معرفی آفات و بیماری‌های کرفس

0

آفات و بیماری‌های کرفس ، غالبا در اب و هوای گرم، حشرات Tarnished Plant Bug و موزاییک کرفس (CeMV) میتواند خسارت زیادی به گیاه کرفس و جعفری حمله کند و شته ها با تغذیه از گیاهان میتواند باعث انتقال بیماری شود.

آفات و بیماری‌های کرفس

حشرات Tarnished Plant Bug

یکی از مهم ترین آفات هستند که خسارات سنگینی به محصول وارد می‌کنند. حشرات بالغ به اندازه ۶ میلی متر از راه راه سبز تا قهوه‌ای یا با خالهای سیاه متنوع می‌باشند. حشرات بالغ بسیار فعال هستند و سریع پرواز می‌کنند.

پوره‌های این حشره به اندازه ۱ میلیمتر و به رنگ زرد تا سبز هستند. در زمستان در لابلای پوسته درختان یا علفهای هرز مزرعه زمستان گذرانی می‌کنند و در اول بهار خارج می‌شوند و با تغذیه از شکوفه‌ها و علف‌ها تخم می‌گذارند. پوره ها و حشرات بالغ هر دو مخرب هستند.

آفات و بیماری‌های کرفس

آفید یا شته

شته ها حشرات کوچک، با بدنی نرم و ظریف و حرکات آهسته هستند و اغلب به شکل گروهی و در زیر برگها دیده می‌شوند. و به دو شکل بالدار و بدون بال در کلنی به رنگ‌های زرد، سیاه و صورتی وجود دارند.

بوته میری(بیماری قارچی)

این بیماری باعث از بین رفتن دانهال‌های کرفس می‌شود. برای کنترل آن باید بذرها در خاک یا بستر استریل کاشته شوند. بذرها قبل از کاشت با قارچکش تیمار شوند یا بلافاصله بعد از جوانه زدن به قارچکش آبیاری شوند.

زیاد از حد آبیاری نشوند و یا فاصله بین بذور خیلی کم نباشد.

بلایت برگی کرفس

این بیماری به دلیل یکی از دو قارج سپتوریا یا سرکوسپورا بوجود می‌آید. بوسیله بارندگی، باد یا ادوات کشاورزی منتقل می‌شود.

 سرکوسپورا ابتدا به شکل لکه‌های زرد رنگ کوچک در دو طرف برگ ظاهر شده و به سرعت تمام گیاه را می‌گیرد و سپس به رنگ خاکستری در می‌آید.

سپتوریا به شکل لکه‌های مایل به زرد است که کم کم به لکه های خاکستری مایل به زرد تبدیل می‌شود. روی این لکه‌ها ذرات سیاه رنگ ریزی هم دیده می‌شوند که ممکن است برگها یا دمبرگها را بپوشاند.

پوسیدگی صورتی کرفس

این بیماری هم یکی از بیماری‌های قارچی کرفس است که سبب مرگ و افتادن بوته در شرایط رطوبت زیاد می‌شود. در شرایط مرطوب مناطق پوسیده ممکن است با یک لایه از کپک سفید رنگ پوشانده شوند که روی آن توده‌ای به اندازه نخود و سیاه رنگ از بافت قارچ ایجاد می‌شود.

قارچ زرد کرفس

این بیماری که بوسیله قارچ فوزاریوم ایجاد می‌شود، سیستم ریشه گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سیستم آوندی را مختل کرده و برگها را زرد می‌کند.

باید از ارقام مقاوم استفاده کرد و هر دو تا سه سال تناوب رعایت شود و گیاهانی مانند هویج، کلم و ذرت شیرین و کرفس کاشته نشوند و نشا به مناطق آلوده منتقل نشوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )