کود دی آمونیوم فسفات و مزایای استفاده آن در کشاورزی

0

کود دی آمونیوم فسفات (Diammonium Phosphate) یکی از پرمصرف ترین کودهای شیمیایی فسفره در جهان است. کود دی آمونیوم فسفات معروف به DAP در واقع از دو ماده ای ساخته شده که هر یک به تنهایی به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرند.

کود دی آمونیوم فسفات

این کود را می توان در هر مرحله از رشد گیاه استفاده نمود. این کود موجب بهبود رشد رویشی گیاه ، یکنواختی شکوفه ها و افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما می گردد . هم چنین در افزایش تولید محصولات زراعی و باغی بسیار تاثیر گذار است .

ازت موجود در این کود، اسیدیته مؤثر را در حد قابل قبول نگه می دارد و باعث افزایش و بهبود جذب سایر عناصر می گردد. ترکیبات موجود در این کود همچنین باعث افزایش کمی و کیفی محصولات و حاصلخیزی خاک می گردد.

فسفر یکی از مهمترین عناصر موجود در این کود برای گیاهان است که موجب تشکیل گل و دانه، مقاومت گل بر روی گیاه و افزایش مقاومت گیاه در مقابل ریزش گل می شود. کود دی آمونیوم فسفات ، یکی از پرمصرف ترین کودهای شیمیایی فسفره در جهان است.

کود دی آمونیوم فسفات معروف به DAP از دو ماده ساخته شده که هر کدام به تنهایی به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرند. این کود به دلیل داشتن مقادیر نسبتا بالای مواد مغذی و خواص فیزیکی عالی در بین کشاورزان بسیار محبوبیت دارد .

دی آمونیوم فسفات

ویژگیهای کود دی آمونیوم فسفات چیست ؟

کود DAP یا همان امونیوم فسفات منبع عالی فسفر P و نیتروژن N برای تغذیه گیاهان است. این کود بسیار محلول است بنابراین به سرعت در خاک حل می شود تا فسفات و آمونیوم موجود در گیاهان آزاد شود و در اختیار ریشه گیاهان قرار بگیرد.

یک ویژگی قابل توجه DAP ، pH قلیایی آن است که در اطراف گرانول حل شده ایجاد می شود. از آنجا که با حل شدن گرانول های DAP ، آمونیوم آزاد می شود ، نهال ها و ریشه های گیاه نزدیک به آمونیاک فرار آسیب می بینند.

این آسیب احتمالی معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که PH خاک از ۷ بیشتر باشد ، شرایطی که اغلب در اطراف گرانول حل کننده DAP وجود دارد. برای جلوگیری از چنین خسارتی ، کشاورزان باید از قرار دادن غلظت زیاد DAP در نزدیکی بذرهای جوانه زده خودداری کنند.


آمونیوم موجود در DAP یک منبع N عالی است و به تدریج توسط باکتری های خاک به نیترات تبدیل می شود و در نتیجه PH خاک کاهش می یابد. بنابراین ، افزایش PH خاک در اطراف گرانول های DAP یک اثر موقتی است.

این افزایش اولیه در pH خاک مجاورDAP می تواند بر واکنش های میکرو سایت فسفات و مواد آلی خاک تأثیر بگذارد .

کود دی آمونیوم فسفات چگونه تولید می شود ؟

جهت تولید یک تن کود DAP معمولا ۱.۵ تا ۲ تن سنگ فسفات ، ۰.۴ تن گوگرد (S) برای حل این سنگ و ۰.۲ تن آمونیاک نیاز است. هر گونه تغییر درعرضه یا قیمت هر یک از این ترکیبات اولیه بر قیمت DAP و در دسترس بودن آن تأثیر گذار است .

DAP در بسیاری از نقاط جهان تولید می شود و ازجمله کودهای تجاری است که به صورت گسترده تولید و مصرف می گردد. محصول فوق دارای بیشترین استفاده به‌ عنوان کود شیمیایی فسفری در دنیا است و در انواع گوناگون مایع، گرانوله و خوراکی یافت می شود.

سایر مطالب:

همه چیز درباره کودهای فسفاته

کود فسفاته و انواع آن

کاربردهای دی آمونیوم فسفات درکشاورزی چیست ؟

کود دی آمونیوم فسفات و ترکیبات DAP در طیف وسیعی از محصولات زراعی با زمین وسیع ،غلات ، نیشکر ، مراتع ، چراگاه ، کشت محصولات علوفه ای و همچنین در محصولات باغی استفاده می شود. مانند سبزیجات و میوه ها .


این کود نقش موثری در بهبود عملکرد گیاهان ، از جمله رشد رویشی گیاه ، یکنواختی شکوفه ها ، افزایش مقاومت گیاهان در برابرسرما و افزایش تولید در محصولات زراعی و باغی دارد و در هر مرحله از رشد گیاهان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.


ازت موجود در این کود باعث می شود اسیدیته خاک در حد نرمال باقی بماند و این امر موجب افزایش و بهبود جذب سایر عناصر مفید در گیاه می گردد .

شما میتوانید کود دی آمونیوم فسفات ود دیگر کود ها را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید.

مزایای دی آمونیوم فسفات و تاثیر ان بر گیاهان :

از مزایای مهم دی آمونیوم فسفات ، پایداری ازت موجود در آن است که این امر باعث جذب تدریجی ازت توسط گیاه می شود و در نتیجه موجب افزایش عملکرد گیاهان ، سرسبزی دائمی و زودرسی محصول می گردد .

هم چنین مصرف DAP باعث فعال شدن میکروارگانیسم های خاک می شود که به هیدرولیز عناصر و آماده سازی آن برای گیاهان کمک می کند .
نیتروژن و فسفر دو ماده بسیار ضروری برای گیاه به شمار می روند. فسفر یکی از عناصر ضروری مورد نیاز گیاه است که تقریبا در آب بدون حرکت است در نتیجه مشکلات شسته شدن با آب را ندارد .

گیاهان برای جذب فسفر نیاز به ریشه ای سالم دارند که البته pH خاک و فعالیت بیولوژیکی خاک نیز بر جذب این عنصر تاثیردارد . تأمین میزان کافی فسفر برای رشد و نمو مطلوب گیاهان ضرورت دارد چرا که این عنصر در هر سلول گیاهی زنده ای یافت می شود.

فسفر جذب شده در گیاه برای چرخه انتقال انرژی، فتوسنتز ، تبدیل قند و نشاسته ، حرکت مواد مغذی در گیاه و انتقال ژنتیک گیاهی مورد نیاز است.

کمبود فسفر در گیاهان باعث کاهش در گسترش برگها ، کوچکی سطح برگها و همچنین کاهش تعداد برگها می شود و نسبت رشد شاخه ها از رشد ریشه بیشتر می شود.

همچنین کاهش فسفر باعث کاهش رشد ریشه و در نتیجه جذب کمتر آب و مواد مغذی می شود که بر رشد کلی گیاه تاثیر منفی می گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )