بیماری غربالی درخت هلو ،علایم و کنترل آن

0

بیماری غربالی درخت هلو  (Shot hole)دراکثر نقاط ایران به انواع درختان میوه هسته دار مانند زردآلو، هلو، شلیل، آلبالو، گوجه، بادام و در برخی مواقع به گیلاس خسارت وارد می کند.

به دلیل جوش ها و لکه هایی که روی میوه زردآلو به وجود می آورد، ارزش صادراتی برگه زردآلو و قیسی را کاهش داده و طعم نا مطبوعی به میوه می دهد.

بیماری غربالی درخت هلو

تحت شرایط مطلوب، اگر درختان در طی دوره ی خواب با قارچ کش های مناسب سم پاشی نشوند، آلودگی شایع می گردد. در مراحل اولیه ی آلودگی، شاخه های بسیار جوان و جوانه ها از بین می روند و به دنبال آن، میوه ها نیز در صورت عدم مدیریت صحیح آلوده می شوند.

علائم بیماری ابتداء روی شاخه های نازک، به صورت زخم های بنفش رنگ و لکه هایی با قطر ۲ تا ۳ میلی متر ظاهر می شوند. گاهی این زخم ها با صمغ درخت پوشیده می شوند. علائم بیماری روی برگ و میوه نیز، با ظهور لکه های بنفش رنگ آغاز و بعد قهوه ای می شوند.

در شرایط گرم و خشک، زخم برگها افتاده و حالت سوراخ سوراخ، یا آبکش به برگ میدهد. برعکس، در شرایط سرد و مرطوب، زخم ها روی برگ باقی می مانند و مرکز زخم، چوب پنبه ای و برگ های آلوده می ریزند.

در مورد درختان هلو، ریزش نابهنگام برگ کمتر اتفاق می افتد. زخم هایی که روی میوه ها به وجود می آیند، به صورت بر آمده و چوب پنبه ای هستند و در بافت مزو کارپ توسعه نمی یابند.

علائم بیماری غربالی درخت هلو

حالت غربالی و سوراخ شدن برگ ها مشخص ترین و فراوان ترین علامت بیماری غربالی هلو است. بیماری اغلب به برگ، میوه و سرشاخه های درختان هسته دار حمله می کند ولی اندام های مورد حمله در میزبان های مختلف با هم فرق دارند.

روی برگ علائم همزمان با موقعی که جوانه های برگ باز می شوند به صورت لکه های گرد و کوچک به رنگ سرخ که وسط آن تیره است بروز می کند.

لکه ها به تدریج بزرگ شده و از وسط شروع به خشک شدن می کنند. به مرور بافت مرده جدا شده و سوراخی ایجاد می شود. اطراف سوراخ نوار چوب پنبه ای باقی می ماند.

روی میوه هلو آلودگی به دو صورت ظاهر می شود. یکی به صورت ریزش میوه، هنگام رسیدن و دوم ایجاد لکه های قهوه ای. پیدایش لکه های بیماری روی شاخه های هلو و شلیل عمومیت دارد.

شاخه های زردآلو، آلو و گوجه معمولاً مورد حمله بیماری قرار نمی گیرند. بیماری روی شاخه های گیلاس ابتدا به صورت لکه های قهوه ای و برجسته ظاهر می شود که به تدریج حالت زخم به خود می گیرد.

در سرشاخه های بادام لکه های گرد و بیضی به قطر یک تا چند میلی متر ظاهر می شود. لکه ها قهوه ای و وسط آن روشن تر و شبیه چشم است. لکه ها گاه ترک خورده و از آنها صمغ ترشح می شود.

علائم روی سرشاخه های هلو و بادام شبیه به هم هستند با این تفاوت که روی شاخه های هلو زخم ها معمولاً بزرگترو صمغ زدگی آنها بیشتر است. روی شاخه های زردآلو زخمهای ارغوانی به قطر چند میلی متر تشکیل می شود. روی شاخه های آلو و گوجه علائمی بروز پیدا نمی کند.

نحوه انتشار و چرخه زیستی قارچ عامل بیماری

قارچ عامل بیماری غربالی هلو امروزه Wilsonomyces carpophilus نامیده می شود. قارچ عامل بیماری در زمستان و سایر مواقع نامساعد، روی جوانه های آلوده یا زخم های شاخه ها به سر برده و تا سال بعد باقی می ماند.

در هوای مرطوب و بارانی در اثر ترشح آب پراکنده شده، جوانه زده و تولید آلودگی می کند. توسعه آلودگی در زمستان ادامه داشته و فقط در سرمای زیاد متوقف می شود. توسعه آلودگی بیماری ارتباط مستقیم به میزان بارندگی در بهار و پاییز دارد.

سایر مطالب:

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

راههای پیشگیری بیماری غربالی هلو

  • انتخاب انواع ارقام مقاوم و سالم
  • هرس اندامهای آلوده و سوزاندن آنها برای جلوگیری از آلودگی در سالهای بعد
  • ضدعفونی کردن ابزار هرس بعد از هرس سرشاخه های آلوده و انهدام آنها .

کنترل بیماری غربالی درخت هلو

در صورت وجودآلودگی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری غربالی هلو سمپاشی با بردوفیکس ۵ در هزار ١۵ تا ٢۰ روز بعد تکرار شود.

مدیریت کنترل این بیماری در مناطق نیمه خشک، جلوگیری از آلوده شدن شاخه های جوان و جوانه با استفاده از قارچ کش های مناسب در زمان خواب درختان است که باید به محض ریزش برگ و قبل از بارندگی های زمستانه انجام گیرد. در مناطق خشک نیز، استفاده از قارچ کش های حفاظتی به محض ظهور برگها و در طی دورهی تلقیح میوه، اثر مثبتی در کنترل بیماری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )