کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی

0

لوله پلی اتیلن در کشاورزی و صنایع وابسته به آن کاربردهای فراوانی دارد , کنترل منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب و مزایای بسیار و منحصر بفرد لوله‌های پلی اتیلن باعث استفاده بیش از پیش از این لوله‌ها شده است.

لوله پلی اتیلن در کشاورزی

پس لوله های پلی اتیلنی در تعریفی مختصر لوله هایی هستند که از مواد اولیه پلی اتیلن در گرید های مختلف تجاری و بدون افزودنی های گرانول ساخته شده اند.

لوله های پلی اتیلن به دلیل خواص منحصر به فردی که دارند بهترین گزینه برای سیستم های انتقال سیلات به عبارتی بهترین لوله ها برای آبرسانی و گاز رسانی در نظر گرفته شده اند.

 لوله پلی اتیلن دارای عملکرد بسیار مناسب در آب و هوای معتدل هستند و بدون شکستگی سال ها مورد استفاده قرار می گیرند. پلی لتیلن یکی از مواد تولیدی از گاز پلی اتیلن می باشد که طی فرایندی به نام پلیمریزاسیون سنتز می گردد.
تولید پلی اتیلن و لوله های پلی اتیلنی بنابر خواص فراوان آنها تحولی بزرگ در اکثر صنایع در جهان پدید آورد همچنین لوله های پلی اتیلنی جایگزینی مناسی برای انواع لوله های فلزی ، PVC، GPR و…. می باشد.

استحکام، دوام و روش نصب آسان لوله ها و اتصالات پلی اتیلنی سبب رضایت مدیران پروژه در اکثر صنایع شده است. همچنی در صنعت کشاورزی، برای انواع آبرسانی ها از این لوله ها استفاده می گردد .

لوله پلی اتیلن در کشاورزی


در زیر به چندین عواملی که سبب گسترش روز افزون استفاده از لوله های پلی اتیلنی شده است اشاره شده:

  • لوله پلی اتیلن نسبت به لوله های فلزی و بتنی وزن سبک تری دارند به همین سبب جابجایی و حمل و نقل آنها بسیار آسان است.
  • لوله ها و اتصالات پلی اتیلنی طول عمر بسیار طولانی دارند و تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.
  • لوله های پلی اتیلنی با دارا بودن استاندار آب شرب، جهت مصارف آبرسانی شهری و روستایی مناسب هستند.
  • در صورت جوشکاری استاندارد و نصب و اجرای صحیح این لوله ها دچار نشتی نخواهند شد.
  • لوله های پلی اتیلن در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم هستند و دچار خوردگی نمی شوند.
  • بستر سازی شبکه های اجرا شده توسط لوله های پلی اتیلن دارای هزینه پایین تری نسبت به شبکه های مشابه ایجاد شده با لوله های فلزی می باشد و همچنین در بسیاری از پروژه های آبرسانی و آبیاری کشاورزی نیازی به ایجاد این نوه بستر سازی ها برای اجرای لوله های پلی اتیلن نبوده و هزینه ها کاهش می یابد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری سالیانه و یا بازسازی خطوط انتقال در صورت استفاده از این لوله ها بسیار پایین خواهد بود به دلیل انعطاف پذیری بالای لوله های پلی اتیلن نسبت به حرکات زمین و مقاومت در برابر زلزله تحمل بالا در برابر تنش های کششی و خمشی.


انواع لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن در انواع تک جداره و لوله پلی اتیلن دو جداره در قطر های مختلف دو نوع دسته مهم در لوله های پلی اتیلنی می باشند. همچنین این لوله ها در سایز ، ضخامت لوله و نوع و درصد مواد اولیه به کار رفته در تولید آنها متفاوت هستند.

برای تهیه و خرید این لوله ها باید ابتدا نوع کاربری آنها را تعیین کرد و سپس اقدام به خرید لوله ها با سایز و ضخامت مناسب کرد.
تعیین قیمت لوله های پلی اتیلن به چه عواملی بستگی دارد؟


معیار ها و عوامل متعددی در تعیین قیمت نهایی لوله های پلی اتیلن موثر هستند.
قطر و فشار لوله ها از دیگر عوامل محسوب می شوند ، هرچه میزان فشار در لوله ها بالاتر باشد قیمت و وزن ها افزایش می یابد. فشار در لوله های پلی اتیلن از ۲.۵ بار تا ۲۰ بار متغیر است.

سایر مطالب:

آبیاری تحت فشار ، مزایا و معایب

سیستم آبیاری زیر سطحی چیست و چه محاسن و معایبی دارد؟

 نقش تانسیومتر در سیستم آبیاری سنترپیوت


مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن :

از جمله مزایای لوله پلی اتیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. مقامت در برابر خردگی ناشی از مواد شیمیایی و سایش
۲. انعطاف پذیری بالا
۳. ایجاد افت فشار کمتر در سیال درون خود بدلیل ضریب اصطکاک پایین
۴. دارای وزن مخصوص پایین و قابلیت شناور بودن در آب دریا
۵. طول عمر بالا

۶. دارای استاندارد بهداشتی جهت استفاده در انتقال آب آشامیدنی
۷. مقامت بالا در محیط های اسیدی و شیمیایی
۸. هزینه های پایین تعمیر و نگهداری سالیانه
۹. پایداری کیفی بالا و همچنین دارای استحکام مکانیکی
۱۰. مقاومت در برابر آفتاب و اشعه ماورا بنفش


انواع کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت کشاورزی

امروزه لوله های پلی اتیلن کاربرد های فراوانی در صنعت کشاورزی دارد از جمله استفاده از آنها به عنوان منیفلد ها و در سیستم های آبرسانی به مزارع و زمین های کشاورزی .

همچنین استفاده از انواع اتصالات پلی اتیلنی برای اجرای سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی در زمین ها می باشد. مزایای لوله های پلی اتیلنی سبب ترغیب کشاورزان و زارعین در استفاده از آنها می گردد.


در اکثر گلخانه ها و مزارع در دنیا لوله های پلی اتیلنی و اتصالات آنها مورد استفاده قرار می گیرند. سایز های بزرگ این لوله ها را میتوان در انتقال آب پر فشار و جهت تقسیم آب و انتقال آنها به زمین های کشاورزی به کار گرفت.

از سایز های کوچک این لوله ها در آبیاری گیاهان و زمین های کشاورزی استفاده می کنند. لوله های پلی اتیلنی به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی در انتقال کود ها و سموم کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.


از دیگر کاربرد لوله های پلی اتیلنی در کشاورزی ، استفاده از آنها در سیستتم های زهکشی زمین های کشاورزی است در واقع برای جمع آوری آب های سطحی و زیر سطحی در سیستم های زهکشی می توان از لوله های پلی اتیلنی با سایز های مختلف استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )