محلول پاشی برگی و زمان انجام آن

1

محلول پاشی برگی شامل استفاده از کود یا سم ( سم پاشی ) بصورت پودر شده و اسپری روی شاخ و برگ گیاهان در قالب یک ترکیب غذایی رقیق شده با آب  می باشد. با محلول پاشی درختان، گیاه مواد مغذی را به فرم یونی، از طریق برگ و سایر اندام های هوایی جذب می کند.

محلول پاشی برگی به عنوان یک منبع تامین کننده مواد غذایی لازم برای گیاه بصورت فوری و زود بازده استفاده می شود. این عمل می تواند باعث افزایش محصول با کیفیت، افزایش مقاومت به آفات و بیماری ها که در واقع نتیجه ی قوی تر شدن گیاه است بشود.

چه موقع و چگونه از محلول پاشی برگی استفاده کنیم؟

کودهای محلول پاشی، محلول‌هایی حاوی کود رقیقی هستند که مستقیماً روی برگ‌های گیاه پاشیده می‌شوند. همانند استفاده از کودهایی که به خاک اضافه می‌شوند (کودهای جامد)، هدف از کوددهی بصورت محلول پاشی تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مناسب گیاهان است. محصولات زیادی در بازار وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان کودهای محلول پاشی استفاده کرد، اما آیا واقعاً به محلول‌پاشی نیاز است؟ آیا محلول پاشی نسبت به کودهای پودری مزیتی دارد؟ در این مقاله شرایطی را بررسی خواهیم کرد که محلول پاشی کود بر روی برگ گیاهان ممکن است مفید باشد و همچنین شرایطی که در بهترین حالت استفاده از آنها زیر سوال می‌رود.

نکات مهم در اسپری کردن سم و کود درختان و سایر گیاهان:

در این قسمت از توصیه های گیاهپزشکی تیم کشاورزی اگری اد به بررسی نکات مهم در محلول پاشی، سم پاشی و کود دهی گیاهان می پردازیم، محلول پاشی نوع مهمی از کود دهی است که بسیار سریع تر از کود دهی با آب آبیاری نتیجه داده، اما بعنوان سرم برای گیاهان عمل کرده و موقتی نیز می باشد.

باید توجه داشته باشید که محلول پاشی همانطور که بسیار سریع و با گذشت مدت زمان دو الی سه روزه نتیجه را به شما نشان می دهد، به همان سرعت هم مواد غذایی از دسترس گیاه خارج شده و نمی توان بصورت بلند مدت به آن اکتفا کرد و در صورتی که نیاز به محلول پاشی توسط کارشناسان گیاهپزشکی تایید شد این عمل باید در چند نوبت تکرار شود.
در عملیات محلول پاشی و یا سم پاشی باید به کالیبره شدن سم پاش  (تنظیم مقدار پاشش و اندازه ی ذرات پودر شده ی آب در سم پاش) دقت زیادی داشته تا به بهترین عملکرد و نتیجه ی مطلوب تر دست پیدا کنیم.

 محلولپاشی برگی را زمانی انجام دهید که رطوبت بالاست، زیرا اولا در این شرایط روزنه های گیاه بازتر بوده و جذب بیشتری صورت میگیرد و دوما کمتر ممکن است گیاه تحت تنش قرار بگیرد.
دردمای بالا به هیچ وجه اقدام به محلولپاشی نکنید زیرا در دمای بالا سرعت تبخیر مایعات بالا است و گاهی منجر به سوزندگی گیاهان می شود، قطرات محلول با سرعت بیشتری تبخیر شده و نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود. سم پاش باید طوری کالیبره شود که اندازه ذرات به خوبی پودر شده و سطح شاخه و برگ گیاه را به خوبی خیس کند، اما در مواردی که هدف فقط محلول پاشی و تغذیه برگی باشد نباید آنقدر خیس شود که آب از برگ سرازیر شده و اصطلاحا شسته شود.

 زمان مناسب برای محلول پاشی:

۱- هنگام طلوع خورشید: به‌دلیل دمای پایین مایع کمتری تبخیر شده و زمان بیشتری خواهد داشت تا به داخل برگ نفوذ کند.
۲- هنگام غروب خورشید و بعد از ظهر که دمای هوا رو به کاهش باشد.
۳- به زبان ساده تر زمان محلولپاشی در حدود ساعت ۷الی ۱۰صبح و یا ساعت ۵ الی ۷ بعد از ظهر می باشد.
۴- درصورتیکه دمای هوا بسیارگرم و خشک باشد در صورت وجود نور کافی می‌توان درساعت ۲ الی ۴ صبح اقدام به محلولپاشی نمایید.
۵- همه کودهای محلول در آب قابلیت محلول پاشی ندارند، برخی از کودها بسیار غلیظ تهیه شده اند و فقط برای مصارف خاکی توصیه می شوند.

سایر مطالب:

محلول پاشی درختان ،چگونگی و مزایای آن

نکات مهم در سم و یا کود دهی  که باید به آنها توجه کرد:

در کشاورزی بهترین شرایط کود دهی گیاهان برای جذب هرچه بهتر کود و یا حتی سم، در فرایند محلول پاشی بهتر است گیاهان سیر آب باشند یا به اندازه ی کافی خاک اطراف ریشه آنها مرطوب باشد زیرا در اینصورت روزنه ها باز بوده و بیشترین میزان جذب مواد غذایی صورت میگیرد.

بهتر است از کودهایی را برای محلول پاشی انتخاب کنید که عناصر ریز مغذی آنها بصورت کلاته باشند(جذب بسیار بالاتری دارند)، کود های سولفاته اغلب به عنوان مصرف با آب آبیاری استفاده می شوند، شدیدا توصیه میشود قبل از هر گونه سم پاشی و یا کود دهی با کارشناسان مجرب گیاهپزشکی مشورت نموده تا متوجه زیان ها ی مربوط به اختلاطانواع سم و کود در مراحل محلول پاشی و سم پاشی در فرایند کود دهی نشوید .

در کنار NPK (بعنوان مثال کود ۲۰-۲-۲۰) و ریز مغذی های استفاده شده برای محلول پاشی و کود دهی گیاهان می توان از ترکیبات حاوی اسید فولویک استفاده نمود تا با اندازه مولکولی بسیار کوچکشان به انتقال و جذب عناصر به داخل گیاه کمک کنند.

1 نظر
  1. نه به کارگر خارجی می گوید

    سلام کود محلول را میشه با سم علف حرز گتدم قاطی کرد،وپاشید؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )