آشنایی با درخت لونگان

0

درخت لونگان از درختان مثمر به شمار می رود که با نام چشم اژدها و چشم گربه نیز شناخته می شود. گیاهی از خانواده ساپیندانه و بومی مناطقی از جنوب شرقی آسیا است.

درختی همیشه سبز و بزرگ محسوب می شود، دارای میوه گرد و کروی مانندی است که طعم شیرینی دارد که علاوه بر تازه خوری از آن استفاده های مختلف دیگری نیز می کنند.

برای رشد مناطق گرمسیری را می پسندد. برای رشد نیاز به آبیاری، نور خورشید، دمای مناسب، کود و هرس به موقع دارد.

مشخصات گیاهی کامل درخت لونگان:

درخت لونگان گیاهی دائمی است که با نام چشم اژدها نیز شناخته می شود، زمانی که میوه این را از وسط نصف کنید شبیه چشم اژدها می شود به همین دلیل به آن چشم اژدها نیز می گویند.

میوه خوشمزه و شیرینی تولید می کند که میوه آن را به وفور می توانید در کشورهای آسیای شرقی همچون مالزی و تایلند مشاهده کنید که البته به دلیل خواص و نوع زیبایی که این درخت دارد امروزه آن را در بیشتر مناطق کشت می کنند.

همچنین میوه گرد و کروی مانندی دارد که دارای پوستی نازک و در عین حال سفتی است که بسیار گوشتی است که در داخل قسمت گوشتی آن و درست در مرکز آن هستی بزرگی قرار دارد که مصرف خوراکی ندارد و صرفاً قسمت گوشتی این گیاه که طعم دلچسبی دارد قابل استفاده است.

میوه این گیاه به صورت خوشه ای و منفرد بر روی شاخه گیاه ظاهر می شود.

درختی خزان پذیر به شمار می رود که علاوه بر میوه از برگ های آن در طب سنتی نیز برای درمان بیماری های مختلفی همچون سرطان، دیابت، بیماری قلبی و عروقی، آلرژی و … استفاده می کنند.

انواع درخت لونگان:

ارقام و واریته های مختلف درخت لونگان عبارت اند از:

درخت لونگان بنفش پیوندی:

همانطور که از نامش پیداست از ارقام پیوندی و به رنگ بنفش است که رقمی هیبرید به شمار می رود. میوه گرد و کروی مانندی دارد که بسیار گوشتی و در عین حال آبدار است و خواص بسیاری دارد.

برای کاشت در مناطق گرمسیری مناسب است که نسبت به سرمای هوای حساس است و تا دمای ۵- را تحمل می کند.

درخت لونگان بنفش کمیاب:

لونگان بنفش کمیاب یک رقم هیبرید به رنگ بنفش است که بومی مناطقی از ویتنام است، در مناطق گرمسیری آن را کشت می کنند که ارتفاع آن به ۸ متر هم می رسد و از باردهی خوبی برخوردار است. برای رشد به خاک و آبیاری منظمی نیاز دارد.

درخت لونگان زرد:

لونگان زرد میوه گرد و کروی مانندی به رنگ زرد تولید می کند که در عین گوشتی بودن طعم دلچسبی نیز دارد و دارای پوست نازکی است. در مناطق گرمسیری رشد و نسبت به سرما هوا حساس است. خواص بسیاری دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

درخت لونگان

درخت لونگان زرد پیوندی:

لونگان زرد پیوندی از باردهی خوبی برخوردار است. از درختان گرمسیری پیوندی به شمار می رود که تا دمای -۵ را تحمل می کند. میوه این گیاه به رنگ زرد و خوراکی است.

درخت لونگان پیوندی میازاکی بی دانه:

لونگان پیوندی میازاکی بی دانه از ارقام پیوندی محسوب می شود که بدون دانه است و قابلیت رشد در مناطق سردسیر را دارد. این گیاه بومی مناطقی از ژاپن است که در بیشتر مناطق رشد می کند.

درخت لونگان غول آسا:

لنگان غول آسا باردهی مناسبی دارد، در مناطق گرمسیری رشد می کند و نسبت به سرما هوا حساس و به آبیاری مرغوب و منظمی نیاز دارد.

درخت لونگان غول آسا پیوندی:

لونگان غول آسا پیوندی از ارقام پیوندی به شمار می رود که میوه شیرینی همچون انگور تولید می کند، بومی مناطق گرمسیری است که در بیشتر مناطق رشد و نسبت به سرما هوا حساس است.

این درخت تا ارتفاع ۳ متر رشد می کند که گرده افشانی آن توسط حشرات انجام می شود.

روش های تکثیر درخت لونگان:

درخت لونگان از طریق بذر، قلمه، پیوند و خواباندن تکثیر می شود.

کشت بذری لونگان:

در کشت بذری ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب ولرم خیس کنید و هر از چند گاهی آب آن را تعویض کنید، یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه و آن را با خاک مناسب و غنی پر کنید.

سپس بذر گیاه را در عمق مناسب بکارید به گونه ای که قسمت سفید بذر رو به سمت بالا باشد، روی بذر را با لایه ای نازک از خاک نرم و کود غنی الک شده بپوشانید و گیاه را آبیاری کنید و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب و در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.

جوانه زنی این گیاه کمی زمانبر است و ممکن است یک ماه به طول بینجامد پس صبر پیشه کنید، پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند.

زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را طی مراحلی به آرامی به زمین اصلی منتقل کنید که پس از گذشت ۶ تا ۷ سال محصول می دهد. زمان کاشت بذری این گیاه در فصل بهار است.

کاشت قلمه درخت لونگان:

در روش قلمه زنی ابتدا شاخه ای پر بار از درخت را انتخاب کنید، سپس با استفاده از چاقوی تیزی قلمه ای به طول ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر از شاخه درخت را به صورت اوریب جدا کنید و توجه داشته باشید که قلمه چندین برگ داشته باشد.

قلمه را برای تسریع در ریشه زایی به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و در نهایت آن را در عمق مناسب به گونه ای بکارید که تقریباً دو سوم آن در زیر خاک قرار بگیرد، سطح خاک را مرطوب نگه دارید، پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند.

پیوند زدن درخت لونگان:

پیوند زدن یکی دیگر از روشهای رایج تکثیر درخت لونگان به شمار می رود.

خواباندن هوایی لونگان:

خواباندن هوایی از روش های تغییر جنسی تکثیر درخت محسوب می شود که برای این منظور شما نیاز به یک چاقو تیز، نایلون، طناب نازک یا نخ، مقداری خاک سبک یا خزه دارید.

ابتدا یک شاخه صاف از درخت را انتخاب کنید و توجه داشته باشید که شاخه انتخابی عاری از هر گونه بیماری و یکسال سن داشته باشد؛ زمان مناسب برای این منظور زمانی است که درخت شروع به تولید برگ های جدید می کند.

برای شروع ابتدا با چاقو بر روی پوسته شاخه انتخابی برش دهید و به فاصله ۳ سانتیمتر برش دوم را ایجاد کنید سپس با استفاده از خاک، خزه، شن یک توده ایجاد و بر روی محلی که پوست آن را کنده اید ایجاد و با استفاده از نایلون آن را بپوشانید .

با استفاده از طناب آن را خوب ببندید طوریکه آب و هوا نتواند به آن نفوذ کند، حالا باید حدود ۸ هفته ای منتظر بمانید تا قسمتی را که برش داده اید ریشه دار شود که ابتدا ریشه های جوان سفید رنگی را تولید می کند که به راحتی قابل رؤیت است.

در این هنگام نایلون را باز کنید و کمی پایین تر از ریشه را برش دهید و شاخه را در داخل گلدان یا زمین اصلی برای رشد قرار دهید.

هرس درخت لونگان چگونه است؟

به هنگام هرس درخت لونگان شاخه های اضافه، بیمار و خشک شده را قطع کنید تا نور خورشید به بخش های مختلف گیاه بتابد. هرس این گیاه باید سالیانه انجام می شود.

سایر مطالب:

فاصله کاشت درختان میوه و آشنایی با رعایت اصول آن

کاشت بادام درختی و شرایط محیطی لازم برای رشد آن

شرایط اکولوژیک رشد درخت لونگان:

درخت لونگان برای رشد هر چه بهتر و باردهی بیشتر نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد که در ذیل به آنها اشاره میکنیم.

ارتفاع:

ارتفاع درخت لونگان بسته به شرایط اقلیمی متغیر و بین ۵ تا ۷ متر است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو نیاز به نور کامل خورشید دارد که البته در برابر سایه نیز مقاوم است و به رشد خود ادامه می دهد.

دما:

نسبت به سرما و یخبندان حساس است و دمای آن در طول سال نباید به ۵- برسد. دمای مناسب برای رشد این گیاه ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است.

خاک:

برای رشد نیاز به خاک غنی و حاصلخیز دارد که خاک مورد کشت باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

آبیاری:

درخت لونگان در فصل تابستان به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد. این مقدار در فصل زمستان به دلیل خنک شدن هوا کاهش پیدا می کند.

توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد بدون زهکشی مناسب خاک باعث پوسیدگی و قهوه ای شدن ریشه گیاه می شود. بنابراین زمانی که سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت بین درختان ۷ متر و فاصله بین ردیف ها ۵ متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت لونگان چگونه است؟

توجه داشته باشید که در واقع کود کمبود تغذیه ای گیاه را برای رشد و نمو و افزایش گلدهی و کیفیت میوه محصول رفع می کند. برای این منظور علاوه بر کود پوسیده دامی شما می توانید از کود NPK حاوی نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیز استفاده کنید.

آفات و بیماری های درخت لونگان:

درخت لونگان در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است که از آفات آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مورچه:

مورچه نام حشره ای کوچک است که در بیشتر مناطق قابل مشاهده است که به بخش های مختلف گیاه حمله و خساراتی را به بار می آورد. که از طریق حشره کش و سایر سموم شیمیایی می توانید این آفت را کنترل کنید.

کرم لونگان:

کرم لونگان در واقع گونه ای حشره است که به میوه، برگ و چوب گیاه خسارات وارد می کند. که برای کنترل آن می توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

بیماری ها قارچی:

درخت لونگان به مانند سایر درختان دچار بیماری های قارچی می شود. که وجود بیماری قارچی در درخت به عوامل مختلفی بستگی دارد. که برای کنترل آن بسته به نوع بیماری می توانید از سموم شیمیایی مختلفی استفاده کنید.

نحوه برداشت میوه لونگان چگونه است؟

به هنگام برداشت میوه درخت لونگان را با دست خود بگیرید و بکشید که به راحتی از شاخه گیاه جدا می شود.همچنین به هنگام برداشت می توانید با استفاده از قیچی یا چاقو مخصوص میوه را از شاخه گیاه جدا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )