تله های فرمونی و کاربرد آن ها در مبارزه با آفات

0

تله های فرمونی درخیلی از موارد از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و گاهی به عنوان تنها وسیله مطمئن در جهت تعیین ظهور و تراکم جمعیت آفات قبل از وارد کردن خسارت جدی به شمار می روند.

کاربرد تله های فرمونی در کشاورزی

استفاده از حشره کش های مختلف برای مبارزه با آفات یکی از اقداماتی که به مرور زمان به یک مشکل زیستی و خطرناک تبدیل خواهد شد.

زیرا کشاورزی سنتی برای کنترل آفات و حشرات به شدت به مصرف حشره کش های شیمیایی در فواصل منظم از کاشت تا برداشت متکی است.

کاربرد بی رویه از حشره کش ها باعث مقاومت در حشرات خسارت زا می شوند و اثرات سمی بر روی موجودات غیر هدف از جمله دشمنان طبیعی می گذارد.

در چنین شرایطی باید با استفاده از کنترل جمعیت از طریق سمپاشی به موقع از مراحل مختلف آسیب رساندن حشرات و آفات جلوگیری کرد.

بنابراین، جهان به دنبال یک روش جایگزین و ایمن تر برای محافظت گیاهان در برابر آفات هستند و آن استفاده از ماده ای به نام فرمون و تله فرمونی است.

با کاربرد این نوع از تله ها در کشت محصولات دانه روغنی و باغات میوه می توانیم از آسیب کاترپیلا و بید ها در زمان مناسب پیشگیری و مراقبت کنیم.

تله های فرمونی

فرمون های جنسی

فرمونهای جنسی، عوامل شیمیایی جذبی هستند که توسط حشرات ماده برای جذب نرها برای جفت گیری ساطع می شوند. فرمون های بسیاری از گونه ها شناسایی شده اند و به صورت مصنوعی برای استفاده در برنامه های مبارزه با آفات حشرات تولید می شوند.

برخی از فرمون ها تنها یک نوع حشره را جذب می کنند ، در حالی که برخی دیگر چندین گونه مرتبط را جذب می کنند. آنها می توانند برای نظارت بر ورود جمعیت آفات ، به عنوان یک روش کنترل تله جمعی و برای اختلال در جفت گیری استفاده شوند.

توجه داشته باشید که همه طعمه ها حاوی فرمون نیستند. برخی شامل آنالوگ های گل یا مواد غذایی هستند که ماده ها و نرها را جذب می کنند (به عنوان مثال مگنت).

کاربرد تله های فرمونی برای مبارزه با آفات

به طور کلی فرمون های جنسی با با دو رویکرد متفاوت در باغات و زمین های کشاورزی استفاده می شوند

۱. ایجاد اختلال در جفت گیری

یکی از امیدوارکننده ترین روش ها ایجاد اختلال در جفت گیری با انتشار مقدار کمی فرمون جنسی حشرات برای جلوگیری از یافتن نرها از ماده حشرات است.

فرمون های جنسی پیام های شیمیایی بین افراد همان گونه را برای جفت گیری آسان می کنند به این ترتیب ماده ها بارور نمی شوند و در نتیجه تخم و لاروی هم تولید نمی شود. 

این روش کنترل حشرات باعث بر هم زدن سایر تعاملات بیولوژیکی در یک سیستم زراعی نخواهد شد زیرا این یک فناوری بسیار مؤثر و سازگار با محیط زیست است اما با توجه به ماهیت فرمون ها، تولید و عرضه آن ها بسیار گران تمام می شود.

با مطالعات فیزیولوژی بر روی رفتار برخی از حشرات، فرمون بسیاری از گونه ها را شناسایی کرده است. بسیاری از این موارد در آزمایشگاه از نظر شیمیایی شناسایی و ساخته شده اند.

این فرمون های مصنوعی می توانند در مقادیر زیادی از نظر تجاری تولید شده و برای کنترل آفات مورد استفاده قرار گیرند. فرمون های مصنوعی اکنون به طور گسترده برای نظارت بر آفات و یا کنترل مستقیم برای اختلال در جفت گیری استفاده می شوند.

۲. استفاده به عنوان تله

یکی دیگر از کاربرد های رایج فرمون های مصنوعی استفاده به عنوان تله است. باغداران و کشاورزان می توانند با نصب تله فرمونی برای تعیین یا مانیتور آفات از آن استفاده کنند.

به کمک این روش آن ها می توانند آماری از جمعیت آفات در یک منطقه را به دست بیاورند. با نظارت مداوم و تشخیص زود هنگام آفات با استفاده از تله فرمونی می توان از بروز بسیاری از آسیب ها و بیماری های گیاهی جلوگیری کرد.

با این روش عموماً حشرات نر به سمت دستگاه ها جذب می شوند. از آنجا که فرمون ها از گونه های خاصی هستند، به عنوان یک ابزار پیمایش بسیار مفید واقع می شوند.

کاربرد تله فرمونی در باغ و مناطق کشت به کشاورزان برای انتخاب بهترین زمان برای سمپاشی و اقدام سایر عملیات کنترل و مبارزه با آفات در قالب مدیریت تلفیقی یا IPM نقش مهمی دارند.

سایر مطالب:

آفت مگس جالیز ،علایم و چگونگی کنترل آن

آفت شب پره شمشاد و راههای کنترل آن

نکاتی درمورد استفاده از تله فرمونی

  • هر فرمون برای یک حشره خاص طراحی شده است. هیچ تله فرمونی برای همه آفات مؤثر نیست.
  • همیشه تله را با نام گونه هایی که به دام می اندازید و تاریخ تله گذاری را برچسب بزنید.
  • با توجه به نوع حشره و کاربرد فرمون برای مانیتور یا ایجاد اختلال در جفت گیری باید به تعداد مناسب در هکتار در زمین یا باغ نصب شود.
  • تله فرمونی را در محلی درست و دور از تجمع و رفت آمد نصب کنید.
  • تله ها می توانند تحت تأثیر حوادث آب و هوایی قرار بگیرند. آنها را بعد از طوفان ها بررسی کنید تا ببینید آیا به تعمیر یا تعویض نیاز دارند.
  • بعد از استفاده از فرمون دستان خود را بشویید، زیرا اگر بوی فرمون بر روی شما بماند، ممکن است آفات به دنبال شما باشند.
  • همیشه برچسب مربوط به چگونگی و استفاده از محصول را دنبال کنید.
  • از تله فرمونی فقط به مدت ۵-۴ هفته می توانید استفاده کنید بنابراین به طور ماهانه تله را عوض کنید.
  • همیشه همه پروانه های به دام افتاده را بعد از هر بازید حذف کنید و به خارج از مزرعه و باغ انتقال دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )