چگونگی پرورش درخت به

0

درخت به جزو درختان متوسط یا کوچکی است که ارتفاع آن تا ۵ متر هم میرسد،این گیاه از حدود ۴ سالگی شروع به  تولید میوه میکنند و عمر این درخت حدود ۵۰ سال است. میوه به از نوع گلسرخ هاست و اولین بار در جنوب اروپا و آسیای صغیر دیده شده است.

به نسبت سیب و گلابی مقاومت کمتری در برابر سرما دارد و سرمای بیشتر از ۱۰۰ تا ۴۰۰ ساعت می تواند به جوانه های این میوه آسیب بزند.

آشنایی با درخت به

به درخت متوسط یا کوچکی است که ارتفاع آن تا ۵ متر هم میرسد،این گیاه از حدود ۴ سالگی شروع به  تولید میوه میکنند و عمر این درخت حدود ۵۰ سال است. میوهٔ بـِه یا بهی (نام علمی: Cydonia oblonga).

برگها و میوه های به آن از پرز ها و کرک های خاکستری پوشیده شده است برگ های آن تخم مرغی شکل در برخی درخت ها گرد هستند. گلها و شکوفه های بسیاز زیبا به رنگ صورتی روشن  هستند  و میو های آن گلابی شکل یا گر هستند و به رنگهای طلایی و سبز دیده میشنود.

درخت به

پرورش درخت به

آب و هوای مناسب به:

از نظر دمایی میتوان به را درختی سازگار با هوای گرمسیری (نیمه سرد سیری) دانست که همان طور که گفته شد برای ۱۰۰ تا ۴۰۰ ساعت به سرمای زیر ۷ درجه سانتی گراد نیاز دارد. تابستان های گرم و خشک متناسب با به است.

خاک مناسب درخت به:

خاک های آهکی برای درخت به زیاد مناسب نیست، درخت به در اکثر خاک ها رشد خوبی دارد گرچه خاک رس و خاک های شنی برای این درخت مناسب تر است و در خاک های اسیدی نسبت به خاک های قلیایی بهتر رشد میکند. مقاومت به نسبت شوری آب و خاک بالاست.

نور مناسب به:

به برای میوه دهی و رشد مناسب به نور کامل آفتاب احتیاج دارد و اگر زیر سایه باشد و مورد اصابت باد های شدید قرار بگیرد محصول آن کاهش میابد.

آبیاری مناسب به:

ریشه درخت به عمیق نیست و به همین علت است که نمیتواند خشکی طولانی مدت را تحمل کند. این درخت به دو بار آبیاری در هفته  در طول مدت رشد نیاز دارد. اگر به یک مدت طولانی بدون آب در خشکی بماند، میوه هایش ریز و کوچک می شوند.

هرس :

درختان جوان به نیاز به هرس تا سه یا پنج سال ندارند. البته بهتر است که پاجوش ها را حذف کنید (در تمام طول زندگی درخت) در کل هرس به؛ در واقع حذف ساقه ها و شاخه های شکسته و آسیب دیده و یا مزاحم است.

ازدیاد و تکثیر به

به را مانند اکثر درختان دیگر می توان از راه های گوناگونی نظیر قلمه، پاجوش، پیوند وخوابانیدن ازدیاد بخشید. پیوند هایی که برای به مناسب  تر است به ترتیب شکمی و اسکنه ای است. قلمه های خشبی و نیمه خشبی نیز برای قرمه زدن به مناسب است. 

لازم به ذکر است که باید قلمه های خشبی را در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به اندازه ۲۵ سانتی متر و قلمه های نیمه خشبی را باید اواسط تابستان تا اوایل پاییز به اندازه ۱۵-۱۲ سانتی متر تهیه کرد. بهتر است درختان به را با فاصله پنج تا شش متر از یکدیگر بکارید

نکته: باید در انتهای قلمه نیمه خشبی سه تا چهار برگ باقی بماند.

سایر مطالب:

فاصله کاشت درختان میوه و آشنایی با رعایت اصول آن

مزایای استفاده از کود مرغ برای درختان

طریقه انجام چالکود کردن درختان

برداشت

برای براشت به باید این نکته را در نظر داشته باشید که به روی درخت کاملا نمیرسد بلکه باید آن را چید و در مکانی سرد حفظ و نگهداری کرد تا کاملا برسد. بهی که کاملا رسیده باشد زرد رنگ است و عطر دلپذیری دارد.

شروع برداشت به باید زمانی باشد که تغییر رنگ میوه از سبز به زرد شروع شده باشد (معمولا پاییز) میوه در حال رسیدن است.

به این علت که به براحتی کبود می شود چیدن به باید با دقت زیادی انجام شود، معمولا این کار را با قیچی باغبانی انجام می دهند.

بیماری ها و آفات

سرخرطومی: 

در میانه تابستان سراغ آن می اید و لارو هایش به آن آسیب می رسانند.

لارو های حشرات دیگر: 

این لارو ها نیز می توانند برای میوه ها و برگ ها مشکل بیافرینند چرا که برگ ها و میوه ها منابع تغذیه آنهاست.

شته:

 شته اغلب بر روی سرشاخه ها که جوان ترند فعالیت میکند و سطح برگ ها و بعضا میوه ها را چسبناک می کند.

آتشک:

 این آفت علاوه بر به ، به سیب و گلابی نیز حمله میکند و به علت فعالیت نوعی باکتری به نام Erwinia amylovora است و معمولا روی سر شاخه ها  رویت می شود.

زنگ: 

این بیماری قارچی اکثرا روی میوه ها و برگ ها با لکه نارنجی شناخته می شود.

آرمیلایا: 

این بیماری باعث پوسیدگی ریشه و طوقه می شود و ریشه به را آزار می دهد تا زمانی که کاملا آن را از بین ببرد.

لکه برگی قارچی:

 این بیماری در مناطقی که رطوبت بالای در فصل رشد دارند شایع است، این یماری لکه های تیره رنگی با مرکز سفید رنگ روی برگ ایجاد میکند بعد کم کم این لکه ها با پیوستن به یک دیگر مناطق زیادی را شکل می دهند.

راه های مبارزه با آفات درخت به:

عمده ترین راه های مبارزه با این آفات و بیماری ها استفاده از آفت کش ها و مواد و سموم شیمیایی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )