سم قارچ کش دودین یا ملپرکس و چگونگی استفاده از آن

0

سم قارچ کش دودین یا ملپرکس متعلق به گروه گوانیدین است و برای پیشگیری و معالجه بیماری های قارچی گیاهان به صورت سمپاشی روی اندام های هوایی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

این سم اثرات سیستمیک محدودی دارد و بیشتر برای درمان بیماریهای برگ در درختان میوه استفاده می شود.

معرفی سم قارچ کش دودین یا ملپرکس

قارچ‌کش حفاظتی با اندکی خاصیت معالجه کننده از گروه گوانیدین‌ها است. دودین یک ترکیب از گروه گوانیدین است که به عنوان یک قارچ کش برای پیشگیری و معالجه بیماری بصورت سمپاشی روی اندام­های هوایی گیاه به کار می رود.

این قارچ کش را می­توان روی گیاهانی از قبیل سیب، توت فرنگی، گردو، گیلاس، گلابی، هلو، زیتون، زردآلو، پیاز و گیاهان زینتی استفاده نمود. این ترکیب اولین بار در سال ۱۹۵۴ توسط کمپانی سیانامید تولید و عرضه شد.

سم قارچ کش دودین یا ملپرکس

نحوه تاثیر سم قارچ کش دودین یا ملپرکس :

خاصیت قارچ‌کشی دودین را به هسته گوانیدین در این ترکیب نسبت می‌دهند. گوانیدین مانند یک شوینده عمل کرده و به صورت غیراختصاصی ساختمان غشاء را بر هم می‌زند.

به این ترتیب که بخش چربی دوست آن به بخش لیپیدی فسفولیپید متصل شده و بخش قطبی آن به گروه فسفات فسفولیپید در فاز آبی متصل می‌شود. در نتیجه ساختار غشاء بهم خورده و همین مسئله موجب تغییر تراوایی غشاء، اختلال در جذب عناصر غذایی و جلوگیری از تنفس می‌شود.

موارد مصرف سم قارچ کش دودین یا ملپرکس : :

این قارچ کش لکه سیاه سیب، پوسیدگی میوه، پوسیدگی­ای، پیچیدگی برگ ( لب شتری) و تا حدودی سفیدک سطحی را کنترل می­کند.

سازگاری و اختلاط:

این قارچ کش با  Chlorobenzilate ، روغن و امولسیون­های روغنی قابل اختلاط نیست. این قارچ کش را نباید قبل یا بلافاصله بعد و یا نزدیک به سرما و زمان یخ زدگی مورد استفاده قرار داد. در مورد هلو بعد از ریختن گلبرگ­ها این سم را نباید مصرف کرد.

معمولا آب سنگین باعث ناسازگاری و یا غیر قابل اختلاط شدن این ترکیب می شود. این قارچ کش هم خاصیت حفاظت کنندگی و هم خاصیت معالجه کنندگی دارد.

بهترین زمان مصرف سم دودین

برای اعمال اثرات حفاظتی سم ‌پاشی اول در زمان تورم جوانه‌های گل، دوم پس از ریزش گلبرگ‌ها، سوم ۱۰ روز پس از نوبت دوم صورت می گیرد.
در صورت عدم استفاده از سم‌ پاشی حفاظتی، برای درمان  آلودگی‌هایی احتمالی که پس از بارندگی  ایجاد می شوند ، بهترین زمان مصرف قارچ کش دودین تا حداکثر ظرف مدت ۳۶ ساعت پس از بارندگی می باشد.

سایر مطالب:

سم قارچ کش بنومیل و چگونگی استفاده از آن

ملاحظات اختصاصی:

  • در هوای بسیار سرد سم پاشی نشود.
  • از اختلاط آن با گوگرد و تترادیفون اجتناب شود.
  • هلو، آلو، انگور و تمشک در اثر کاربرد دودین ممکن است دچار آسیب شوند. در برخی از ارقام سیب از جمله Golden Delicious، دودین ممکن است روی میوه حالت زنگار ایجاد نماید.

ملاحظات عمومی:

  • جهت اطلاع از جزئیات با کارشناسان حفظ نباتات منطقه مشورت نمایید.
  • قبل از مصرف سم، برچسب آن را به دقت مطالعه نمایید.
  • فروش این سم بدون نسخه گیاه پزشک ممنوع است.
  • شرکت گیاه در قبال عواملی که خارج از کنترل شرکت بوده و یا در اثر استفاده نادرست از محصول باشد، مسئولیتی نمی­پذیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )