بیماری شانکر باکتریای گیلاس

0

بیماری شانکر باکتریای گیلاس ، علاوه بر گیلاس باعث آسیب به درختان آلبالو و آلو نیز می شود. به طور معمول بیشترین علائم بیماری در فصل بهار قابل مشاهده است. نشانه های این بیماری روی تمام قسمت های هوایی گیاه قابل مشاهده است.

بیماری شانکر باکتریای گیلاس

یکی از بیماری تنه درخت گیلاس شانکر باکتریای گیلاس (Cherry bacterial canker) است که علاوه بر گیلاس باعث آسیب به درختان آلبالو و آلو نیز می شود. به طور معمول بیشترین علائم این بیماری در فصل بهار قابل مشاهده است.

نشانه های کلی بیماری گیاهی شانکر باکتریای گیلاس روی تنه و شاخه، شامل شانکرهای طولی همراه با خروج شیره می باشد. با گسترش بیماری قسمت داخلی پوست کمی تیره شده و بوی ترشیدگی می دهد. تعداد شانکرها در کنار جوانه های برگی، بافت های گل دهنده و محل هرس درختان بیشتر می باشد.

شانکر در فصل زمستان ظاهری آفتاب سوخته به تنه می دهد. این بیماری باعث تیرگی یا عدم شکوفایی غنچه ها می شود. علائم بیماری روی برگ ها به صورت زخم های پراکنده، آبسوخته، قهوه ای تیره، مدور یا نامتقارن و گاهی همراه با هاله ای زرد می باشد.

نشانه های اولیه بیماری روی میوه شامل زخم های قهوه ای همراه با حاشیه آب سوخته می باشد، که به مرور عمیق و تیره می شود. در بعضی مواقع در کنار درختان آلوده، پاجوش های متعددی رشد می کند.

بیماری شانکر باکتریای گیلاس

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی بیماری شانکر باکتریای گیلاس

عامل این بیماری باکتری Pseudomonas syringae می باشد. زمستان گذرانی عامل بیماری در اطراف شانکرها، جوانه های تخریب شده و سیستم آوندی درختان آلوده صورت می گیرد. آبیاری پاششی و بارانی نقش فراوانی در جابجایی عامل بیماری دارد.

شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ١٣ الی ١٨ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. درختان جوانی که در خاک های شنی کشت شده اند، حساسیت بیشتری در برابر این بیماری دارند.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری تنه درخت گیلاس

  • تقویت درختان و جلوگیری از استرس به گیاه
  • کاشت ارقام مقاوم به بیماری
  • حفاظت گیاه در برابر سرما
  • هرس شاخه ها در ابتدای تابستان

استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

  • سم پاشی کردن با بردوفیکس ۵ در هزار پس از برداشت محصول
  • انجام سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار پس از ریزش ٧۰ درصد برگ ها در پاییز
  • سم پاشی کردن با بردوفیکس١۰ در هزار پس از هرس زمستانه
  • سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار هنگام تورم جوانه ها
  • انجام سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از ریزش گلبرگ ها
  • تراشیدن بافت های آلوده و رنگ کردن محل تراشیده شده و محل هرس با بردوفیکس رقیق نشده

علائم شانکر باکتریایی گیلاس یکی از بیماری تنه درخت گیلاس

بیماری تنه درخت گیلاس یا شانکر باکتریایی گیلاس باعث سوختگی جوانه ها می ‌شود. لکه های روی میوه، لکه های برگ که بیشتر روی حاشیه آن تمرکز دارند، مرگ جوانه و شانکر روی شاخه ها و تنه که گاهی گموز را هم به همراه دارد.

زمان انجام گرده افشانی درختان باعث افزایش ابتلا به این بیماری می‌شود. گرده افشانی نباید بلافاصله بعد از بارندگی و در شرایط رطوبت زیاد انجام شود. هر نوع زخمی که در شاخه، تنه یا به دلیل گرده افشانی در درخت ایجاد شود سبب ایجاد این بیماری می‌شود. در ماههای تابستان درختان نسبت به این باکتری مقاوم تر هستند.

سایر مطالب:

مراحل هرس کردن درخت گیلاس

بیماری گال سیاه گیلاس

مبارزه با بیماری

مبارزه با این بیماری به دلیل کمبود مواد باکتری کش موثر و ارقام مقاوم گیلاس به این بیماری و توانایی آلوده سازی زیاد توسط باکتری مشکل است.

هرس شاخه های آلوده در پاییز قبل از سمپاشی توصیه می‌شودو استفاده از پایه ها و ارقام متحمل، تقویت درختان، رعایت اصول باغبانی و پرهیز از هرگونه تنش که باعث ضعف گیاه می‌شود.

استفاده کردن از ترکیبات مسی

استفاده از ترکیبات مسی مانند اکسی کلرور مس دراوایل بهار قبل از بیدار شدن درختان زمانی که جوانه ها متورم شدهاند باید انجام شود و استفاده از قارچکش هایی مانند مخلوط بردو ۱ درصد و اکسی کلرور مس ۳ در هزار.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )