معرفی انواع پرتقال کاشته شده در ایران

0

انواع پرتقال

از سال ۱۳۰۹ تاکنون بالغ بر۱۵۰ رقم انواع پرتقال ، نارنگی، لیمو شیرین، گریپ فروت، بادرنگ، لیمو­ترش و دورگه­ های آن ها به کشور وارد شده است .

پس از انجام آزمایش­ های مقدماتی و مقایسه ارقام در ایستگاه های پژوهشی، رقم­ های مناسب برای نقاط گوناگون انتخاب و معرفی می شوند.

رقم ­های انتخاب شده در سه منطقه مرکبات کاری کشور شامل نوار ساحلی دریای خزر (گیلان ، مازندران وگلستان)، نواحی مرکزی (فارس، کرمان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و یزد) .

سواحل خلیج فارس و دریای عمان (خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) کاشته شده است و انجام آزمایش­ های مقدماتی و مقایسه ارقام درحال حاضر بر روی تعدادی از ارقام که از سال ۱۳۷۹ به بعد وارد گردیده ادامه دارد .

 انواع پرتقال

طبقه بندی انواع پرتقال :

۱ – انواع گرد و معمولی ( Raund )

2 – گره نافدار ( Novel )

3 – خونی یا توقرمز ( blood orange )

4 – گروه بدون اسید ( اسیدلس ) ( acidless )

بیشتر انواع تجاری پرتقال عبارتند از :

Valencia – Pilencia – Pineapple – Hamline – Marrsearly – Salvsiana

گروه پرتقال های Novel به گونه ای می باشند مه درون میوه اصلی یک میوه کوچک تری به وجود می آید ( بچه میوه ) – مانند انواع واشنگتون ناول ، جیلت ناول .پرتقال های خونی برای اینکه زنگ قرمز که همان رنگیزه آنتوسیانین می باشد در آن ها تشکیل شود بایستی در زمان رسیدن شب های خنکی را داشته باشند .

مانند تارکو ( Taraco ) ، سانجین ، سانگیونلا ( Sanguinella) ، Morro .انواع بدون اسید ارزش اقتصادی نداشته و فقط در کشور های عربی مانند مصر و الجزایر طرفدارانی دارد .

انواع بدون بذر تقریبا وجود ندارد و به طور معمول پرتقال هایی را که بین ۰ تا ۵ بذر داشته باشند را بدون بذر ( Seedlease) گویند . مانند ناول ، والنسیا ، Juffa ، Amling .انواع بذر دار پرتقال بین ۱۵ تا ۲۰ بذر دارند .

مانند Pineapple ، Pursenbrown و انواع پرتقال های محلی ایران

طبقه بندی انواع پرتقال :

زودرس :

اوایل آذر ماه میوه قابل برداشت است . مانند Navel ، Pursen brown ، Hamline ، Marsseady ، Salvstiana

میان رس :

از آذر تا بهمن ماه میوه قابل برداشت است . مانند Juffa ، Queen ، Pineapple ، پرتقال های محلی ایران

دیررس :

از ظهور گل تا رسیدن میوه یکسال طول می کشد . مانند Valencia  که دارای بهترین رنگ و کیفیت در بین تمام پرتقال ها می باشد و میوه آن در فروردین و اردیبهشت قابل برداشت است .

این پرتقال بهترین پرتقال جهان می باشد و عیب آن یکی دیررس بودن آن می باشد و دیگری اینکه پوست میوه و گوشت میوه به سختی به هم چسبیده اند و به همین دلیل برای تازه خوری مناسب نمی باشد.

ویژگی­ های مهمترین ارقام پرتقال در ایران

واشنگتن ناول ( Washington navel )

این پرتقال مادر بسیاری از پرتقالهای نافدار دنیا است. میوه آن درشت و درصورت سالم وعاری بودن درختان از بیماریهای ویروسی وزن هرمیوه به ۵۰۰ گرم میرسد ودرحد معمولی از ۲۰۰ گرم کمتر نیست .

جزء ارقام زودرس میباشد، قدرت نگهداری میوه های آن روی درخت خوب و ریزش ندارد . بسیار حساس به خشکی وحرارت زیاد درمواقع ظهور گل وبستن میوه می باشد.

بهمین دلیل دربسیاری ازمناطق مرکبات خیز جنوب کشور نمیتواند محصول خوب با کیفیت بالاتولید نماید.

تامسون ناول (Thompson navel )

یکی از ارقام انتخابی برای شمال ایران است. میوه تامسون ناول در مقایسه با پرتقال واشنگتن ناول نسبتاً  کوچک، کشیده مخروطی ، پوست نازک و صاف است.

رنگ پوست آن کم رنگ تر از واشنگتن ناول، پره ها گوشتی ولی پر آب تر از واشنگتن ناول است خوش عطر وطعم ، بدون بذر ومقاوم درمقابل سرما و ۲۰ –۱۵ روز زودتر از واشنگتن ناول می‌رسد .

فراست ناول  (Frost navel  )

مناسب شمال ایران است درمقایسه با واشنگتن ناول میزان اسید میوه آن زیادتر ونسبت به آن دیررس تر ومیوه آن کوچک تر ولی گوشتش ترد و پرآب وبا عطر و طعم بالاتری است. بدون بذر ومقاوم درمقابل سرما است .

بطور کلی ناول‌ها برای آب وهوای خنک و مرطوب مناسب است و درجنوب کشور در بعضی از نقاط جنوب کشور نظیر فسا در استان فارس ،‌دلفارد در منطقه جیرفت و دامنه های خنک دیگر آن دارای کیفیت نسبتاً  خوبی است .

خونی مورو ( Moro )

این پرتقال در شمال ایران به تامسون خونی معروف است. به دلیل زود رس بودن برای شمال ایران معرفی گردیده است .

از پرتقالهای گوشتی ودرشت بوده وگوشت آن در موقع رسیدن کامل میوه، قرمز است ، پوستی بسیار نازک و شفاف چرمی دارد از خاصیت انباری بسیار بالائی برخوردار است درسالهای اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است .

از ارقام پرتقال خونی درشمال ایران به ترتیب میتوان سانگینـو (Sanguino) ‌سانگینولا (Sanguinelle ) گروس سانگین (Gross Sanguin )و تاراکو ( Tarraco ) که میوه های نسبتاً‌کوچک تر بارنگ گوشت متفاوت میباشد را نام برد ازنظر عطر وطعم ومزه مثل مورو ولی از نظر رسیدن میوه درگروه میان رس ها قرار دارند.

هاملین ( Hamlin )

رقمی خوش طعم وعطر ، بسیار زودرس ، بدون بذر و گوشتی است و نیاز زیادی به کودهای شیمیائی مخصوصاً  ازته دارد درصورتیکه درتابستان درمواقع خشک ( تیر- مرداد ) آبیاری نشود میوه آن کوچک مانده .

با اولین بارندگی های پائیزه درشمال ایران به مقدار قابل توجهی ترکیده و قبل از رسیدن می ریزد رقمی است بسیار پرمحصول وبه همین دلیل نیازمند تنک کردن درسال آور است دارای پوستی صاف ونازک بوده.

با تعداد بذر کم و گاهی بدون بذر و در موقع رسیدن میوه ،رنگ پوست به رنگ پرتقالی متمایل به قرمز است .

مارس ( Marss)  

رقمی است زودرس بدون بذر،میزان اسید آن پائین و موردپسند ذائقه ایرانی است میوه آن روی درخت خوب می ماند واز خاصیت انباری خوبی برخوردار است . درخت آن قوی وکم تیغ و بسیار پرمحصول است .

سایر مطالب:

پرتقال مازندران زودتر از فصل وارد بازار شد

آفت پروانه مینوز برگ مرکبات و چگونگی کنترل آن

سالوستیانا ( salustina )  

از ارقام زود رس بوده به علت کیفیت خوب و زودرس بودن مورد توجه بسیاری از کشورهای مرکبات خیز جهان قرار گرفته است .

پرتقالی است تقریباً‌گرد ودر انتها کمی فرو رفته ، گوشتی وبدون بذر ( حداکثر ۵-۴  عدد ) دارای طعم وعطر مطبوع ، پرآب وشیرین و میوه آن روی درخت خوب میماند یکی از ارقام مناسب  برای شمال و جنوب ایران است.

پاین اپل ( Pine apple )

پرتقالی است میان رس ،شکل میوه گرد نسبتاً  بیضی ودرانتها کمی فرورفته با شیارهای باریک در انتها است .

در مورد چگونگی نام این پرتقال که چرا( Pine apple )نامیده شده عقیده عده ای بر این است که شکل درخت شبیه آناناس بوده که حالت استوانه ای و درانتها شاخه های فشرده دارد که شبیه آناناس است.

پارسون براون (parson brown)

پرتقالی است گرد با شیارهای باریک درانتهای دم میوه، از نظر رنگ در موقع رسیدن شبیه به پرتقال های محلی است گوشت آن در موقع رسیدن کامل میوه ، سفت و پرآب با رنگ پرتقالی و کاملاً‌معطر است .

رقمی است زودرس و بذری که تعداد بذر آن ۲۲-۱۱  عدد در شمال ایران یادداشت گردیده است این رقم مناسب شمال وجنوب کشورو بعنوان یک رقم پرآب بذردار واز مناسبترین ارقام برای تهیه آب پرتقال می باشد.

والنسیا (Valencia)

مبداءاین پرتقال ایالت والنسیا در اسپانیا است ایران آن را به صورت پیوندک از آمریکا دریافت کرده است میوه آن متوسط ،‌سفت ، بدون بذر ، گوشتی پرآب و خوش عطر و طعم است.

اولد والنسیا (old Valencia)

رقمی است دیررس که همراه با سایر ارقام پرتقال گل می کند ولی میوه آن در خرداد سال بعد رسیده و برداشت می شود دارای میوه های متوسط ، سفت ، بدون بذر،‌گوشتی پرآب، پوست نسبتا ً‌صاف وبسیار خوش عطر وطعم است.

درخت قوی،‌رشد ارتفاعی داشته و میوه آن در ایران به نام پرتقال تابستانی معروف است . زمانی که میوه های سال قبل برداشت می شود پرتقال جدید به اندازه گردو روی آن دیده می شود .

از استرین های معروف والنسیا  می توان به انواع اولیندا  (Olinda)، لوجیم گانــــک( Lue- gim  -gong) ، کمپبل  (Campblle)و فراست ( Frost )  اشاره نمود که هر چهار استرین مذکور برای جنوب مناسب میباشد.

محلی سیاورز ( Siavaraze)

از ارقام بومی قدیمی است که ازشمال به جنوب برده شده است رقم غالب منطقه شرق گیلان و غرب مازندران را در برمی گیرد و جزء‌ارقام بومی قدیمی این استان ها است .

که از این طریق به استان های جنوبی نیز برده شده است . مصرف تازه خوری آن در سال های اخیر کاهش یافته و بیشتر در کارخانه ها از آن آبگیری می شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )