روش های هرس و تکثیر درخت لیمو ترش

0

تکثیر درخت لیمو ترش را می توان با استفاده از روش های کاشت بذر ،ز روش قلمه زنی وخوابانیدن در زمین های قابل نفوذ با خاک سبک میتوان انجام داد.

استفاده از روش روش کاشت بذر جهت افزایش درخت لیموترش موجب می شود به ثمر رسیدن آن و میوه دهی درخت چند سال به طول می انجامد.
با استفاده از روش قلمه زنی با چوب هاکی سخت درخت می توان درختانی تازه با همان کیفیت بدست آورد.

روش های هرس و تکثیر درخت لیمو ترش

تکثیر درخت لیمو ترش

روش های تکثیر درخت لیمو ترش:

لیمو ترش از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود.

کاشت بذری درخت لیمو ترش:

در کشت بذری ابتدا بذر گیاه را از قسمت گوشتی گیاه جدا کنید و توجه داشته باشید که بزاق دهان به هسته نخورد چرا که طبق تحقیقات صورت گرفته بزاق دهان مانع از رشد بذر در برخی موارد می شود.

پس از جدا کردن بذر از قسمت گوشتی آن را خوب بشویید و به مدت ۴۸ ساعت در آب ولرم خیس کنید و در نهایت بگذارید خشک شود.

پوست رویی بذر را جدا کنید چرا که این کار باعث تسریع در جوانه زنی بذر می شود. یک گلدان در ابعاد و عمق مناسب تهیه کنید و با خاک سبک و غنی آن را پر کنید و بذر گیاه را در عمق مناسب بکارید.

روی بذر را با لایه نازکی از خاک نرم بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری و تا زمان جوانه زنی مرطوب نگه دارید که پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند.

زمانیکه گیاه رشد کرد آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید که پس از گذشت ۷ سال بالغ و شروع به میوه دهی می کند.

کاشت قلمه لیمو ترش:

کاشت قلمه روش دیگر ازدیاد درخت لیمو ترش به شمار می رود که برای این منظور لازم است شاخه ای پربار از درخت را انتخاب و به طول ۳۰ سانتیمتر آن را از شاخه به صورت اوریب جدا کنید و توجه داشته باشید که قلمه دارای تعدادی برگ باشد.

قلمه را برای تسریع در رشد به هورمون ریشه زایی اضافه و گودالی در عمق مناسب ایجاد و قلمه را در داخل آن بکارید طوریکه بخش زیادی از قلمه در زیر خاک باشد، گیاه را آبیاری کنید.

پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند و پس از گذشت ۳ تا ۴ سال شروع به باردهی می کند.

پیوند زدن لیمو ترش:

پیوند زدن روش دیگر ازدیاد لیمو ترش به شمار می رود که برای این منظور می توانید از روشهای مختلفی استفاده کنید.

سایر مطالب:

ترک خوردن میوه مرکبات و عوامل موثر بر آن

روش های هرس درخت لیمو ترش:

درخت لیمو ترش برای بهبود رشد و فرم دهی نیاز به هرس سالیانه دارد که معمولاً هرس آن قبل از شروع فرآیند رشد گیاه در بهار انجام می شود.

به هنگام هرس می بایست شاخه ها مرده و همچنین بیمار را از درخت قطع کنید، هرس مناسب پر پشت شدن درخت را به دنبال دارد، به هنگام هرس شاخه هایی را که به طول ۱۲ سانتیمتر رسیده اند را از درخت جدا کنید.

به هنگام هرس درخت زیاد روی نکنید و هرس گیاه را به طور متوسط انجام دهید چرا که برگ های لیمو ترش مواد مغذی را در خود ذخیره می کنند که در این میان قطع شاخه های سالم به هنگام هرس سبب از بین رفتن مواد مغذی ذخیره شده می شود که کاهش میوه دهی را به دنبال دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )