بیماری برگ نقره ای درخت هلو ،علایم و کنترل آن

0

بیماری برگ نقره ای درخت هلو یک بیماری کم اهمیت است که در اثر یک قارچ به وجود می آید. این بیماری در ۳۸ کشور از جمله ایالات متحده امریکا، کانادا، چین و ژاپن و بیشتر روی درختان مسن مخصوصا درختانی که چند دفعه روی آنها سرشاخه کاری شده با هرس کردن شاخه های قطور زخم های بزرگی روی انها به جا مانده است، ‌شیوع دارد .

بیماری برگ نقره ای درخت هلو

شیوع این بیماری روی درختان قوی و جوان کمتر است . قارچ عامل بیماری Chondrostereum purpureum  است و مترادف آن purpureum Stereum  نام دارد.

این قارچ از رده بازیدیومیست ها و خانواده کورتیسیاسه است . شکل اندام های تولید مثلی این قارچ متغیر بوده، کلاهک های ان ابتدا تخت است و سپس لبه هایش روی همدیگر قرار می گیرند .

قطر کلاهکهای قارچ به ۲ تا ۱۰ سانت می رسد ، سطح زیرین آن ه صاف و بنفش رنگ و سطح بالایی آن کرکدار و خاکی رنگ است . کلاهک خشکیده قارچ قهوه ای متمایل به خاکستری است ولی در محیط مرطوب بنفش رنگ می شود.

بیماری برگ نقره ای درخت هلو

علایم بیماری برگ نقره ای درخت هلو

نقره ای شدن برگساره های درخت بیمار بلافاصله بعد از ریزش گلبرگها بروز می کند . ابتدا برگهای روی یک یا دو شاخه علایم نقره ای شن را نشان می دهند و در سال های بعد نشانه ها روی سایر شاخه ها نیز ظاهر می شود .

بیماری برگ نقره ای درخت هلو گه یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو است ناشی از جدا شدن اپیدرم رویه بالایی برگ از لایه نردبانی است . در برگهای به شدت آلوده ، وقتی اپیدرم فوقانی از لایه نردبانی جدا شد لکه های نکروزی به وجود می آید .

روی تنه یا در بن شاخه های آلوده معمولا زخم های بزرگ یا نواحی بافت مرده دیده می شود . برش طولی یا عرضی شاخه نشان می دهد که رنگ چوب تغییر کرده تیره یا قهوه های کم رنگ شده است .

قارچ عامل بیماری ضمن فساد چوب ،‌ماده ای سمس ترشح می کند که وقتی به برگها انتقال یابد نقره ای شدن برگها را به دنبال دارد .

چرخه بیماری

اندام تولید مثلی قارچ   Chondrostereum purpureum در پاییز روی چوب های خشکیده تشکیل می شود . انتشار بازیدیوسپور ها در پاییز شروع می شود و تا پایان بهار سال بعد ادامه دارد. در مواقعی که دمای هوا بالای صفر درجه سانتی گراد ، کلاهک و قارچ مرطوب باشد بازیدیوسپور ها آزاد می شوند .

آسکوسپور ها از راه محل زخم ها تازه در چوب درخت عفونت ایجاد می کند . عفونت در زخم هایی که بیش از یک ماه از وقوع آنها گذشته باشد ایجاد نمی شود .

زمستان و اوایل بهار بحرانی ترین مواقع عفونت است. اگر عفونت در بهار روی دهد ، نشانه نقره ای شدن برگها یک ماه بعد بروز می کند و در همین مواقع می توان قارچ را از چوبهای آلوده درخت جدا کرد .

قارچ عامل بیماری از راه زخم چوب نرم ، شاخه ها را مورد تهاجم قرار می دهد و به ندرت به چوب سخت حمله می کند . میسیلیوم های قارچ پس از ورود به بافت گیاه در خلال ماهای آوریل  تا ژوئن ۵۰ تا ۰۸ سانت به بالا و پایین پیش روی می کنند.

سایر مطالب:

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

مبارزه با برگ نقراه ای

راه مبارزه قطعی و رضایت بخش برای بیماری برگ نقره ای درخت هلو هنوز ارائه نشده است . بعضی از باغداران نواحی بافت مرده و محل زخم های بزرگ شاخه های هرس شده را بعد از حذف کلاهک های قارچ گل اندود می کنند یا با نوارهای وینیلی می پوشانند.

قارچ کش های مختلفی مانند پلی اکسین ، آکسین مس ،و گوزاتیون به شکل خمیر برای جلوگیری از عفونت محل های وقوع آلودگی به کار برده شده اند .درختان مبتلا به بیماری اگر با دادن کود یا اجرای عملیات به زراعی تقویت شوند مکن است به بیماری غلبه کنن و به حیات خود ادامه دهند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )