بیماری زردشدن بوته کلم یا پژمردگی فوزاریومی

0

در بیماری زردشدن بوته کلم یا پژمردگی فوزاریومی ، ۲ تا ۴ هفته پس از پیوند، علائم بیماری ایجاد می‌شود، اگرچه این بیماری ممکن است در بستر گیاه جایی که تشخیص آن دشوار است ظاهر شود. اولین نشانه به طور کلی یک رنگ سبز مایل به زرد کم ‌رنگ است، اما اغلب در یک طرف برگ قابل مشاهده است. 

علایم بیماری زردشدن بوته کلم

۲ تا ۴ هفته پس از پیوند علائم مشخصه ایجاد می‌شود، اگرچه این بیماری ممکن است در بستر گیاه جایی که تشخیص آن دشوار است ظاهر شود. اولین نشانه به‌طورکلی یک رنگ سبز مایل به زرد و بی‌رنگ است، اما اغلب در یک طرف گیاه قابل‌مشاهده است.

پیچ‌وتاب جانبی یا پیچ مجدد ساقه و برگ‌ها رخ می‌دهد. قسمت پایینی تیغه برگ در ابتدا می‌میرد و در نتیجه برگ‌های پایین ابتدا زرد می‌شوند و سپس علائم به سمت برگ‌های فوقانی حرکت می‌کنند. با گذشت زمان، رنگ زرد قهوه‌ای می‌شود و بافت آن خشک و شکننده می‌شود.

رگ‌های آب عروقی در ساقه‌ها و برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره، شبیه به علائم پوسیدگی سیاه می‌شوند. با این حال در پوسیدگی سیاه، رنگ‌آمیزی در لکه‌های زردرنگ در حاشیه‌های برگ شروع می‌شود و به سمت پایین کار می‌کند، برخلاف زردشدن بوته کلم که از داخل شروع می‌شود و ابتدا در قسمت‌های پایین گیاه ظاهر می‌شود.

خسارت

سرعت پیشرفت این بیماری در گیاه بستگی به میزان حساسیت رقم و دمای خاک دارد. گیاهان برخی از ارقام که در خاک‌های ۷۵ درجه -۸۵ درجه فارنهایت رشد می‌کنند ممکن است طی ۲ هفته از بین بروند.

دیگران ممکن است در طول فصل روند کاهشی خود را ادامه دهند، به‌آرامی بمیرند یا حتی سر ضعیفی ایجاد کنند. اگر دمای خاک پس از عفونت کاهش یابد، ممکن است گیاه صرفاً چند برگ زرد را از دست داده، بهبود یابد و یک سر عادی ایجاد کند.

سایر مطالب:

ساق سیاه گل کلم

بیماری سفیدک داخلی گل کلم

تلخی کلم بروکلی به چه علت است!؟

توسعه بیماری

این قارچ در خاک زنده مانده و هاگ‌هایی تولید می‌کند می‌تواند سال‌ها در خاک بماند. قارچ از طریق ریشه حرکت کرده و از طریق عروق به گیاه منتقل می‌شود. درجه حرارت مناسب رشد ۲۰ درجه سانتی‌گراد (۶۸ درجه فارنهایت)

کنترل بیماری زردشدن بوته کلم

  • قارچ زرد می تواند سالها در خاک زندگی کند
  • تیمار بذر
  • اسپری قارچ کش
  • دفن زباله محصول
  • استفاده از ارقام مقاوم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )