سیستم هواکش گلخانه و نقش آن در رشد مطلوب گیاهان گلخانه ای

0

سیستم هواکش گلخانه با هدف گردش هوا و ایجاد هوایی معتدل و پایدار در محیط گلخانه ، که امکان کاشت همه نوع محصول را در تمام فصول سال میسرمی نماید تولید گردیده است.

این سیستم باعث گردش هوا ، حفظ رطوبت و دما در محیط گلخانه می گردد . که این دمای یکنواخت و معتدل موجب طراوت و رشد بهتر گیاهان می شود .چرا که گیاهان برای رشد مطلوب نیاز به محیط و شرایط دمایی ایده ال دارند .

سیستم هواکش گلخانه

ضرورت نصب هواکش در راه‌اندازی سازه گلخانه‌ بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که هوای سرد توسط ورودی‌ها وارد محیط گلخانه می‌شود هواکش‌ها و فن‌هایی که نصب‌شده‌اند هوا را به صورت یکنواخت در تمامی بخش‌های مختلف گلخانه هدایت می‌کنند.


مهم‌ترین مزایای هواکش گلخانه‌ ایجاد یک دمای یکنواخت در کل محیط است.

سیستم هواکش گلخانه 

کاربردهای سیستم هواکش گلخانه

هواکش گلخانه یکی از تجهیزات پر کاربرد در گلخانه است که مزایای متعددی دارد ، در ذیل به جزییات این مزایا می پردازیم :


۱- کنترل دمای هوای گلخانه با هواکش گـلـخانه ای

متعادل سازی دما و کنترل دما در محیط گلخانه یکی از وظایف اصلی هواکش ها است. زمانی که دمای محیط کاهش یا افزایش پیدا می کند، فن سریعا عمل کرده و با افزایش یا کاهش دبی ورودی و خروجی هوا ، باعث ایجاد تعادل می شود و دمای محیط را به حالت یکنواخت و معتدل بر می گرداند .

معمولاً گیاهان گلخانه ای بیشتر از اینکه از سرما بمیرند از گرمای بیش از حد گلخانه می میرند و پژمرده می شوند. دمای ایده آل برای یک گلخانه بین ۱۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد است.

بسیاری از گیاهان نسبت به گرما بسیار حساس بوده و پژمرده می شوند و دیگر رشد نمی کنند. با نصب سیستم هواکش گلخانه ای می توان دمای محیط را پیوسته در حالت یکپارچه و متعادل نگه داشت . و به رشد مطلوب و طراوت گیاهان کمک نمود.

۲. جلوگیری از آفت زدگی گیاهان بوسیله هواکش گلخــانـه ای

نصب هواکش گلخانه باعث از بین رفتن افات در محیط گلخانه می گردد .این هواکشها با ایجاد گردش هوا در محیط ، مانع از رشد و تکثیر افات می شوند . و این امر نیاز ما را به استفاده از سمپاشی گیاهان گلخانه کم می کند و در نتیجه باعث کیفیت محصول می گردد .

با قرار دادن هواکش در نزدیکی گیاهانی که در معرض آفاتی مانند حشره سفید قرار گرفته اند، می توان این موجودات مزاحم را به طور کامل از بین برد .

۳. تنظیم میزان گردش هوا توسط فن گلخانه ای

هواکش گلخانه ای با گردش هوای داخل گلخانه، شادابی و طراوت گیاهان را تامین می نماید و از پژمردگی و پلاسیدگی گیاهان جلوگیری کرده و عملکرد رشد آنها را افزایش می دهد.

۴. افزایش میزان گرده افشانی گیاهان

عمل گرده افشانی گیاهان در طبیعت ، از طریق جریان هوا و باد صورت می گیرد . در گلخانه ها که باد به طور طبیعی وجود ندارد ،این عمل بر عهده هواکش ها می باشد. که با ایجاد جریانات مصنوعی به وسیله فن ها شرایط گرده افشانی برای گیاهان را فراهم می نماید .

هوایی که در جریان است گیاهان را به آرامی لرزانده و به آن ها اجازه می دهد گرده افشانی کنند . این عمل در گیاهانی نظیر گوجه فرنگی که خود گرده افشان هستند، بسیار مهم است.

چنانچه متوجه شدید که گیاهان شما محصول نمی دهند نشان دهنده این امر است که باید جریان هوا را در گلخانه افزایش دهید. فشار آرام ناشی از جریان هوا بر روی گیاهان باعث تشویق آن ها به تقویت سیستم های ساقه و ریشه می شود و سلامت کلی گیاهان را بهبود می بخشد .

همچنین ممکن است در کنار هواکش گلخانه ای از گرده افشانی دستی نیز برای افزایش گرده افشانی استفاده کنید که این به شرایط و اندازه گلخانه بستگی دارد.

۵. تامین دی اکسید کربن برای فتوسنتز گیاهان

همه ی گیاهان برای عمل فتوسنتز به دی اکسید کربن نیاز دارند. این دی اکسید کربن از طریق تنفس دیگر جانداران و سوزاندن هیدروکربن ها در طبیعت تولید می شود ، گیاهان ازاین طریق به حیات خود ادامه می دهند.

در گلخانه ها با نصب انواع هواکش می توان این تعادل در میزان دی اکسید کربن را با انتقال دی اکسید کربن خارج از گلخانه به داخل گلخانه حفظ کرد .تا در مواردی که سطح دی اکسید کربن گلخانه در فصول مختلف سال کاهش پیدا می کند رشد گیاهان به مخاطره نیفتد .

۶. تنظیم رطوبت گلخانه

قسمت اعظم تنظیم رطوبت در محیط گلخانه بر عهده هواکش ها می باشد . همانطور که می دانید میزان رطوبت مورد نیاز گیاهان متفاوت است ، گیاهان مختلف به میزان مشخصی از رطوبت نیاز دارند .

به عنوان مثال گیاه کاکتوس به رطوبت زیاد نیاز ندارد . عدم وجود هواکش در گلخانه باعث ازدیاد یا کمبود رطوبت موجود در هوای گلخانه می شود.

از پیامدهای افزایش یا کاهش رطوبت در محیط گلخانه می توان به کاهش رشد گیاهان ، افزایش بیماری ها، خشک شدن گیاه ، وجود کندانساسیون ، لقاح ناقص و ریزش شکوفه ها ی گیاهان اشاره کرد .

تهویه اتوماتیک در سیستم هواکش گلخانه چیست ؟

با پیشرفت فناوریهای دیجیتال و ورود ان به عرصه ی صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی ، شاهد تغییرات زیادی در این حوزه هستیم . برخی از تجهیزات کشاورزی با تغییر ساختار، از دستی به اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تبدیل شده اند .

به عنوان مثال فن گلخانه ای دستی و نیمه اتوماتیک امروزه به سمت اینترنتی شدن گام بر می دارد . که نتیجه این امر کاهش مصرف هزینه ها و هم چنین صرفه جویی در استخدام نیروی کار می باشد.

هواکش گلخانه ای اتوماتیک به جای خاموش و روشن کردن دستی در زمان اضطرار، با استفاده از حسگرهای نصب شده روی آن ،هوای محیط را آنالیز کرده و در اختیار مسئول مربوطه قرار می دهد.

در حقیقت این فن ، امکان کنترل از راه دور دبی هوای ورودی و خروجی را فراهم می نماید .

نصب این دستگاه ، نقش مهمی در کنترل درجه حرارت ومیزان رطوبت گلخانه ، انجام فتوسنتز کامل گیاهان ، عدم رشد وتکثیر افات در محیط گلخانه و جلوگیری از آلودگی گیاهان به آفات، گرده افشانی و … دارد.

انواع سیستم هواکش گلخانه

از نظر تخصصی فن های گلخانه به دو دسته فن اکسیال و فن سانتریفیوژال تقسیم می شوند که هر کدام از انها شامل چندین مدل هستند.

معمولابرای خرید فن گلخانه ای دومدل هواکش ( فن سیرکوله ) و( فن اگزاست ) که بسیار رایج و کاربردی هستند معرفی می شوند. این نوع ازفن ها جزء فن آکسیال هستند اما عملکرد انها متفاوت است .

سایر مطالب:

محل احداث گلخانه و ویژگی های آن

تفاوت انواع سیستم هواکش

تفاوت عمده ی این دو مدل ازهواکش این است که فن سیرکوله درزیر سقف گلخانه نصب می شود و برای خارج کردن هوای گلخانه استفاده می گردد اما فن اگزاست بر روی دیواره های گلخانه نصب می شود و هوای خارج و داخل محیط گلخانه را تبادل می کند.


فن های اگزاست در دو سایز ۱۰۰ و ۱۴۰ عرضه می گردند که معمولا مدل ۱۴۰ آن بیشترین کاربرد را دارد و محل نصب مناسب برای آن روی دیوار می باشد.

فن دایره ای که در زیر سقف نصب می شود دارای فن سیرکوله و جت فن گلخانه ای می باشد و در تهویه هوا گلخانه که به آن گیاه خانه یا گرم خانه هم گفته می شود نقش موثری دارد .


دلیل ایجاد یک چنین محیطی این است که دمای ثابت و پایداری در گلخانه بوجود بیاید و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم وارد گلخانه نشود تا یک محیط کاملا ایده آل برای رشد گیاهان بوجود بیاید.

بدلیل رفت و آمدی که داخل گلخانه انجام می شود، بطور مداوم گردش هوا در آنجا وجود دارد و به همین دلیل هم نیاز است که در یک چنین محیط هایی از سیستم فن گلخانه ای استفاده شود.

در واقع با استفاده از این فن ها یک توده هوای پایدار ومتعادل در محیط ایجاد می گردد که به ارامی در کل محیط جا به جا می شود. بنابراین یکی از الزامات در گلخانه ها نصب سیستم فن و تهویه ی هوا در محیط گلخانه است .

انتخاب هواکش مناسب برای گلخانه

با در نظر گرفتن انواع مختلف هواکش گلخانه و با توجه به کارکرد و مزایای انواع ان در مورد انتخاب یک فن مناسب برای محیط گلخانه ، باید مواردی همچون شرایط و فضای داخلی گلخانه و بزرگ و کوچک بودن محیط را درنظر گرفت و متناسب با آن فن را انتخاب نمود.

در صورت انتخاب فن نامناسب ، تعدیل دما و رطوبت صورت نمی گیرد. دربهترین حالت محل نصب فن خروجی باید درکنارسقف گلخانه و درمقابل درب نصب شود اما اگرشرایط محیط گلخانه برای فن های خروجی مناسب نباشد می توان ازفن های گردش هوا استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )