بهترین زمان کوددهی به گیاهان

0

زمان کوددهی به گیاهان معمولاً با رژیم آبیاری در زمان های خاصی از سال همزمان است. مواد مغذی موجود در کودها با کمک آب آبیاری به عمق خاک راه پیدا می کنند، کودها باید در آب جاری حل شوند و از سطح به سمت ریشه های تغذیه کننده حرکت کنند.

انتخاب بهترین زمان از روز برای کوددهی به گیاهان، در دراز مدت به داشتن یک باغ سالم تر کمک می کند.

ایده آل ترین زمان کوددهی به گیاهان

استفاده از کود در صبح به شما این امکان را می دهد که از دمای خنک و کم بودن سرعت باد استفاده کنید. همانطور که مواد مغذی را به طور مساوی در سطح خاک پخش می کنید، آنها را بدون تبخیر زیاد یا تلفات باد آبیاری می کنید.

بنابراین عناصر ضروری به سرعت به ریشه می رسند و خیلی سریع جذب آغاز می شود. علاوه بر این، گیاهان از گرمای ظهر تحت تنش قرار نمی گیرند، بنابراین کودها و مواد مغذی در هنگام حرکت به سمت پایین در خاک، توسط ریشه های گیاهان جذب می شوند.

زمان کوددهی به گیاهان

کود دادن در هنگام عصر

اگر برای کوددهی گیاهان خود از لوله ها استفاده می کنید، می توانید در عصر نیز برنامه کود دادن را تنظیم کنید.

این نوع کود دادن با استفاده از سیستمی از لوله ها با قطره چکان هاست که مشابه همان سیستم قطره ای آبیاری است و به شما امکان می دهد کود را به آب جاری تزریق کنید تا کود و مواد مغذی بدون خیس شدن شاخ و برگ به ریشه ها برسد.

اگرچه گیاهان از گرمای روز تحت استرس قرار نمی گیرند اما اگر رطوبت در طول شب روی گیاهان باقی بماند، آنها در برابر عفونت های قارچی آسیب پذیر هستند.

بهترین نوع کوددهی روشی است که در آن شاخ و برگ مرطوب نمی شود و هر گیاه کود لازم خود را برای رشد بهینه دریافت می کند.

زمان مناسب روزانه در کوددهی نیز باید با زمان مناسب در سال مطابقت داشته باشد. به طور کلی کودهای آهسته رهش را در بهار و انواع تند رهش را در پاییز مصرف کنید.

اگر کودها را در طول ساعات صبح به خاک بدهید، به رشد سرسبز گیاهان در بهار و تابستان کمک ویژه ای می کنید.

کود پاییزی استحکام گیاه و حمایت از مواد مغذی را برای مقاومت در برابر فصل سرما و خواب زمستانی فراهم می کند. استفاده نادرست کود در ظهر، باعث می شود که گیاهان شما مقدار یکسانی از مواد مغذی را دریافت نکنند.

آیا باید قبل از کود دادن به گیاهان آبیاری کرد؟

بهتر است که قبل از استفاده از کود مایع، گیاهان را با آب معمولی آبیاری کنید تا در صورت خشک شدن خاک، از سوختن ریشه ها جلوگیری شود.

همچنین مراقب باشید که کود واقعا بر اساس دستورالعمل برچسب روی کود رقیق شده باشد، در غیر این صورت ممکن است برگ ها را بسوزانید.

سایر مطالب:

زمان‌بندی کوددهی

بهترین زمان کوددهی در روش محلول پاشی

اگر کودها را مستقیماً به برگ های درختان میوه می‌زنید، باید دستورالعمل‌های زمانی از روز را مانند کودهای زمینی اعمال کنید. در محلول پاشی کودها شما یک مه ریز از آب و کود محلول در آب را برای جذب فوری به شاخ و برگ می زنید.

به طور معمول محلول پاشی برای جبران کمبود مواد مغذی استفاده می شود، البته شما نمی خواهید هیچ یک از اسپری های کودی را در اثر وزش باد یا تبخیر از دست بدهید.

علاوه بر این، شاخ و برگ هنوز به تمام ساعات روز نیاز دارد تا از محلول پاشی خشک شود و برگ ها توسط عفونت قارچی تهدید نشوند. بنابراین محلول پاشی در ساعاتی از روز که شدت تابش خورشید زیاد نیست و دما بالا نمی باشد بهترین موقع برای محلول پاشی است.

علاوه بر این سعی کنید در روزهای بادی و بارانی هرگز محلول پاشی نکنید، زیرا در روزهای بادی به دلیل وزش باد، مواد مغذی روی برگ ها نمی نشیند و تمام زحمات شما به هدر می رود.

در روزهای بارانی نیز به دلیل شستشوی شاخ و برگ، کودها رقیق شده و از روی برگ ها شسته می شوند و بدین ترتیب بدون جذب از بین می روند.

بهترین زمان کوددهی به گیاهان در طول فصل چه زمانی است؟

به طور کلی، بهترین زمان برای کود دادن گیاهان زمانی است که آنها شروع به رشد فعال کنند. بدترین زمان برای کود دهی گیاهان در پایان فصل رشد آنهاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )