کاشت نیشکر و انواع روش های انجام آن

0

کاشت نیشکر در ایران و در مناطق جنوبی کشور و علی الخصوص استان خوزستان، به صورت جوی و پشته ای صورت می پذیرد و کلیه ی عملیات خاکورزی شامل شخم و ایجاد جوی و پشته و از بین بردن کلوخه ها است که توسط ادواتی از قیبل گاوآهن برگردان دار، دیسک ها و فاروئه ها و دندانه صورت می پذیرد.

انواع روش‌هاى کاشت نیشکر

کاشت قلمه

قطعه‌اى که براى تهیه قلمه انتخاب مى‌شود معمولاً از میان مزارع کشت جدید -Plant یا مزارع راتون‌هاى اولیه- (مزرعه بازروئى شده) که داراى رشد کافى و نیشکر یکنواخت و عارى از بیمارى و آفت هستند، برگزیده مى‌شود که چند ماه قبل از کشت، این قطعات مورد مراقبت‌هاى ویژه قرار مى‌گیرند.

در ایران براى تهیه قلمه مناسب، از قمه‌ نى‌برى و یا داس‌هاى مخصوص که قبلاً ضدعفونى شده باشد استفاده مى‌شود تا از سرایت بیمارى‌هاى قارچى به گیاه جلوگیرى شود.

قلمه انتخابى حداقل داراى ۳ جوانه و طول آن بین ۳۰ تا ۶۰ سانتى‌متر و محل قطع آن در وسط دوگره مى‌باشد. براى پیشگیرى از سرایت امراض، قلمه‌ها را کاملاً ضدعفونى کرده و دقت مى‌شود که فاصله بین زمان قطع و کاشت قلمه بسیار کوتاه باشد.

کاشت نیشکر

عمق کاشت قلمه‌هاى نیشکر

قلمه‌ها را پس ار آماده شدن به‌طور افقى در کف جوى‌ها مى‌خوابانند و بر روى آن به ارتفاع ۳ تا ۷ سانتى‌متر خاک مى‌ریزند و بلافاصله آبیارى مى‌کنند.

مقدار قلمه‌ها در هکتار

تعداد قلمه‌هاى نیشکر کاشته شده در هر هکتار بستگى به‌شرایط محیط، رقم گیاه، مقدار و چگونگى آبیاری، روش کاشت و سایر عوامل دیگر دارد اما در هر صورت پس از تهیه زمین و قلمه‌ها براى هر هکتار زمین حدود ۱۵-۲۰ هزار قلمه مورد نیاز مى‌باشد.

سایر مطالب:

آموزش اصولی کاشت چغندر قند

زمان کاشت قلمه‌هاى نیشکر

زمان مناسب کاشت نیشکر در شرایط آب و هوائى خوزستان از نیمه دوم مرداد تا اواخر مهرماه مى‌باشد. باید توجه داشت که کشت‌هائى که با تأخیر انجام شود در سال بعد کاهش محصول خواهد داشت.

کشت نیشکر معمولا از اواسط مردادماه تا اواسط مهرماه بصورت کشت دو ردیفه روى پشته (پاین اپل مستقیم) و کشت داخل فارو (پاین اپل معکوس) با فاصله مرکز به مرکز فاروها ۱۸۳ سانتیمتر انجام مى گیرد.

کشت نیشکر در واحدهاى هفت‌تپه و کارون بصورت جوی، پشته و کشت در کف فارو انجام میگیرد. در این روش فاصله مرکز به مرکز فاروها ۱۵۰ سانتیمتر است.

کاشت بذر

کاشت بذر هنگامى انجام مى‌گیرد که هدف، تولید نژاد جدیدى از نیشکر است که بدین‌ترتیب محققین اصلاح نبات مى‌توانند نژادهاى جدیدى از نیشکر را از نظر زودرسی، مطابقت با آب و هواى محیط‌‌ هاى مختلف، مقاومت در مقابل بیمارى‌ها، افزایش میزان محصول، مقاومت به ورس و درصد قند را به‌وجود آورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )