مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن دریچه دار

0

استفاده از لوله پلی اتیلن دریچه دار ابزار اصلی ‏برای بهبود سیستم های آبیاری سطحی بشمار می آید . طراحی مناسب لوله های دریچه دار به همراه تسطیح دقیق ، ‏می تواند یکنواختی توزیع آب و ذخیره آب آبیاری را در اراضی زراعی و باغی بهبود ببخشد .

استفاده از لوله پلی اتیلن دریچه دار

لوله های دریچه دار عبارتست از لوله پلی اتیلن مجهز به دریچه های قابل تنظیم که بعنوان مجاری درجه ۴ ‏می توانند جایگزین مناسبی برای کانالهای خاکی گردند .

در این سیستم آب بجای نهر خاکی در لوله جریان داشته و ‏تلفات ناشی از نشت آب در کانالهای خاکی به حداقل خواهد رسید . این لوله ها که در کلاف های ۱۰۰ و ۲۰۰ ‏متری ساخته می شود .

بوسیله گیره مخصوص به دهانه خروجی آبگیر و یا به یکدیگر متصل شده و در امتداد ‏طول قطعه آبیاری به طول مناسب مستقر می گردد .

لوله ها در فواصل معین مجهز به دهانه های خروجی آب ( ‏دریچه ) می باشند و مقطع دهانه هر دریچه بوسیله کلاهک مخصوص قابل تنظیم است .

بطوریکه مقدار جریان ‏خروجی از هر دریچه را می توان متناسب با مقدار مورد نیاز با مقدار مورد نیاز ( حداکثر ۵/۲ لیتر در ثانیه ) ‏تنظیم نمود‏‎ .‎

استفاده از لوله پلی اتیلن دریچه دار

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن دریچه دار در مقابل ‏روش های آبیاری سطحی سنتی

یکنواختی بیشتر در توزیع آب ‏، کاهش مقدار آب آبیاری و همچنین حفظ انرژی بدون تاثیر در بازدهی محصول را می باشد . همچنین این سیستم ‏دارای قابلیت فراوانی از جمله انعطاف پذیری ، بهره برداری آسان ، نیاز کم نیروی کارگری و جابجایی آسان می ‏باشد.


از آنجا که در بسیاری از مناطق کشور آب با کیفیت پایین ( فیزیکی – شیمیایی ) بعنوان یک منبع آب قابل دسترس ‏برای استفاده در محصولات کشاورزی مطرح می باشد که سیستمهای آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی ) ‏بدلیل غلظت بالای مواد نمی توانند برای آبیاری با این نوع آب ها مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم لوله های ‏دریچه دار برای آبیاری اراضی تحت پوشش می تواند بدون کاهش راندمان و مشکلات تخریب سیستم ، برای ‏اینگونه آبها به ویژه با غلظت مواد رسوبی با اطمینان بکار برده شود‏.

سایر مطالب:

سیستم آبیاری زیر سطحی چیست و چه محاسن و معایبی دارد؟


مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن دریچه دار در کشت های ردیفی

‎ ‎‏۱‏‎- ‎لوله‌های دریچه‌دار به علت کاهش نفوذ عمقی وتبخیر سطحی آب حین انتقال وتوزیع درزمین های زراعی ، ‏موجب حداقل ۳۵-۳۰ درصد صرفه جویی درمصرف آب می گردند.


‎ ‎‏۲‏‎- ‎لوله‌های جدید ازجنس مواد پلیمری بسیار سبک وکم حجم بوده ، به راحتی قابل انتقال وجا به جایی هستند. ‏می‌توان پس از اتمام یک فصل کشت آنها راجمع آوری ودر محلی نگهداری نمود ودرفصل بعد مجدداً مورد ‏استفاده قرارداد.

استفاده ازلوله پلی اتیلن نیاز به ایجاد آب بند، خرید سیفون و کارگذاشتن پلاستیک در دهانه جوی ‏ها را برطرف می‌کند.


‎ ‎‏۳‏‎- ‎درآبیاری با استفاده ازلوله‌های دریچه‌دار پلی اتیلن برخلاف جوی‌های سنتی ، مشکل آب بردگی و…. ایجاد ‏نشده و به علت سهولت و سرعت کاربرد، یک نفرآبیار قادر است کار سه نفر را انجام دهد.

همچنین مانع از انتقال ‏بذر و علف هرز از طریق جریان آب به مزرعه می‌شود و هزینه‌های خرید علف کش، سمپاشی و دفع مکانیکی ‏علف‌های هرز در مزرعه کاهش می‌یابد‎.‎


‎ ‎‏۴‏‎- ‎لوله‌های دریچه‌دار پلی اتیلن از فرسایش سطحی خاک جلوگیری می‌کند. به دلیل صیقلی بودن جداره داخلی ‏لوله ها سبب انتقال سریع آب در زمین زراعی شده ، راندمان آبیاری را افزایش می‌دهند.

نوع آب از نظر املاح و ‏مواد نامحلول موجود درآن ، هیچ گونه تأثیری درکارکرد این سیستم ندارد. نیازی به استفاده ازموتور و پمپ ‏نداشته ، آب با استفاده از نیروی شیب ثقلی زمین و با حداقل فشار ممکن درمزرعه منتقل می‌شود‎.‎


‎ ‎‏۵‏‎- ‎لوله های دریچه‌دار پلی اتیلن قادرند عمل توزیع و انتقال کودهای شیمیایی را از طریق جریان آب به انجام ‏رسانده ،راندمان مصرف کود را افزایش دهند.

به این طریق هزینه‌های خرید کود و کودپاشی درمزرعه تا ۴۰ ‏درصد کاهش می‌یابد. همچنین مانع از ایجاد رطوبت ناخواسته درسطح مزرعه و باغ گردیده و درنتیجه ازشیوع ‏بیماریهای قارچی ، انگلی ، و… درمزرعه ممانعت می‌گردد.


نتایج بدست آمده نسبت به استفاده از لوله پلی اتیلن دریچه دار

  • ‏ تقریباً ۲۵ تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب و انرژی.‏
  • ‏ تقریباً ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف کود .‏
  • ‏ تقریباً ۴۰ درصد صرفه جویی در هزینه های کارگری .‏
  • ‏ تقریباً ۱۰ درصد محصول بیشتر به لحاظ آبیاری مناسب .‏
  • ‏ کاهش مصرف علف کش ها .‏
  • ‏ راحتی بکارگیری ماشین آلات در مزارع به لحاظ اینکه مانعی در سطح مزرعه وجود ندارد‏. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )