آماده‌سازی گلخانه در زمستان

0

آگاهی از نکات آماده‌سازی گلخانه در زمستان برای هر گلخانه‌داری بسیار حیاتی است. گیاهان در‌ این فصل نیاز بیشتری به نگهداری و مراقبت دارند. اگر شما به فکر راه‌اندازی سازه گلخانه هستید.

اما نمی‌دانید که در فصل سرد سال چگونه از محصولات و گیاهان مراقبت کنید به شما توصیه می‌کنم که‌ این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

آماده‌سازی گلخانه در زمستان

نکات بسیار مهمی برای آماده سازی گلخانه در فصل زمستان وجود دارد که شما عزیزان با رعایت این نکات می توانید از گلخانه خود در فصول سرد سال مراقبت کرده و همچنان محصولات و گیاهان مورد نیاز را ارائه دهید.

آماده‌سازی گلخانه در زمستان

ساده‌ترین روش‌های آماده‌سازی گلخانه در زمستان

روش‌های آماده‌سازی گلخانه در زمستان عبارت است از:

  1. نور دریافتی مکمل
  2. تمیز و مرتب کردن داخل و خارج از گلخانه
  3. آماده‌سازی خاک در زمستان
  4. بررسی ساختار کلی نگهداری گیاهان گلخانه در زمستان
  5. توجه به سیستم عایق کاری
  6. تهویه مناسب
  7. نصب پرده‌های انرژی
  8. انتخاب محصولات مناسب در زمستان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. نور دریافتی مکمل

یکی از ۸ نکته مهم در هنگام آماده‌سازی گلخانه در زمستان، نور دریافتی مکمل است. همانطور که می‌دانید در زمستان روزهای کوتاه‌تر و میزان نور طبیعی کمتر خواهد بود. به همین دلیل توجه به یک منبع نور مکمل در فصول سرد سال دور از انتظار نیست.

۲. تمیز و مرتب کردن داخل و خارج از گلخانه

بعد از تمام شدن تابستان، احتمالا نخستین کاری که باید برای گیاهان گلخانه انجام دهید. تمیز و مرتب نمودن فضای داخلی و خارجی سازه گلخانه است.

خوب است که یک روز یک هوا صاف است گیاهانی که دوره برداشت آن‌ها به اتمام رسیده است را در پاییز و زمستان رشدی ندارند را به بیرون از گلخانه هدایت کنید.

سپس گیاهان جدید را جایگزین کنید. گیاهان گلخانه همانند گوجه فرنگی به سرعت به بیمار مبتلا می‌شوند؛ به همین دلیل خارج کردن بوته‌های گوجه فرنگی از فضای داخلی تاثیرات منفی آن‌ها بر رشد گیاهان گلخانه فصل بعد را به حداقل می‌رساند.

توجه داشته باشید که وسایلی مانند گلدان‌ها، سینی یا هر وسیله دیگری که دیگری که فعلا مورد استفاده قرار نمی‌‌گیرد را به بیرون از گلخانه منتقل کنید و قبل از ورود مجدد به گلخانه آن‌ها را کاملا تمیز کنید:

  • زمانی که محیط خالی شد از مخلوط آب گرم و مقداری ماده ضدعفونی کننده تمام سطح را پاکسازی کنید.
  • البته فراموش نکنید شیشه‌ها را هم خوب تمیز کنید.
  • رساندن نور به گیاهان گلخانه بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد؛ لذا مهم است که در انتخاب ماده تمیز کننده توجه داشته باشید.
  • سعی کنید از محصولات قابل تجزیه بیولوژیکی و فاقد مواد شیمیایی استفاده کنید تا به گیاهان گلخانه صدمه‌ای وارد نشود.
  • شیشه‌ها را از بیرون با مواد شوینده خزه و قارچ تمیز کنید تا با‌ این کار نور و گرمایی که توسط آن عبور می‌کند به حداکثر برسد.
  • در پایان کار حتما پنجره‌ها و درب‌ها را برای مدتی باز نگه دارید تا فضای داخلی زمان کافی برای خشک شدن و تهویه داشته باشد.

۳. آماده‌سازی خاک در زمستان

کلیه گیاهان فصلی که احتمالا موجب بروز بیماری در گیاهان گلخانه در زمستان می‌شوند را به بیرون از محیط گلخانه منتقل کنید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن بعضی از کرم‌ها در خاک گلخانه زمین را برای کاشت دوباره در بهار حاصلخیزتر می‌کند.


خاک را توسط مالچ جدید که دارای کمپوست یا‌ تراشه‌های چوبی است بپوشانید. مالچ موجب محافظت از خاک می‌شود. در فصل بهار خاک مساعد و آماده کاشت خواهد بود.

۴. بررسی ساختار کلی نگهداری گیاهان گلخانه در زمستان

مطمئن شدن از فرایند صحیح تمامی بخش‌های گلخانه چه در داخل و چه در خارج از آن اهمیت بسزایی دارد. توجه داشته باشید که تمامی ساختارها در شرایط مطلوبی قرار دارند تا گلخانه در فصل زمستان حداکثر عملکرد را داشته باشد.

ساختار گلخانه را از لحاظ ترک‌های موجود بر دیواره مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. این گونه ترک‌ها در فصل زمستان منجر به ورود هوای سرد به بخش داخلی می‌شوند.

در پایان هزینه‌های اضافی را به دنبال خواهد داشت. بایستی به صورت منظم سیستم‌های گرمایشی را تعمیر و نگهداری کنید تا در اوایل فصل زمستان دچار مشکل نشوید. با فراهم نمودن بیش از بیش هر کدام از شرایط زمینه رشد مناسب گیاهان گلخانه را فراهم کنید.

۵. توجه به سیستم عایق کاری

توجه به سیستم عایق کاری یکی از ۸ نکته مهم آماده‌سازی گلخانه در زمستان است. برای محافظت و نگهداری گیاهان گلخانه در زمستان، عایق بندی برای محافظت از یخ زدگی محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به عایق کاری مناسب و دقیق احتمال برداشت سبزیجات سالم را در زمستان تا حدی بالا خواهد برد.

سایر مطالب:

انواع سیستم گرمایشی گلخانه و آشنایی با آن ها

خاک مناسب برای کشت خیار گلخانه‌ای

۶. تهویه مناسب

ممکن است برای شما کمی‌عجیب به نظر برسد؛ اما در طول زمستان برخی از مواقع پنجره‌ها را باز می‌کنیم. تهویه از جمله کارهایی است که در زمستان به آن توجه می‌شود. در نظر داشته باشید که هوای مرطوب داخل گلخانه بر روی گیاهان تاثیرات منفی برجای می‌گذارد.


وجود اختلاف دما در داخل و خارج منجر به بروز مشکلاتی در کنترل رطوبت شده است. در نهایت باعث ضعیف‌تر شدن گیاه خواهد شد.

توجه داشته باشید که درب‌ها و پنجره‌ها را در روزهای آفتابی زمانی که درجه حرارت تا اندازه‌ای بالا است حتما باز کنید تا هوای داخل به خوبی تهویه گردد.

۷. نصب پرده‌های انرژی

وجود پرده‌های گلخانه‌ای در فصل تابستان به عنوان سایه بان بسیار پرکاربرد است. از کاربردهای‌ این نوع پرده ا در نگهداری گیاهان گلخانه در زمستان قابل توجه است.

نصب‌ این نوع پرده‌ها موجب حفاظت محیط داخل از سرمای بیرون می‌شود. همچنین گرما را در داخل گلخانه به خوبی ذخیره می‌کند. معمولا پرده‌ها در شب زمانی که نور قابل استفاده دیگر در دسترس نیست به کار می‌رود.

با نصب کردن‌ این پرده‌ها گرما در داخل گلخانه در طول شب‌های بسیار سرد زمستان حفظ می‌شود.

بهتر است پرده‌ها در طول روز باز شوند تا گیاهان گلخانه از نور خورشید بهره ببرند. بیشتر مالکان گلخانه‌ها برای‌ ایجاد عایق بندی بهتر‌ترجیح می‌دهند یک پرده دو لایه نصب کنید.

با توجه به‌ این که در نگاه اول‌این دست از کارها هزینه زیادی در بر دارد. لذا مصرف بهینه انرژی در طول زمستان کاملا سودآور است. چنانچه که سازه‌ها و تجهیزات گرمایشی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند شما می‌توانید با صرفه جویی در انرژی اطمینان حاصل کنید که یک فصل سودآوری خواهید داشت.

۸. انتخاب محصولات مناسب در زمستان

انتخاب سودآورترین محصولات گلخانه‌ای یکی از نکات مهم در هنگام آماده‌سازی گلخانه در زمستان است. سبزیجات گلخانه‌ای در طول دوره زمستان نیاز به گرمای مناسب و کنترل شده‌ای دارد.

اواخر فصل پاییز زمان مناسبی است که شما برای کاشت سبزیجات اقدام کنید. در نظر داشته باشید که پیش از شروع یخبندان گیاهان گلخانه را کشت کنید؛ چرا که ممکن است خاک دیگر اجازه رشد مناسب به گیاه شما را ندهد.

از تجهیزات مناسب برای کشت در زمستان می‌توان به پلاستیک‌های دوبل پلی اتیلن، سیستم نور مصنوعی برای‌ ایجاد گرما و صفحه‌های حرارتی اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )