مزیت هرس کردن گوجه فرنگی

0

در مورد هرس کردن گوجه فرنگی یا هرس نکردن آن اختلاف نظر وجود دارد و واقعیت این است که اگر این کار را نکنید، مشکلی ایجاد نمی شود. افراد زیادی به هیچ وجه مایل به هرس گوجه فرنگی ها نیستند و با این حال گوجه فرنگی های خوبی پرورش می دهند.

گوجه فرنگی از آن دسته گیاهانی نیست که برای رشد به شاخه زنی یا هرس نیاز داشته باشد، اما هرس زیرکانه می تواند کیفیت میوه ها را بهبود بخشد.

هرس کردن گوجه فرنگی

چرا باید گوجه فرنگی هرس شوند؟

دلیل اصلی هرس گیاهان گوجه فرنگی این است که به گیاه شما کمک می کند انرژی خود را به جای تولید شاخ و برگ بیشتر به سمت تولید میوه هدایت کند. شاخ و برگ هایی که بریده نشده اند در نهایت به شاخه های جدیدی تبدیل می شوند که سبب افزایش رشد رویشی می شوند.

اکثر تولید کنندگان باتجربه توصیه می کنند که بوته ها را هرس کنید تا گیاه در اوایل فصل میوه بزرگتری تولید کند. این کار علاوه بر افزایش کیفیت میوه های تولیدی، گیاهان را در برابر آفات و بیماری ها محافظت می کند.

مزیت‌های هرس کردن گوجه فرنگی

  • گوجه‌فرنگی‌های بزرگ‌تر و زودهنگام برای کسانی که فصولی کوتاه (یا خنک‌تر از تابستان‌های معمولی) برای رشد دارند نعمت است.
  • گیاهی باریک که راحت‌تر می‌توان به‌صورت عمودی پرورش داد.
  • گیاهی سالم‌تر: با رشد گوجه‌فرنگی به‌صورت عمودی گردش هوا بین برگ‌ها افزایش می‌یابد و برگ‌ها و میوه‌ها از آفات خزنده فاصله می‌گیرند و هنگام باران خاک بر روی آن‌ها پاشیده نمی‌شود.

دو مکتب فکری دربارهٔ روش‌های هرس

  • گروهی معتقدند که سوکر در محور فرعی (یا محل انشعاب) بین برگ و ساقهٔ گیاه گوجه‌فرنگی، محل تلاقی ساقهٔ عمودی و شاخه، را باید از بیخ کَند.
  • پیشنهاد می‌شود که به غیر از دو برگ بر روی سوکر، بقیهٔ قسمت‌های آن را بچینید. تصویر، هرس میسوری را در حین کار نشان می‌دهد. فتوسنتز بیشتر، و سایهٔ بیشتر برای گوجه‌ها (جهت محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی) از مزایای هرس میسوری هستند.

هرس برای گوجه‌فرنگی‌هایی با رشد نامحدود مناسب است

فقط گوجه فرنگی‌های رونده (با رشد نامحدود) را هرس کنید. بوته‌های گوجه‌فرنگی (با رشد محدود)، مانند «روما» در ارتفاعی از پیش تعیین شده متوقف می‌شوند و نیازی به هرس ندارند.

چیدن را آغاز کنید بنابراین، هفته‌ای یک بار، با قیچی هرس خود حسابی نزدیک گیاه گوجه‌فرنگی روندهٔ خود بروید. ببینید که آیا گوجهٔ بزرگ‌تر و زودتر از هنگام به شما می‌دهد.

شما میتوانید بهترین و مناسب ترین ارقام مختلف بذر گوجه فرنگی را در فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر تهیه کنید.

هرس هنگامی‌ که گیاه گوجه‌فرنگی روی بندی به‌عنوان قیم قرار دارد

اگر فضا و چیدمانی مناسب داشته باشید، می‌توانید سیم‌هایی افقی در ردیف‌های گیاه قرار دهید و در محل هر گیاه بند‌هایی را به سیم بالایی (که برای تحمل گیاهِ سنگین، باید بسیار مقاوم باشد) ببندید.

بند را با میخ دوسرِ مخصوص زمین روی زمین محکم کنید (یا می‌توانید شل به پایین گیاه گره بزنید) و می‌توانید گیاه را دور بند بچرخانید یا به آن ببندید. برای این مدل قیم، هرسِ همهٔ سوکرهای گیاه پیشنهاد می‌شود تا فقط یک شاخهٔ اصلی رشد کند.

سایر مطالب:

بیماری غنچه درشت گوجه فرنگی و چگونگی کنترل آن

ترک خوردن گوجه فرنگی و راه حل آن

شرایطی که با استفاده از چنین تکیه‌گاهی فراهم می‌شود عبارتند از:

  • کاشت گوجه‌فرنگی در فواصل نزدیک‌تر
  • صرفه‌جویی در فضا با کاشت عمودی و فواصل نزدیک گیاهان
  • برداشت آسان‌تر محصول
  • جریان بهتر هوا در اطراف گیاهان

روش‌های بسیار زیادی برای پرورش گوجه‌فرنگی و پشتیبانی از آن‌ها وجود دارد. امتحان کنید و بهترین روش مناسب با شرایط خود را بیابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )