کنه زنگ مرکبات یا کنه نقره ای

0

کنه زنگ مرکبات یا کنه نقره ای  یکی از آفات مهم مرکبات بوده که بدلیل کوچکی جثه با چشم غیر مسلح قابل رویت نبوده که علائم خسارت آن روی میوه نارنگی و پرتقال بصورت تغییر رنگ پوست سبزمیوه به قهوه ای متمایل به سیاه و در نهایت حالت زنگاری پوست نمایان می شود که به آن کنه زنگ گفته می شود .

ولی علائم ایجاد شده توسط همین کنه روی میوه لیمو و گریپ فروت برنگ خاکستری متمایل به نقره ای نمایان می شود که از این جهت به آن کنه نقره ای گفته می شود .

کنه زنگ مرکبات یا کنه نقره ای (Pink Rust Mite) :

 می تواند خسارات متعددی به انواع مرکبات وارد کند. هرچند آفت کنه زنگ مرکبات (Aculops pelekassi) رنگ چشم نوازی دارد اما خسارات به جا مانده از آن روی گیاه اصلا خوشایند نیست.

در هر باغ مرکباتی از هر نوعی امکان هجوم آفت کنه زنگ مرکبات وجود دارد. این کنه در ایران به نام مخملک نیز شناخته می شود.

کنه زنگ مرکبات یا کنه نقره ای

شناسایی:

این آفت در سه نوع اصلی با نام های کنه زنگ نقره ای، کنه قرمز و کنه زنگ شرقی مشاهده شده اند که می توانند موجب از بین رفتن میوه ها روی درخت مرکبات شوند.

هر سه نوع کنه، عصاره میوه و شیره برگ درخت مرکبات را می مکند و درنتیجه منجر به ریزش برگ یا افتادن زود هنگام میوه از روی درختان می شوند. این آفت آنقدر کوچک است (۱۵ mm) که به راحتی با چشم غیر مسلح قابل شناسایی نیست.

رنگ آنها صورتی است و طول شان بیشتر از عرض شان است. آنها معمولا روی برگ و میوه درختان زندگی می کنند و تخم می گذارند.

خسارات کنه زنگ مرکبات

 اولین نشانه های خسارات وارد شده توسط این آفت به درختان میوه مدتی قبل از رسیدن کامل میوه ها حدودا در فروردین و اردیبهشت ماه مشاهده می شود. وجود ترک در پوست میوه و رده هایی به رنگ قرمز مانند زنگ زدگی در میوه های نارس از خسارات این آفت است.

با هجوم این نوع کنه، برگها براق شده و به رنگ برنزی دیده می شوند. این نوع کنه ها نمی توانند به پوست میوه رسیده آسیب وارد کنند در عوض مرکبات آلوده براق و درخشان به نظر می رسند. کنه های زنگ مرکبات به میوه های کال بیشتر حمله می کنند.

شرایطی مثل کوچک بودن میوه ها و عدم آبیاری مناسب درختان نیز به آسیب پذیری آنها کمک کرده و موجب می شود میوه های کال پیش از رشد کامل از روی شاخه ها بیفتند.

سایر مطالب:

کنه سیکلامن توت فرنگی و راه های کنترل آن

ترک خوردن میوه مرکبات و عوامل موثر بر آن

آفت حلزون قهوه ای مرکبات

مبارزه با کنه زنگ مرکبات

برای کنترل این آفت باید تمام مواد شیمیایی را که تاکنون در باغ مرکبات به کار برده اید را بررسی کنید. برخی از سموم و آفت کش ها که برای مبارزه با تهدیدات دیگری به کار می روند؛ به رشد این آفت کمک می کنند.

همچنین پیش از اسپری کردن مس برای کنترل برفک و قارچ روی میوه ها باغ را به دقت بررسی کنید. مس تاثیر قابل توجهی در رشد و افزایش جمعیت این آفت دارد.

روغن پاشی، روش دیگری برای مبارزه با کنه هاست که بسیار آسان و کم هزینه تر است. از طرف دیگر برای محصولات و خود باغبانان خطرات کمتری نسبت به سم پاشی دارد. البته اگر روغن پاشی در شرایط مناسب انجام نگیرد ممکن است موجب گیاه سوزی شود.

برای مبارزه با این آفت، استفاده از آفت کش هایی مانند نیسورون، اورتوس، آپولو یا انویدوردر زمستان و کنه کشهای آمیتراز، نئورون، نیسورونیا اورتوس در بهار متداول است.

از سایر کنه کش های موثر روی کنه زنگ مرکبات می توان به کلتان، تدیون و آرامایت اشاره کرد. سموم هگزی تیازوکسو کلتان روی تخم و پوره کنه نیز تاثیر می گذارند. بنابراین برای پیشگیری از بالغ شدن کنه ها مبارزه موثرتری هستند.

از دشمنان طبیعی کنه زنگ مرکبات می توان شپشک ها، حشره چوبخوار و کفشدوزک را نام برد که برای کنترل بیولوژیکی این آفت موثرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )