همه چیز در مورد کدو حلوایی

0

کدو حلوایی نوعی کدوی زمستانی است که در ابتدای رشد به رنگ سبز و در پاییز موقع رسیدن پوستی نارنجی و بژ دارد. قسمت گوشتی کدو حلوایی متراکم و نارنجی رنگ است. برخی از افراد آن را تفت می دهند، برخی دیگر در سوپ و یا به صورت پوره از آن استفاده می کنند.

نحوه پرورش کدو حلوایی در باغچه خانه کار آسانی است. برای کاشت کدو حلوایی نیاز به انجام عملیات کشاورزی پیچیده ای نیست، فقط فضای کافی و مکان نورگیری برای آنها اختصاص دهید.

شرایط محیطی مناسب برای کاشت کدو حلوایی

کدو حلوایی به ۶ ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارد. سعی کنید که گیاهان را در مکان نرگیری بکارید تا رشد بهتری داشته باشند. خاک باید از نظر مواد آلی غنی و زهکشی خوبی داشته باشد، زیرا گیاهان کدو تنبل تغذیه کننده سنگینی هستند.. خاک اسیدی و خنثی برای پرورش مناسب است.

در مراحل اولیه رشدی نباید اجازه دهید که خاک خشک شود چون در این صورت بوته ها پژمرده و خشک می شوند. هر چقدر بوته های بزرگتر می شوند نیاز به آب بیشتری دارند.

در هوای گرم و خشک، ممکن است برگ ها در طول روز پژمرده شوند اما با خنک شدن هوا دوباره به حالت قبلی برمی گردند. اگر برگ ها در صبح پژمرده هستند، بلافاصله گیاهان را آبیاری کنید. اگر گیاهان شما احیا نمی شوند، سعی کنید بعد از ظهر آنها را در سایه نگهدارید.

همانطور که در بالا ذکر شد، کدو حلوایی تغذیه کننده سنگینی است، بنابراین خاک غنی با با کمپوست آلی و کود دامی پوسیده برای تقویت گیاه توصیه می شود. می توان هر ۲ تا ۳ هفته کودهای تقویت کننده مایع نیز استفاده کرد.

کدو حلوایی

کاشت کدو حلوایی

کدو حلوایی گیاهی یک ساله بوده که تقریبا در هر آب و هوایی رشد می کند. در صورت نگهداری صحیح یک بوته ۱۰ تا ۲۰ کدو می دهد.

فصل رشد این گیاه زمانی آغاز می شود که خطر یخبندان از بین رفته باشد و خاک توسط خورشید گرم شود، زمانی که دما در عمق ۱۰ سانتی متری خاک به حدود ۱۵-۱۸ درجه سانتیگراد رسید، می توانید بذرها را بکارید.

به یاد داشته باشید که بذرها فقط در خاک گرم جوانه می زنند و با کوچکترین یخ زدگی منجمد می شوند. در باغچه خود تپه ای به ارتفاع ۴۵ سانتی متر ایجاد کنید و بذر کدو حلوایی ها را در آنجا بکارید.

ایجاد تپه این اجازه می دهد تا خاک اطراف دانه ها و ریشه ها گرم شود. در هر تپه ۵ یا ۶ بذر و در عمق ۳ سانتی متری و با فاصله ۱۰ سانتی متری از هم بکارید.

پس از کاشت آبیاری کنید تا رطوبت لازم برای جوانه زنی بذرها فراهم شود. حدود ۱۰ روز دیگر بذرها جوانه می زنند. وقتی ارتفاع آنها  به حدود ۱۵ سانتی متر رسید، گیاهان ضعیف را حذف کرده و در هر تپه ۳ گیاه نگهدارید. دوره رشد کدو تنبل ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز می باشد.

بنابراین اگر شما تابستان کوتاهی دارید، قبل از آخرین یخبندان بهتر است بذرهای خود را در داخل خانه و در سینی نشا بکارید. برای پرورش کدو حلوایی در محیط خانه، باید حدود ۶ هفته قبل از آخرین سرما در منطقه خود اقدام به کاشت کنید. بعد از اینکه گیاهان چند برگی شده و سرمای هوا برطرف شد، زمان مناسبی برای انتقال کدوحلوایی ها به زمین اصلی است.

شما میتوانید برای سفارش بذر کدو حلوایی از طریق فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب اقدام به خرید کنید.

برداشت

از رنگ میوه ها برای تعیین زمان برداشت آنها استفاده کنید. با نزدیک شدن پاییز، پوست آنها تغییر رنگ داده و به رنگ  بژ در می آید. پوست اغلب هنگام رسیدن میوه دارای برجستگی های برنز (و بدون رگه های سبز) خواهد بود. علاوه بر این ساقه کدوهای رسیده قهوه ای رنگ می شود. اگر ضربه ای به کدو حلوایی بزنید صدای توخالی می دهد.

سایر مطالب:

بیماری پوسیدگی سیاه کدو

پژمردگی باکتریایی کدو

ارزش غذایی

یک منبع عالی از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر و همچنین سرشار از پتاسیم، نیاسین، بتا کاروتن و آهن است. کدو حلوایی سرشار از ویتامین A و اسیدهای چرب می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )