ماشین های مکانیزه برداشت محصول در کشاورزی و معرفی انواع آن ها

2

ماشین های مکانیزه برداشت در کشاورزی نه تنها هزینه های ابتدایی را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش عملکرد نیز خواهد شد. اغلب کشورهای جهان که امروزه در کشاورزی بسیار موفق هستند و بخش عمده ای از درآمد کشور را بر پایه ی کشاورزی به دست می آورند، موفقیت خود را مدیون ماشین های کشاورزی و به خصوص ماشین های برداشت هستند.

در تمامی مراحل آماده سازی خاک، کاشت، داشت و برداشت ماشین های کشاورزی می توانند وارد زمین شوند.

ماشین های مکانیزه برداشت

برداشت مکانیزه

به طور کلی محصولات کشاورزی را به دو شکل برداشت می کنند:

  • برداشت دستی: برداشت دستی شامل درو کردن، جدا کردن محصول از شاخه و یا بریدن ساقه ها می باشد. این عمل با دست یا چاقو و توسط نیروهای انسانی انجام می گیرد. برداشت
  • مکانیکی: برداشت محصول با ابزار مکانیکی که کنترل آن در دست انسان است، برداشت مکانیکی محسوب می شود. توجه کنید که این ابزار می توانند بسیار ساده و یا ماشین ها هوشمند و پیچیده باشند.

انواع ماشین های مکانیزه برداشت

ماشین های برداشت بسیار متنوع هستند. با توجه به ابعاد زمین، نوع محصول، ابعاد کشت و کار، بودجه ی در نظر گرفته شده طبقه بندی می شوند.

اما مهم ترین نوع طبقه بندی ماشین های برداشت، بر حسب نوع محصولی است که برداشت می کنند.

ماشین های دروگر برای برداشت دانه های غلات، دستگاه های جمع کننده برای برداشت محصولاتی مانند ذرت، دستگاه های خرد کن برای کنترل علف های هرز و دستگاه های سنگ شکن از نمونه های دستگاه های برداشت هستند.

ماشین های برداشت محصولات علوفه ای که به آن ها کمباین هاروستر نیز گفته می شود محصولات را درو کرده، در صورت نیاز خرمن کوبی و بوجاری کردن را نیز انجام می دهند.

برخی ماشین ها عملیات بسته بندی را نیز همزمان با برداشت انجام می دهند. محصولاتی مانند گندم، جو، چاودار، ذرت، سویا، کتان، آفتابگردان و کلزا را با این دستگاه ها برداشت می کنند. در ادامه از هر نوع محصول مثالی خواهیم داشت:

ماشین برداشت سیب زمینی

انواع ماشین برداشت برای برداشت سیب زمینی و به طور کلی محصولات زیرخاک وجود دارد. پروسه ی برداشت مکانیزه در تمام این ماشین ها تقریبا یکسان است:

  •  ماشین به وسیله ی یک خیش سطح خاک را زیر و رو می کند تا سیب زمینی ها روی خاک قرار گیرند.
  •  سیب زمینی ها به همراه خاک اطراف آن وارد مکان هایی برای غربال و جداسازی خاک می شوند.
  • در ادامه سیب زمینی ها به بخش پشتی ماشین برداشت منتقل می شوند؛ به این بخش واحد جداسازی می گویند.
  • سیب زمینی ها به یک میز منتقل می شوند، کلوخ، سنگ و عناصر خارجی درشت از میان محصولات حذف می شود.
  • در انتها سیب زمینی ها توسط یک آسانسور به مخزن های بزرگ سیب زمینی منتقل می شوند و پس از تکمیل شدن ظرفیت هر جعبه یا کیسه، آن را در همان بخش از زمین رها کرده و مخزن دیگری جایگزین می کنند.
  • بعضا این مخزن ها می توانند ماشین های باری باشند که به موازات ماشین برداشت در سطح مززرعه حرکت می کنند.
  •  البته در ایران اغلب ماشین های برداشت سیب زمینی تنها وظیفه ی خارج کردن محصول از زمین را دارند، نیروهای انسانی به دنبال ماشین ها حرکت کرده و سیب زمینی هایی که توسط ماشین روی خاک آمده اند را درون کیسه ها پر می کنند.

ماشین برداشت انگور

برداشت مکانیزه انگور بسیار به افزایش عملکرد باغ انگور شما کمک می کند. انگور ها در برداشت مکانیزه بلافاصله پس از جداسازی از شاخه درون مخزن های خنک کننده فرو می روند.

ماشین برداشت انگور طوری طراحی شده است که از روی داربست های انگور عبور می کند. هنگام عبور، درون مخزن ماشین میله های نصب شده تکانه هایی با دامنه ی حرکت کوتاه و شدت پایین ایجاد می کنند.

به طور معمول در هر دقیقه ۵۶۰-۴۸۰ تکانه توسط این میله ها ایجاد می شود. دانه های انگور در اثر برخورد با این تکانه ها از خوشه جدا شده و درون مخزن می افتند.

در برخی ماشین ها، دانه های انگور از روی سطوح لرزان و مشبکی عبور می کنند که باعث جدا سازی برگ و شاخه های احتمالی میان آن ها می شود.

سایر مطالب:

تکنولوژی در صنعت کشاورزی ،مزایا و معایب آن

کاربرد اینترنت اشیا در گلخانه و مزیت های گلخانه هوشمند نسبت به سنتی

ماشین برداشت میوه های هسته دار ( گیلاس، آلو، شلیل )

برای برداشت مکانیزه میوه های هسته دار، ماشین های برداشت کمی متفاوت تر عمل می کنند.

ماشین ها دارای صفحات بسیار بزرگی هستند که در زیر تاج درخت قرار میگیرد، گیره هایی که قطر آن ها قابل تنظیم است به پایین تنه درخت متصل می شود و توسط راننده ی ماشین قفل می شود.

پس از قرار گیری صفحه زیر تاج درخت و متصل شدن گیره به پایین تنه ی درخت، ماشین شروع به وارد کردن تکانه های منظم از طریق گیره به درخت می کند. این کار به مدت ۳۰-۲۰ ثانیه ادامه می یابد.

در این مدت میوه های رسیده همراه با مقداری از برگ و سرشاخه ها روی صفحه می ریزد. در ادامه این صفحه به سمت ماشین دیگری هدایت شده و بار را در مخزن آن تخلیه می کند. مخزن دارای یک صفحه ی متحرک برای جداسازی ناخالصی ها از آلو ها می باشد.

جدا کننده ها در هر ماشین متفاوت هستند، می توانند با ایجاد جریان باد شاخ و برگ ها را خارج کرده و یا صفحات مشبک آن ها را غربال کنند. نوع جدا کننده برحسب حساسیت میوه به ضربات مکانیکی یا اندازه و وزن میوه ها طراحی می شوند.

در انتها میوه ها درون یک مخزن بزرگ قرار گرفته و به انبار منتقل می شوند.

ماشین برداشت گوجه

همانطور که می دانید گوجه ها در رسیدن محصول دارای انواع هم رس و ناهم رس هستند. در برخی از ارقام تمام گوجه ها روی بوته هم زمان به مرحله ی برداشت رسیده و در برخی ارقام به تدریج زمان برداشتشان می رسد.

در صورتی که کشاورزی قصد برداشت مکانیزه داشته باشد، به او توصیه می شود از ارقام هم رس استقاده کند، زیرا در برداشت مکانیزه ماشین بوته ها را به طور کلی از خاک خارج کرده و وارد آسانسور اولیه می کند.

بوته ی گوجه به همراه خاک از آسانسور اولیه بالا می روند، در اتنها گوجه ها به همراه مقداری کمی از سرشاخه ها باقی می مانند.

در انتهای مسیر بخش دیگری برای جداسازی نهایی وجود دارد. هنگام دور زدن گوجه ها و تغییر مسیر آن ها به سمت جلوی ماشین برداشت، بخش جدا کننده با ایجاد جریان هوای شدید ناخالصی ها را کاملا جدا می کند.

گوجه ها زمانی که دوباره به ابتدای ماشین می رسند توسط آسانسور خارج کننده به ماشین باری که به موازات ماشین برداشت حرکت می کند منتقل می شود.

مزایای ماشین برداشت

  • برداشت به موقع محصولات پیش از پیری، مرگ و حمله ی آفات که در افزایش عملکرد بسیار موثر است.
  • برداشت محصولات با کمترین تلفات؛ در برداشت محصول با نیروی انسانی مواردی از جمله خطای انسانی، خستگی نیروها و عدم دسترسی به برخی نقاط باغ تلفات محصول بسیار بیشتر خواهد بود.
  • بالا بودن سرعت برداشت سبب انتقال به موقع و صحیح محصول به انبارهای نگهداری می شود.
  • بعضا ماشین های برداشت همراه با انجام عمل برداشت، شاخه های سال جاری درختان را قطع می کنند که تا حدودی هرس مورد نیاز در زمستان را سبک تر می کند.
  • استفاده از ماشین برداشت می تواند هزینه ی کشاورز را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • کاهش میزان زباله ی رها شده در زمین و باغ پس از برداشت محصول با ماشین برداشت نسبت به برداشت دستی بسیار چشمگیر است.
  • صرفه جویی در زمان با برداشت مکانیزه یکی از بزرگترین مزایایی ماشین های برداشت می باشد.
۲ نظرات
  1. نرگس می گوید

    تشکر از خدمات مفید شما در بخش ماشین های زراعتی

    1. مجید ضیایی پرور می گوید

      سپاس از همراهی شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )