مالچ پاییزی گیاهان ، انواع و فواید انجام آن

0


مالچ پاییزی گیاهان آیا مفید است؟ پاسخ کوتاه بله است! مالچ پاشی اطراف گیاهان در پاییز انواع فواید را دارد ، از جلوگیری از فرسایش خاک گرفته تا سرکوب علف های هرز تا محافظت از گیاهان در برابر از دست دادن رطوبت و تغییر دما.

با سرد شدن هوا و رسیدن پاییز باغ ها را برای حفظ رطوبت، سرکوب علفهای هرز، تغذیه خاک و جلوگیری از نوسانات شدید دمای خاک بهتر است مالچ شوند.

در پاییز و زمستان به دلیل بارندگی ممکن است خاک دچار فرسایش شود به همین دلیل مالچ پاییزی در این فصل توصیه می شود.

مالچ پاییزی گیاهان چیست؟

مالچ پاییزی یکی از ساده ترین، سریع ترین و مقرون به صرفه ترین کارهایی است که می توانید برای محافظت از درختان خود در این ماه های سرد آینده انجام دهید. اگرچه مالچ را می توان در تمام طول سال استفاده کرد، پاییز زمان بسیار مهمی برای مالچ پاشی است.

مالچ پاشی پاییزی به افزایش حفظ رطوبت، عایق بندی خاک، محافظت از ریشه درخت در برابر سرما و سرکوب علف های هرز زمستانی کمک می کند. مالچ پاشی مناسب درختتان در پاییز امسال به درخت شما کمک می‌کند تا در زمستان امسال و بهار آینده قوی تر بماند.

مالچ پاییزی گیاهان

فواید استفاده از مالچ در پاییز

۱-مالچ پاشی در پاییز یک لایه اضافی به سطح خاک ایجاد می کند که در برابر دمای سرد زمستان محافظت می‌کند.

۲-مالچ به حفظ رطوبت خاک کمک می کند، رشد علف های هرز را سرکوب می کند و از فرسایش خاک جلوگیری می کند. مالچ پاشی در اطراف گیاهان، مالچ موجود را که تا حدی در تابستان تجزیه شده است، تازه می کند.

۳-مالچ پاشی زمانی که دما سرد است خاک را عایق می کند. این باعث ایجاد محیط گرم در خاک می شود که به نفع گیاهان، کرم های خاکی و میکروب های ضروری است.

۴-خاک گرم به آنها اجازه می دهد مدت بیشتری فعال بمانند و در زمین زمستان گذرانی کنند. مالچ پاییزی خاک را بهبود می بخشد و اثر نوسانات دما را تعدیل می کند.

۵-مالچ پاشی در پاییز ریشه های درختان جوان موجود در باغ را عایق بندی می کند. در مناطق سرد و شمالی، خاک ممکن است برای مدتی به صورت منجمد شده دربیاید اما در بیشتر مناطق، خاک به طور معمول یخ می زند و ذوب می شود.

این چرخه یخ زدگی و ذوب می تواند به ریشه های گیاه و هر شاخ و برگ که در چند اینچ بالای خاک رشد می کند استرس وارد کند.

انواع مختلف مالچ پاییزی

تراشه های چوب و مالچ پوست خرد شده

تراشه های چوب و مالچ پوست خرد شده یک انتخاب محبوب است. ارزان، سبک است و ظاهری دلپذیر و طبیعی به چشم انداز شما می بخشد. مالچ چوب به تدریج تجزیه می شود، بنابراین باید هر دو تا سه سال یک لایه جدید اضافه کنید.

تراشه‌های چوب برای استفاده در بسترهای کشت گل های زینتی یا سبزیجات توصیه نمی‌شوند، زیرا با سرعت کم تجزیه می‌شوند.

مالچ کاه کاج

مالچ کاه کاج از درختان کاج به دست می آید. خاک را خنک و اسیدی می کند که آن را به گزینه ای ایده آل برای گیاهان اسید دوست مانند آزالیا تبدیل می کند.

مالچ پوسته کاکائو

مالچ پوسته کاکائو محصول جانبی صنعت کاکائو است. مالچ پوسته کاکائو به رنگ قهوه ای شکلاتی و غنی  است، برای خاک مفید است و بوی شکلاتی نیز می دهد. این مالچ عجیب و غریب باغچه ای جذاب برای تقویت گیاهان و درختچه ها در نزدیکی ورودی ها و درها ایجاد می کند.

مالچ کاهی

مالچ کاهی بهترین انتخاب برای باغ سبزیجات است. سبک، تمیز و به راحتی تجزیه می شود. در پاییز یک لایه عمیق از مالچ کاه را در باغ سبزیجات ریشه ای خود ایجاد کنید.

به این ترتیب، اگر در آب و هوای گرم تری هستید، می توانید از یخ زدن زمین جلوگیری کنید تا بتوانید در تمام زمستان سبزیجات برداشت کنید. مهم است که نوع مناسب مالچ کاه را انتخاب کنید، زیرا برخی ممکن است حاوی یونجه باشند.

مالچ کاهی اگر شامل یونجه باشد، باعث جوانه زدن علف های هرز در باغ شما می شود. به دنبال مالچ کاه بدون علف هرز باشید. معمولاً از کاه گندم استفاده می شود، اما نی برنج نیز خوب است.

کمپوست

کمپوست یک اصلاح کننده عالی خاک و مالچ پاییزی باغی مفید است. رنگ تیره و غنی آن در منظره جذاب به نظر می رسد کمپوست را در یک لایه ضخیم در اطراف گیاهان سبزی و روی نقاط خالی بپاشید. کرم های خاکی برای مخلوط کردن در لایه کمپوست با خاک زیرین کار می کنند.

مالچ سدر و سرو

مالچ سدر و سرو  مالچ تراشه یا پوستی که از چوب سرو یا سرو تشکیل شده است حشرات از جمله موریانه ها، سوسک های فرش، سوسک ها و مورچه ها را دفع می کند. این چوب حاوی روغن های طبیعی است که شامل ماده شیمیایی توجون است که حشرات را دفع می کند.

مالچ چوب سدر و سرو بیشتر از سایرین ماندگاری دارد؛ زیرا به آرامی تجزیه می شود. در اطراف گیاهان چشم انداز خود و در بسترهایی که در مجاورت خانه شما قرار دارند، با مالچ پاییزی بپوشانید تا حشرات دور شوند.

هنگام انتخاب مالچ پاییزی، به خاطر داشته باشید که مالچ سدر به سرعت از رنگ مایل به قرمز به رنگ خاکستری روشن تبدیل می شود.

بریده های چمن

بریده های چمن محصول و طبیعی چمن زنی، رایگان و به راحتی در دسترس هستند. پس از چمن زنی، بریده های علف را جمع کنید تا به عنوان مالچ استفاده کنید. بریده های سبز رنگ حاوی مقدار زیادی نیتروژن هستند و انتخاب خوبی برای مالچ کردن سبزیجات هستند.

سایر مطالب:

مالچ پلاستیکی و مزایا و معایب کشت نایلونی چیست ؟

نکات مهم 

نکته اول

مالچ باید حدود ۲ تا ۱۰ سانتی متر عمق داشته باشد. مالچ بیش از حد یکی از رایج ترین اشتباهات مالچ پاشی است.

نکته دوم

مالچ‌ پاشی بیش از حد برای درخت شما بسیار مضر است و می‌تواند منجر به مشکلات زیادی مانند پوسیدگی ریشه ایجاد کند. اگر می خواهید تمام مزایای مالچ پاشی را بدون خطرات مالچ پاشی بالا داشته باشید، مطمئن شوید که مالچ شما فقط ۲ تا ۱۰ سانتی متر عمق دارد.

نکته سوم

مالچ را مانند آتشفشان روی تنه درخت انباشته نکنید. در عوض، آن را از تنه دور نگه دارید تا نواحی آسیب دیده ریشه قابل مشاهده باشد. هنگامی که مالچ را روی تنه انباشته می کنید، می تواند به شدت به درخت آسیب برساند.

هنگامی که مالچ درخت را لمس می کند، رطوبت به دام می افتد و به پوست نفوذ می کند و سلول هایی را که غذا را در سراسر درخت منتقل می کنند خفه می کند.

این رطوبت همچنین محل پوسیدگی، حشرات درختی و بیماری است. آتشفشان های مالچ همچنین می توانند از رسیدن آب به ریشه درخت (جایی که به آب نیاز است) جلوگیری کنند.

نکته چهارم

استفاده از مالچ پاییزی تا جایی که سایبان گسترش می یابد عملی نیست، درختکاران پیشنهاد می کنند که به جای آن از مالچ در شعاع ۶۰ تا ۹۰ سانتی متری در اطراف درخت استفاده کنید.

مالچ برای حفظ رطوبت عالی است اما بر خلاف خاک، فونداسیون خانه ها رطوبت را دوست ندارند. اگر مالچ شما به آجر خانه شما برخورد کند، می تواند به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی در فونداسیون شما شود.

در مواردی که درختان یا درختچه ها نزدیک خانه شما هستند، بهتر است چند اینچ بین مالچ و خانه خود فاصله بگذارید تا از فونداسیون محافظت کنید.

نکته پنجم

از تراشه های چوب تازه برای مالچ کردن درختان جوان استفاده نکنید. تراشه های چوب تازه اسیدیته بالاتری دارند که می تواند pH خاک را تغییر داده و به درختان جوان آسیب برساند.

از آنجایی که تراشه‌های چوب اسیدیته را در عمق چند سانتی متری خاک تغییر می‌دهند، استفاده از آن‌ها در درختان مسن‌تر با سیستم‌های ریشه عمیق خوب مشکلی ندارد.

هرگز برای مالچ کردن دیر نیست

این زمان از سال (پاییز) برای مالچ پاشی پاییزی مناسب است، اما اگر در نهایت تعلل کردید یا برنامه شلوغ شما مانع شد، نگران نباشید. هیچ وقت برای مالچ پاشی دیر نیست. حتی اگر قبل از اولین یخبندان مالچ پاشی کنید باز هم بهتر از مالچ پاشی نکردن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )