گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه

0

گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه یاآشواگاندابا نام علمی Withania somnifera یک گیاه دارویی باستانی است که در هند، خاورمیانه و بخش هایی از آفریقا می روید.

از قدیم اعتقاد بر این بوده که آشواگاندا می تواند به بدن در راستای مدیریت بهتر استرس کمک کند و در عین حال فواید متعددی برای سلامت انسان به دنبال داشته باشد.

از جمله مهم ترین ویژگی های این گیاه باستانی می توان به بهبود عملکرد مغزی، کاهش سطح قند خون و کورتیزول و در عین حال مبارزه با علائم افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه

Ashwagandha به زبان سانسکریت به معنای بوی اسب است که به بوی منحصربه‌فرد و توانایی آن در افزایش قدرت اشاره دارد. نام گیاه‌شناسی آن Withania somnifera است و بانام‌های متعدد دیگری ازجمله جینسنگ هندی و گیلاس زمستانی نیز شناخته می‌شود.

آشواگاندا بومی هند است. از نظر آیورودا (سیستم طب سنتی هندو که مبتنی بر ایده تعادل در سیستم‌های بدن است و از رژیم غذایی، درمان گیاهی و یوگا استفاده می‌کند) گیاهی بسیار مفید است.

ریشه آشواگاندا دارای خواص دارویی است و برای درمان ناتوانی، کم‌خونی و ناتوانی جنسی استفاده می‌شود. استفاده منظم از آن توان و قدرت ایمنی را بهبود می‌بخشد.

Ashwagandha یک گیاه چندساله کم‌رشد است که تا ۳ فوت رشد می‌کند. برگ‌های آن دراز و بیضوی به رنگ سبز مایل به زرد است. گل‌های آن به شکل زنگوله ریز است که سپس به توت‌های نارنجی مایل به قرمز روشن تبدیل می‌شود.

گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه

چگونه گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه را پرورش دهیم

تکثیر و کاشت

آشواگاندا از طریق بذر تکثیر می‌شود. در هند در مناطقی با بارندگی کم درست بعد از آغاز فصل بارانی در شرایط گرم و مرطوب در دمای حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت (۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) کشت می‌شود. این گیاه مقاوم به خشکی است و پس از استقرار در خاک خشک به خوبی رشد می‌کند.

بذر آشواگاندا

برای کشت آشواگاندا، زمانی که دما در حدود ۷۰ درجه فارنهایت (۲۰ درجه سانتی‌گراد) است بذرها را در عمق ۲ سانتی‌متری و به فاصله ۱۰ سانتی‌متری از هم بکارید. بذرها در عرض دو هفته جوانه می‌زنند.

تا زمان استقرار گیاه، نهال‌ها را به خوبی آبیاری کنید. یک ماه پس از رشد، گیاهان ضعیف را تنک کنید و بین بوته‌ها ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر فاصله بگذارید.

شرایط لازم برای رشد گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه

مکان کاشت

آشواگاندا را در مکان خشک و آفتابی مزرعه خود بکارید. اگر خاک مزرعه ضعیف است کود دامی را جهت غنی‌سازی به آن اضافه کنید و علف‌های هرز و بقایای آن را از محل کاشت حذف کنید.

خاک مناسب کشت

آشواگاندا به خاک شنی و با زهکشی خوب نیاز دارد تا آب به سرعت تخلیه شود، سطح pH باید حدود ۷.۵ تا ۸ (خنثی تا کمی قلیایی) باشد. رشد آشواگاندا در خاکی که رطوبت را حفظ می‌کند و غرقاب باقی می‌ماند امکان‌پذیر نیست.

آبیاری

آبیاری آشواگاندا باید مقرون‌به‌صرفه باشد و فقط زمانی که گیاه تشنه به نظر می‌رسد انجام گیرد. جینسینگ هندی گیاهی مقاوم به خشکی است و زمین‌های غرقابی را دوست ندارد.

دمای موردنیاز رشد

آشواگاندا زمانی بهترین رشد را دارد که دما بین ۷۰ تا ۹۵ درجه فارنهایت (۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد) باشد و در دماهای پایین‌تر یا بالاتر از آن بسیار کند رشد می‌کند.

مراقبت از گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه

کود دهی

مانند جینسنگ، گیاه آشواگاندا معمولاً به دلیل استفاده دارویی از ریشه آن کود دهی نمی‌شود؛ اما می‌توان جهت تغذیه آن از کودهای آلی استفاده کرد. می‌توانید کودهای دامی پوسیده یا کمپوست را در نزدیکی پایه گیاه به کار برید

زمستان گذرانی

اگر آشواگاندا را در آب‌وهوای سردتر پرورش می‌دهید در دمای سرد باید از آن محافظت کنید (در گلخانه کشت کنید) و در زمستان آن را در دمای حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه فارنهایت (۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد) نگه دارید یا آن را در بهار و تابستان به‌عنوان گیاهی یک‌ساله کشت کنید.

آفات و بیماری‌ها

آفاتی مانند کنه‌های عنکبوتی به گیاه آشواگاندا حمله می‌کنند. از نظر بیماری گیاه دچار لکه برگی، پوسیدگی ساقه و برگ می‌شود. هنگامی‌که گیاه بیش‌ازحد آبیاری می‌شود پوسیدگی ریشه نیز امکان‌پذیر است.

برداشت

آشواگاندا در ۱۵۰ تا ۱۸۰ روز پس از کاشت، زمانی که گل‌ها و توت‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند و برگ‌ها شروع به خشک شدن می‌کنند آماده برداشت است.

ریشه‌های آشواگاندا را با حفاری دقیق و با استفاده از یک ابزار کوچک برداشت کنید. مواظب باشید هنگام حفاری به گیاه آسیب نرسانید و در حین انجام این کار مطمئن شوید که خاک کمی رطوبت دارد.

پس از برداشت، ریشه‌ها و موانع از گیاه جدا می‌شوند. ریشه‌ها شسته و تمیز می‌شوند و به قطعات کوچک ۷-۱۰ سانتی‌متری تقسیم می‌شوند و در آفتاب یا سایه خشک می‌شوند.

میوه‌ها نیز از گیاه جدا می‌شوند، خشک می‌شوند و برای بیرون آوردن دانه‌ها خرد می‌شوند.

سایر مطالب:

گیاه دارویی زنجبیل از کاشت تا برداشت

همه چیز در مورد گیاه دارویی مرزه

خواص گیاه دارویی جینسنگ هندی یا گیلاس زمستانه

۱. یک گیاه دارویی باستانی است

آشواگاندا یکی از مهم‌ترین گیاهان در آیورودا است که نوعی داروی جایگزین بر اساس اصول شفابخش طبیعی هندی است. بیش از ۳۰۰۰ سال است که برای از بین بردن استرس، افزایش سطح انرژی و بهبود تمرکز استفاده می‌شود.

۲. می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد

در چندین مطالعه نشان داده شده است که آشواگاندا سطح قند خون را کاهش می‌دهد. یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که ترشح انسولین را افزایش می‌دهد و حساسیت به انسولین را در سلول‌های عضلانی بهبود می‌بخشد.

همچنین، چندین مطالعه انسانی نشان داده‌اند که می‌تواند سطح قند خون را هم در افراد سالم و هم در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد.

۳. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که ویتافرین – ترکیبی در آشواگاندا – به القای آپوپتوز که مرگ برنامه ریزی شده سلول‌های سرطانی است کمک می‌کند. همچنین از راه‌های مختلفی مانع رشد سلول‌های سرطانی جدید می‌شود.

اعتقاد بر این است که ویتافرین تشکیل گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) را در داخل سلول‌های سرطانی ترویج می‌کند و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. همچنین ممکن است باعث شود سلول‌های سرطانی در برابر آپوپتوز مقاومت کمتری داشته باشند.

۴. می‌تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد

کورتیزول به‌عنوان یک هورمون استرس شناخته می‌شود، زیرا غدد فوق کلیوی شما در پاسخ به استرس و همچنین زمانی که سطح قند خون شما خیلی پایین می‌آید، آن را آزاد می‌کند.

متأسفانه، در برخی موارد، سطح کورتیزول ممکن است به‌طور مزمن افزایش یابد که می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون و افزایش ذخیره چربی در شکم شود.

مکمل‌های آشواگاندا ممکن است به کاهش سطح کورتیزول در افراد دارای استرس مزمن کمک کند.

۵. ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کند

Ashwagandha شاید بیشتر به دلیل توانایی آن در کاهش استرس شناخته شده است. محققان گزارش داده‌اند که با تنظیم سیگنال‌های شیمیایی در سیستم عصبی، مسیر استرس را در مغز موش‌ها مسدود می‌کند.

همچنین چندین مطالعه کنترل شده انسانی نشان داده است که می‌تواند علائم را در افراد مبتلا به اختلالات استرس و اضطراب کاهش دهد.

۶. ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد

تحقیقات محدود موجود نشان می‌دهد که آشواگاندا ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند.

۷. می‌تواند باعث افزایش تستوسترون و افزایش باروری در مردان شود

آشواگاندا به افزایش سطح تستوسترون کمک می‌کند و به‌طور قابل‌توجهی کیفیت اسپرم و باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

۸. ممکن است حجم عضلات و قدرت را افزایش دهد

در مطالعه‌ای برای تعیین دوز ایمن و مؤثر برای آشواگاندا، مردان سالمی که روزانه ۷۵۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌گرم ریشه آشواگاندا پودر شده مصرف می‌کردند، پس از ۳۰ روز قدرت عضلانی پیدا کردند.

نشان داده شده است که آشواگاندا باعث افزایش حجم عضلات، کاهش چربی بدن و افزایش قدرت در مردان می‌شود.

۹. ممکن است التهاب را کاهش دهد

نشان داده شده است که آشواگاندا فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی را افزایش می‌دهد و نشانگرهای التهاب را کاهش می‌دهد.

۱۰. ممکن است کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد

آشواگاندا علاوه بر اثرات ضدالتهابی، ممکن است با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید به بهبود سلامت قلب کمک کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که به میزان قابل‌توجهی سطح این چربی‌های خون را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که کلسترول و تری گلیسیرید را به ترتیب ۵۳ درصد و تقریباً ۴۵ درصد کاهش می‌دهد. در یک مطالعه ۶۰ روزه در بزرگ‌سالان تحت استرس مزمن، گروهی که بالاترین دوز عصاره استاندارد شده آشواگاندا را مصرف کردند.

به‌طور متوسط ۱۷ درصد کاهش کلسترول LDL (بد) و کاهش ۱۱ درصد تری گلیسیرید را تجربه کردند. آشواگاندا ممکن است با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

۱۱. ممکن است عملکرد مغز ازجمله حافظه را بهبود بخشد

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که آشواگاندا ممکن است مشکلات حافظه و عملکرد مغز ناشی از آسیب یا بیماری را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی را تقویت می‌کند که از سلول‌های عصبی در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند.

مطالعه ۸ هفته‌ای روی ۵۰ بزرگ‌سال نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی‌گرم عصاره ریشه آشواگاندا دو بار در روز به‌طور قابل‌توجهی حافظه عمومی، عملکرد تکلیفی و توجه را بهبود می‌بخشد.

مکمل‌های آشواگاندا ممکن است عملکرد مغز، حافظه، زمان واکنش و توانایی انجام وظایف را بهبود بخشد.

۱۲. برای اکثر مردم ایمن است و به‌طور گسترده در دسترس است

اگرچه آشواگاندا برای اکثر مردم بی‌خطر است، اما برخی از افراد نباید از آن استفاده کنند مگر اینکه توسط پزشک خود مجاز به مصرف آن باشند. عصاره ریشه استاندارد شده معمولاً در کپسول‌های ۴۵۰-۵۰۰ میلی‌گرمی یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )