بیماری پیچیدگی برگ بادام

0

بیماری پیچیدگی برگ بادام اصولاً در مناطق گرم و خشک شیوع ندارد و بیشتر در نواحی خنک و مرطوب خسارت وارد می سازد و  منجر به پیچیدگی و تورم و تغییر رنگ و شاخه و میوه نهال بادام می شود.

بیماری پیچیدگی برگ بادام

عامل بیماری از ۱۰ درجه سانتیگراد به بالا شروع به فعالیت نموده و مناسب‌ترین درجه حرارت رشدی قارچ۲۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

درختان جوان بیشتر از درختان مسن در برابر این بیماری حساس هستند و به طور کلی بیماری در مناطق گرم و خشک اهمیت اقتصادی ندارد. مشخص ترین علائم بیماری روی برگ ها ظاهر می شود.

در بهار برگ ها پیچیده و پهنک در بعضی از قسمت ها متورم ، کلفت و به رنگ سفید ، زرد یا قرمز در می آید.

علت بیماری پیچیدگی برگ بادام

میوه ها نیز ممکن است آلوده شوند و قبل از موعد مقرر بریزند.برگهای آلوده به بیماری زودریخته و برگ هایی که بعدا تشکیل می گردد سالم باقی می مانند.

نشانه های بیماری ممکن است فقط روی تعدادی از برگ های هر درخت ظاهر شوند ولی عملا تمام برگ ها را مبتلا می گرداند.

علت پیچیدگی برگ درخت بادام بیماری قارچ بوده و زمستان را به صورت میسیلیوم روی شاخه و بدون اینکه داخل بافت شوند به سر می برند.

در بهار همزمان با بارندگی فصلی کنیدی هایی توسط میسلیوم روی برگ های جوان تشکیل می شود. در بهار پرباران، آلودگی و شیوع بیماری شدت دارد.

بیماری پیچیدگی برگ بادام

علایم بیماری پیچیدگی برگ بادام

اولین نشانه های بیماری در بهار به شکل لکه های زرد یا متمایل به قرمز روی برگهای در حال رشد بروز می کنند. محل این لکه ها در برگ به تدریج کلفت و چین خورده شده ، سرانجام موجب پیچیدگی برگ می شود.

بخشهایی از برگ در محل لکه ها چین دار ، ترد و شکننده شده ؛ ممکن است در سطح آنها لایه ای سفیدرنگ از اسپور تشکیل شود. برگهای بیمار ممکن است زود بریزند و اگر روی درخت باقی بمانند ، در مواردی که بیماری شدید باشد ، به رنگ قهوه ای تیره در می آیند.

زمانی که برگهای آلوده به رنگ قرمز یا ارغوانی در آمدند تشکیل اسپورهای قارچ عامل  بیماری در سطح فوقانی شروع می شود . شاخساره های سبز نیز گاهی مبتلا می شوند که در این صورت قطورتر و بی قواره می شوند. شکوفه ها و میوه های جوان آلوده نیز اغلب قبل از موعد می ریزد .

ممکن است تشکیل میوه به شدت کاهش پیدا کرده و یا متوقف شود . روی پوست میوه های بزرگتر ، قسمت های تغییر رنگ یافته و چروکیده ای ظاهر می شود .

اگر میوه ها که به ندرت آلوده می شوند مورد حمله بیماری قرار گیرند ، لکه های نامنظم برجسته چین دار به رنگ متمایل به قرمز روی آنها به وجود می آیند.

نشانه های بیماری ممکن است فقط روی تعدادی از برگ های هر درخت ظاهر شود ولی عملاً تمام برگ ها را مبتلا می گرداند . موقعی که برگ های آلوده به رنگ قرمز یا ارغوانی در آمدند تشکیل اسپورهای قارچ عامل بیماری در سطح فوقانی شروع می شود.

عامل و علت پیچیدگی برگ درخت بادام

قارچ عامل پیچیدگی برگ بادام اولین بار در سال ۱۸۷۵ توسط برکلی به نام Ascomyces deformans مشخص گردید.

اما این نام با آنکه بعداً در سال ۱۸۶۹ توسط فوکل به Exoascus deformans تغییر یافت ، تولازنه درسال ۱۸۶۶نام این قارچ را   Taphrina deformans که در واقع همنام دو گونه فوق الذکر است می داند.

میسیلیوم و هیف های رویشی این قارچ با قارچ های دیگر متفاوت و مشخص می باشد . هیف های نسبتاً کوتاه ، خمیده ، پیچیده و طول آنها بسیار متغیر و بندهای هیف نیز نامنظم می باشد و این نوع هیف ها را معمولاً در بافت پارانشیم برگ می توان یافت .

این قارچ آسک های خود رابه شکل گرزی تا استوانه ای با دو سر گرد یا تخت و سلول پایه در سطح بالایی برگ تشکیل می دهد.

آسک ها معمولاً اندازه شان متغیر و به طول ۱۷-۳۶ میکرون و عرض ۷-۱۵ میکرون می باشند . در داخل هر آسک معمولاً هشت آسکوسپور کروی که قطر آن بین ۳-۷ میکرون است تشکیل می شود .

آسکوسپورها عموماً به طریق جوانه زدن تندش می یابند و تولید کنیدی می کنند .هیف های زایشی یا آسک زای قارچ روی هیف های رویشی تکامل یافته تشکیل می گردد .

هیف های رویشی زیر اپیدرم سطح فوقانی و ندرتاً سطح تحتانی برگ می رویند . این هیف ها در بین سلول های اپیدرمی نفوذ کرده و آزادانه بین اپیدرم و کوتیکول در جهات مختلف رشد و نمو می نمایند .

سپس به زودی لایه هیمنیوم بین بافت اپیدرم و کوتیکول تشکیل می گردد . آنگاه هیمنیوم در بافت آلوده شکل گرفته و سرانجام تشکیل آسکوسپورهای قارچ را می دهد .

سایر مطالب:

زرد شدن برگ درخت بادام و دلایل آن

آفت کرم مغز خوار بادام ،علایم و چگونگی کنترل آن

علت پیچیدگی برگ درخت بادام

علت پیچیدگی برگ درخت بادام یکی از بیماریهای نسبتا ضعیف در درختان بادام می باشد ولی درعین حال از نظر  اقتصادی زیان بسیاری به باغدار وارد می کند و باصرف هزینه کم می توان به سهولت علیه آن مبارزه نمود و اگر عملیات سمپاشی به موقع وسموم مصرفی به طور صحیح انتخاب شود بیماری تا ۹۸ درصد کنترل خواهد شد.

همانطور که از سیکل زندگی قارچ بر می‌آید اسپورهای زمستان‌گذران در اواخر پاییز بر روی شاخه‌ها و زیر پوسته جوانه‌ها و احتمالا در برگها ریخته شده کف باغ زمستان‌گذرانی دارند و با شروع بهار و حرارت ۱۰درجه سانتیگراد شروع به تندش نموده و ایجاد آلودگی می‌نماید.

راه اصلی و عمده مبارزه با این بیماری سمپاشی درختان مبتلا با قارچ کشها و استفاده از ارقام مقاوم و متحمل و جمع‌آوری و معدوم نمودن برگهای آلوده  است .

پس از کامل شدن اندازه برگ‌ها سمپاشی به منظور مبارزه با بیماری سودمند نیست. در در مناطقی که بارندگی زمستان و پاییز زیاد است بهتر است به همراه قارچکش‌ها از روغن‌های مناسب استفاده ‌شود تا دوام سم بیشتر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )