کاربرد کود آهن در کشاورزی

0

کود آهن باعث برطرف نمودن کمبود آهن شده و به جهت تولید کلروفیل بیشتر باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات می شود. کود آهن را به روش های مختلفی مانند چالکود، همراه آب آبیاری و محلول پاشی در زراعت، گلخانه و باغات استفاده می کنند.

این کود به دو فرم سولفات آهن و کلات آهن در بازار موجود می باشد.

کود آهن چیست؟

آهن یکی از عناصر مورد نیاز گیاهان می باشد. آهن در گیاه، جزء عناصر کم مصرف اما مهم است که در تشکیل سبزینه، کلروفیل سازی، رشد و تشکیل برگ، گل، میوه و افزایش عملکرد ریشه نقش بسیار مهمی دارد. این عنصر در فعالیت های آنزیمی نقش اصلی را بر عهده دارد.

تغذیه گیاه در طول فصل رشد، با کود آهن باعث برطرف نمودن کمبود آهن شده و به جهت تولید کلروفیل بیشتر باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات می شود.

کود آهن را به روش های مختلفی مانند چالکود، همراه آب آبیاری و محلول پاشی در زراعت، گلخانه و باغات استفاده می کنند. این کود به دو فرم سولفات آهن و کلات آهن در بازار موجود می باشد.

کود آهن

مزایای استفاده از کود آهن:

  • افزایش سبزینگی گیاه
  • ساخت کلروفیل
  • کمک به غذاسازی گیاه
  • کمک به جوانه‌ زنی گیاه
  • باروری خاک گیاه
  • جلوگیری از زردی گیاه
  • بیشتر شدن مواد مغذی خاک
  • پیشگیری و درمان بیماری‌های گیاهی
  •  افزایش رشد محصولات
  •  افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات با مصرف انواع کود آهن

انواع کود آهن:

گیاهان آهن را به شکل اکسید شده Fe2+ یا Fe3+ جذب می کنند. اما فرم Fe2+ به صورت محلول است و از نظر فیزیولوژیکی برای گیاهان از اهمیت بیشتری برخوردار است. انواع کود آهن موجود در بازار به دو  فرم سولفاته و کلاته می باشد.

فرم سولفاته برای خاک هایی با ph بالای ۷ مناسب نیست زیرا آهن در این ph ها برای گیاهان قابل مصرف نیست بنابراین بهتر است از کودهای کلاته استفاده شود.

سولفات آهن:

سولفات آهن از عنصر آهن و گوگرد تشکیل شده که در برندهای مختلف رنگ آن با توجه به ph متفاوت می باشد. از مزایای استفاده از سولفات آهن می توان به قیمت ارزان آن  اشاره کرد.

گوگرد موجود در فرم سولفاته باعث اصلاح بافت خاک، کاهش ph و شوری شده و در این شرایط جذب آهن برای گیاه راحت تر اتفاق می افتد. سولفات آهن چون چون به مقداری کمی و به تدریج جذب می شود معمولا در چالکود زمستانه از آن استفاده می شود.

کلات آهن:

واژه کلات به معنای چنگ زدن و نگه داشتن می باشد. کلاته کردن آهن باعث می شود که امکان تغییر ساختار آن توسط مواد دیگر از بین برود و به فرمولی ثابت برای جذب توسط گیاهان باقی بماند.

در واقع ماده کلاته کننده ریزمغذی را در برمی گیرد و باعث می شود که آن ریزمغذی برای مدت بیشتری به فرم قابل جذب در دسترس گیاه قرار بگیرد.

نوع ماده کلات کننده را باید با توجه به نوع مصرف و شرایط مزرعه یا باغ انتخاب کرد. فرمول های شیمیایی مختلفی مانند DTPA ،EDDHA ،EDTA برای کلات آهن وجود دارد که میزان مقاومت این کودها را در ph های مختلف خاک نشان می دهد.

EDTA و DTPA در  Ph های بالا قابل جذب نیستند. در  Ph های بالا فرم آهن Fe2+ به فرم Fe3+ تبدیل شده و با رسوب کردن برای گیاه غیر قابل جذب می شود. به همین دلیل این دو فرم با درصد بالاتری از آهن به صورت محلول پاشی مصرف می شود.

کلات EDDHA گران ترین کلات موجود در بازار است. این کلات معمولا با آهن ۶ درصد است و در مصارف خاکی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلات آهن EDTA:

این کود در Ph های پایین و نزدیک به ۶ پایداری داشته و در خاک های قلیایی و آب هایی با Ph های بالاتر از ۶.۵ کاربرد ندارد. در صورت استفاده از کلات آهن EDTA در این گونه خاک ها، ۵۰ درصد از آهن هدر رفته و جذب نخواهد شد.

از سوی دیگر در خاک هایی که کلسیم زیادی دارند نیز به کار بردن این کود توصیه نمی شود زیرا کلسیم جایگزین آهن موجود در کود شده و مانع از جذب آن می شود.

کلات آهن DTPA:

این کلات آهن در خاک هایی با Ph های برابر ۷ و خنثی پایداری داشته و برخلاف کلات آهن EDTA تمایلی به انجام واکنش با کلسیم و جایگزینی آن با آهن ندارد.

سایر مطالب:

کود روی یا زینک و نقش آن در کشاورزی

بهترین زمان کوددهی به گیاهان

کلات آهن EDDHA:

این کلات آهن تا Ph های ۱۱ پایداری دارد و بهترین نوع آن ایزومر اورتو اورتو نزدیک به ۶ می باشد.

میزان و زمان مصرف کود آهن:

کود آهن را در تمام فصول سال با توجه به نیاز گیاه و موارد کمبود آن می توان مصرف کرد. اما توجه داشته باشید که برای انتخاب نوع آهن مصرفی و میزان مصرف آن حتما با یک مشاور گیاهپزشک مشورت کنید.

به طور کی سولفات آهن حتما باید همراه آب آبیاری یا چالکود  در زراعت به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار و برای باغات به ازای هر درخت مثمر ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ گرم مصرف می شود.

البته این مقادیر تقریبی می باشد و برای استفاده حتما باید دستور و روش مصرف روی بسته بندی را مطالعه کنید. در موارد شدید کمبود آهن، فرم کلات EDTA ،DTPA به صورت محلول پاشی و فرم کلات EDDHA برای مصارف خاکی در Ph های بالا و قلیایی توصیه می شود.

سایر فرم ها در این Ph ها رسوب کرده و قابل جذب توسط گیاه نمی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )