیرد. در مناطق نیمه خشک، در برخی از سال ها که باران می بارد، این بیماری شایع می گردد.

بیماری لکه سیاه هلو یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو می باشد که در اثر قارچ ایجاد شده و شاخه برگ و میوه را آلوده می کند، اما بیشترین علائم آلودگی روی میوه دیده می شود.

در روی شاخه نیز، جائی که قارچ زمستان گذرانی می کند، ابتداء لگه دایره ای یا بیضی شکل و تا حدودی بر آمده، به وجود می آید.

این لکه ها یا زخم ها، در آغاز آبکی و به مرور تیره و قهوه ای رنگ می گردند. در اواخر فصل، زخم ها بیضی شکل و به اندازه ۳.۵ میلی متر می شوند.

قارچ به صورت راکد در طی زمستان روی میزبان باقی مانده و در بهار سال بعد، با ریزش باران و بالا رفتن رطوبت نسبی (۷۰ تا ۱۰۰ درصد) پخش می شوند.

وجود رطوبت بالا در هوا در بهار و اویل تابستان بعد از ریزش گلبرگ ها باعث گسترش بیماری لکه سیاه هلو می‌ شود. این بیماری در خاک های با زهکشی پایین، مرطوب و باغات سایه بدون تهویه بیشتر دیده می‌ شود.

مبارزه با بیماری لکه سیاه یا اسکب هلو

کنترل بیماری لکه سیاه هلو معمولا با استفاده از قارچ کش های مناسب از زمان بیدار شدن جوانه ها و به فاصله ۲ هفته یک بار تا اوایل تابستان صورت می گیرد.

استفاده از آبیاری بارانی در مناطق نیمه خشک، منابع آلودگی را گسترش می دهد. حذف شاخه های آلوده و هرس، که اجازه نور رسانی بیشتر را به درخت می دهد، در کنترل بیماری مؤثر می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )