آشنایی با انواع کلتیواتور

0

کلتیواتور یک واژه ی انگلیسی است به معنای کشتکار یا وسیله ای برای کشت .که یکی از ادوات پر کاربرد در کشاورزی است . این وسیله به عنوان یک ماشین داشت چند منظوره عمومی سالهاست مورد استفاده کشاورزان است ، که از ان به منظور خاک ورزی و اماده سازی زمین قبل از بذر پاشی و کشت محصول استفاده می کنند .

کاربرد کلتیواتور

کاربرد ان به عنوان ماشین داشت چند منظوره و تکمیلی پس از کاشت حائز اهمیت است . کلتیواتور دستگاهی است دارای تیغه های داسی شکل که در موازات هم قرار گرفته و گردش این تیغه ها باعث زیر و رو شدن خاک و شخم خوردن زمین میگردد .

این وسیله از جمله دستگاههای سبک کشاورزی است ، به همین جهت کاربردهای زیادی در کشاورز ی دارد که در عمل آماده سازی زمین برای رشد بذر مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر ظاهری ، شباهت های زیادی به گاوآهن دارد ، اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.

از شخم به طور کلی برای تغییر و تکان دادن خاک در عمق استفاده می شود و در مراحل اولیه آماده سازی زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

اما کولتیواتور ، برخلاف گاوآهن ، برای لرزش سطح خاک استفاده می شود و به عنوان مکمل شخم استفاده می شود و میتواند نقش مهمی درافزایش عملکرد کشاورزان داشته باشد.

کلتیواتور

از جمله کارهایی که با کلتیواتور می توان انجام داد عبارتند از :

شخم زنی خاک
نرم کردن خاک
حذف علفهای هرز
هم زدن لایه های خاک
سله شکنی خاک
کشت کاری
درو کردن
تسطیح زمین

انواع کلتیواتور :

کولتیواتورها در دو نوع دیزلی یا (گازوئیلی ) و بنزینی می باشند. کاربرد نوع بنزینی آن برای زمین های کوچک و نوع دیزلی آن برای زمین های وسیع مورد استفاده قرارمی گیرد. سوخت کولتیواتور دیزلی گازوئیل است.

که با توجه به قدرت بالا و کارایی مناسبی که دارد از مصرف سوخت پایینی برخوردار است . این دستگاه درمدلها و قدرت های مختلف موجود می باشد.

نوع بنزینی آن از ۵.۵ تا ۷ اسب بخار و نوع دیزلی (گازوئیلی) آن با قدرت های ۷ اسب بخار تا ۹.۵ اسب بخار (۱۰ اسب بخار) موجود می باشد

کولتیواتو از قدرت و راندمان بالایی برخوردار است و حمل و نقل ان بسیار آسان می باشد و با نصب انواع موتور وگیربوکس دارای قدرت وکیفیت متفاوتی است.

کاربری کلتیواتور :

بر حسب نیاز و کاربری های متفاوت ، کشاورزان و باغداران میتوانند با اضافه کردن ادوات مختلف به کولتیواتور نوع کاربری آن را تغییر دهند .

ادواتی مانند بارکشی با نصب تریلر ، سمپاشی با نصب پمپ سمپاش ، آب کشی با نصب پمپ آب ، وجین زنی و سله شکنی ،خاک ورزی و تیغ زنی و تسطیح خاک درباغات ، خیش ، نهر کن و گاو آهن که نوع کاربری کولتیواتور را تغییر می دهد.

تیغه های این دستگاه بسیار مقاوم بوده و در صورت نیاز میتوان با ان زمین را شخم زد . بر اساس نوع دستگاه می توان عرض و عمق شخم متفاوتی را بدست آورد. عرض و عمق شخم مطلوب به مساحت، نوع خاک و انتخاب صحیح کولتیواتور وابسته است.

کولتیواتورهایی با حداکثر ۴۰ تیغه روتیواتور بیشترین عرض شخم ممکن را می توانند به وجود آورند. کولتیواتورها در دو مدل استارتی و هندلی وجود دارد .

در مدل استارتی باطری ها ، آمپرهای متفاوتی مانند ۱۸،۲۴ و ۳۶ وات دارند. و نوع هندلی ان با کشیدن طناب هندل روشن می شود. کولتیواتور چرخ های متفاوتی نیز دارد که بر مبنای کاربرد میتوان انتخاب نمود . چرخ ها در مدل های ۸-۴۰۰ ، ۱۰-۴۰۰ و ۱۲- ۵۰۰ می باشد .

انواع تیلر کولتیواتور :

تیلر کولتیواتور با تنوع در طراحی تیغه ها و و نوسازی و بهسازی مدرن ، جهت کار آماده سازی زمین در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال ، شخم زدن در کشاورزی که یکی از سخت ترین مراحل آماده سازی خاک است غالباً با مدلهای دیزلی قدرتمندی مانند تیلر کولتیواتور دیزلی انجام می گردد . تیلر کولتیواتور بسته به نیاز کاربران ، انواع مختلفی دارد که سه نمونه کلی از آن را بررسی می کنیم :

تیلر کولتیواتور دیزلی :

این نوع تیلر دارای پیشرانه است و از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کند. نکته در مورد این نوع تیلر کولتیواتور شباهت ظاهر و موقعیت اپراتورهای آنها است.

محل قرارگیری اجزایی مانند اگزوز ، مخزن و استارت در اکثر آنها مشترک است. این نوع تیلر کولتیواتور بیشتر برای شخم زدن مناطق وسیع کاربرد دارد زیرا جابجایی آنها راحت تر است.
کولتیواتور دیزلی برای عملیات خاک ورزی ، پرورش شالیزار و حمل و نقل محصولات کشاورزی استفاده می شود. فرمان این دستگاه قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارد این نوع دستگاه سرعت و قدرت بسیار بالایی دارد که این مسئله از مزایای آن محسوب می شود . این دستگاه با هندل زدن روشن می شود.

تیلر کولتیواتور بنزینی :

تیلر کولتیواتور بنزینی از نظر نحوه عملکرد شباهت زیادی به مدل دیزلی دارد اما سوخت مصرفی ان متفاوت است. این نوع کولتیواتور جهت شخم زدن زمین‌هایی در مقیاس کوچک‌ترکاربرد دارد.

توان آن بین ۵ الی ۱۲ وات می باشد و در اراضی و باغ های کوچک از ان استفاده می شود. کولتیواتور بنزینی با هندل روشن می شود. ارتفاع فرمان آن قابل تنظیم بوده و بیشتر در اراضی شیب دار استفاده می گردد. سیستم انتقال قدرت کولتیواتور بنزینی اغلب گیربکسی است.

تیلر کولتیواتور دستی :

در این نوع تیلر از موتور برای پیشرانه پره ها استفاده نمی شود و در عوض چرخش پره ها، با کمک نیروی دست انجام می کردد .

به این صورت که یکی از تیغه ها برای حذف علف های هرز از سطح خاک استفاده می شود و چندین تیغه دیگر نیز می چرخند تا هوای کافی برای رسیدن به خاک فراهم گردد. کولتیواتور های دستی، معمولا در مناطق صعب العبور مورد استفاده قرار می گیرند .

این وسیله دارای یک تیغه فولادی برای وجین علف های هرز و ۳ عدد تیغه گالوانیزه برای هوا دهی است. از این مدل کولتیواتور برای اطراف تنه درخت که دسترسی به آن نداریم و استفاده از کولتیواتورهای چرخ دار در آنجا غیرممکن است استفاده می کنند .

کاربری های متفاوت کلتیواتور دیزلی :

شخم زنی :

یکی از مهمترین و در عین حال دشوارترین فعالیتهای مقدماتی در کشاورزی شخم زنی است . می توان گفت که شخم زنی مهمترین عملیات در مراحل مقدماتی کاشت محصولات است.

برای اراضی بزرگ ، تراکتور می تواند بسیار مطلوب و کار امد باشد . اما در زمین های کشاورزی در ابعاد کوچک تر که نمی توان از تراکتور استفاده کرد ، استفاده از تیلر های کشاورزی با قابلیت شخم زدن بسیار ایده ال است .

نرم کردن خاک های سنگین :

پس از عملیات شخم زنی نوبت به مرحله ای است که باید خاک را از ساختار سخت و یکپارچه خود خارج کرد وان را نرم نمود تا انجا که ترک خوردن آن برای گیاهان دشوار نباشد.

کولتیواتورهای دیزلی طوری طراحی شده اند که می توانند همراه با شخم زدن عمیق خاک ان را وارونه و نرم کنند. البته مرحله نرم شدن خاک ، از جمله مراحل پس از شخم زدن ، طی عملیات خاک ورزی انجام می شود که با انواع شخم کولتیواتور بنزینی قابل انجام است.

شکستن لایه های سخت خاک :

درفرایند شخم زنی خاک ، لازم است که خاک در سطوح پایین تر نیز شکافته شود. بنابراین ، طراحی تیغه در کار با کولتیواتور گازوئیلی به گونه ای است که می تواند لایه های عمیق خاک را نیز ترک دهد. این امر باعث می شود گیاه در آینده نزدیک ریشه های خود را در اعماق خاک گسترش دهد.

سله کشی خاک :

شخم زنی یک عملیات مقدماتی در مراحل کاشت است که مدتی قبل از کاشت گیاهان زراعی به انجام می رسد. در فاصله زمانی از شخم زنی تا بذر پاشی و یا کاشت گیاه لازم است تا برای باری دیگر سطح خاک را بر هم زد تا فضای کلی در سطح خاک همگن، نرم و مطلوب شود.

این اقدام را به اصطلاح سله کشی می‌ گویند و شخم زن کولتیواتور که همراه با تیغه های پهن شده باشد، می تواند به بهترین نحو این فعالیت کشاورزی را به انجام رساند.

مخلوط کردن کود و کمپوست :

یکی از اهداف اصلی در کار با شخم زن ها، همگن سازی خاک در زمانی است که عملیات کود دهی به خاک انجام شده باشد. تجمع کود در یک قسمت از خاک ، باعث می شود که گیاه در اینده دچار پوسیدگی شود .

بنا براین لازم است تا کود در سطح خاک به خوبی و به شکل همگن مخلوط شود .انجام این عملیات با کلتیواتور به راحتی میسر می گردد .

از بین بردن علف های هرز :

علف های هرز بسیار سریع در سطح مزارع رشد می کنند. به خصوص زمانی که خاک از قبل شخم خورده و آماده باشد. درنتیجه لازم است تا همراه اختلاط خاک با کود با یکدست سازی آن، علف های هرز نیز ریشه کن شوند.

تیغه های پهن انواع شخم زن دیزلی و یا بنزینی به راحتی می ‌توانند تمام علف های هرز را در سطح مزارع ریشه ‌کن کنند .

سایر مطالب:

گاو آهن و کاربرد آن در کشاورزی

دستگاه ردیف کار ،آشنایی با نحوه کارکرد و انواع آن

تفاوت کلتیواتور و روتیواتور :

در واقع هدف اصلی در طراحی کولتیواتور ها، شخم زنی خاک نمی ‌باشد. چرا که به موازات این دستگاه ، دستگاه دیگری با نام روتیواتور طراحی و تولید می ‌شود که می‌ تواند سطح خاک را شخم زنی کند.

طراحی و ساخت کولتیواتور با روتیواتور شبیه است و تنها تفاوت در قدرت و یا طرح تیغه ها می باشد. اصولا روتیواتور همان کولتیواتور است که تیغه های آن را عوض کرده اند.

از این رو اگر کولتیواتور به گونه ‌ای طراحی شود که بتوان به نوعی تیغه ‌های آن را تعویض نمود و یا طرح تیغه ها توانمندی بالایی داشته باشد، استفاده از ان در شخم زنی امکان پذیر است.

در واقع روتیواتور ها از جمله دستگاه های الحاقی همراه با کولتیواتور ها هستند. تفاوت در ساختار و نوع تیغه ی انها است . ماهیت کلی شخم زن ها را کولتیواتور می نامند.
قیمت کولتیواتور با توجه به اهداف مختلف ، متغیراست . چنانچه هدف شما، شخم زنی زمین های سخت در ابعاد وسیع باشد، نیاز به انواع کولتیواتور دیزلی خواهید داشت.

این افزایش قدرت به نوبه خود می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت کولتیواتور داشته باشد. از طرفی، استفاده از شخم زن بنزینی که قادر به تولید قدرت های متوسطی است، گزینه بسیار مطلوبی برای آماده سازی خاک خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )