عملکرد کود سیلیس پتاس در کاشت برنج

0

کود سیلیس پتاس به دلیل افزایش مقاومت مکانیکی، حالت عمودی را به برگ و ساقه می‌دهد که موجب می‌گردد درصد ورس کاهش یافته و نفوذ نور به داخل سایه‌انداز بوته‌ها افزایش یابد.

کود سیلیس پتاس

بنابراین گیاه می‌تواند میزان فتوسنتز بیشتری انجام دهد و امکان کاشت برنج در تراکم‌های بالاتر فراهم می‌گردد.

این امر نهایتاً مهمترین جزء عملکرد در برنج که همان تعداد خوشه در مترمربع است، افزایش خواهد یافت و می‌توان میزانم صرف کودهای نیتروژن را جهت رسیدن به پتانسیل بالاتر تولید افزایش داد بدون اینکه باعث ایجاد ورس و یا حساسیت به بیماری‌ها گردد.

 کود سیلیس پتاس

اهداف مصرف کود سیلیس پتاس در کشاورزی برنج

۱- کاربرد کود سیلیس پتاس برای افزایش تولید و کاهش بیماری‌ها

۲- جلوگیری از افزایش میزان ورس با مصرف نیتروژن بیشتر

۳- جلوگیری از افزایش تویعه بیماری‌ها با مصرف نیتروژن بیشتر

نقش سیسلیسیم در برنج

فراهمی سیلیسیم در خاک بستگی به بافت و درجه حرارت خاک دارد. خاک هایی با میزان رس کمتر، احتمالا دارای کمبود سیلیسیم می­باشند که باید توسط کشاورز در برنامه غذایی و کودی کشت برنج قرار گیرد.

همانطور که گفته شد برنج یکی از محصولات استراتژیک و مهم غذایی ایران است. ریشه­ های  گیاه برنج سیلیسیم را خیلی سریعتر از سایر مواد غذایی جذب می کند بنابراین با افزایش میزان سیلیسیم، میزان رشد و تولید فراورده افزایش می­یابد.

گیاهان برنجی که مقدار کافی از سیلیسیم را در خود ذخیره دارند، برگ های عمودی، رشد مناسب و بنابراین راندمان استفاده از نور و کودهای نیتروژنی بالاتری دارند.

راندمان استفاده از آب در گیاهان که دچار کمبود سیلیسیم شده اند به دلیل افزایش تعرق، کاهش می­یابد. سیلیسیم موجب افزایش قدرت اکسیداسیون ریشه شده و سمیت آهن و منگنز را به وسیله کاهش در جذب این عناصر کاهش می­دهد.

علائم کمبود سیلیسیم در برنج

در شرایط کمبود سیلیسیم برگ ها و ساقه ها نرم و پژمرده شده و در نتیجه گیاه دچار خوابیدگی (ورس) می شود. کاهش فعالیت فتوسنتز، کاهش عملکرد دانه، افزایش حساسیت به بیماری ها مثل بلاست از دیگر علایم کمبود سیلیسیم می­باشد.

در کمبود شدید سیلیسیم، تعداد خوشه در مترمربع و تعداد خوشه چه ­های پر شده در خوشه کاهش می­یابد.

که گیاهان مبتلا به کمبود  Si به ورس حساس می­باشند. این علائم مربوط به گیاهان مبتلا به کمبود  Si در برنج است.

سایر مطالب:

علایم کمبود گوگرد در برنج

نماتد نوک سفیدی برگ برنج

اثرات مصرف کودهای حاوی سیلیسیم در محصول برنج

  • با افزایش سیلیسیم مقدار خوابیدگی بوته کاهش پیدا می­یابد و میزان زاویه بوته با سطح افق افزایش پیدا می­کند.
  • کودهای سیلیسیمی بر روی کاهش خسارت کرم ساقه خوار نیز اثر دارند.
  • سیلیسیم با وارد شدن به درون بافت گیاه برنج، استحکام این بافت را زیاد می­کند و گیاه را در برابر تنش­ های مختلف از جمله خوابیدگی مقاوم می سازد.
  • سیلیس باعث افزایش قدرت اکسید کننده گی ریشه های برنج می شود و در نتیجه علاوه بر افزایش تبادلات یونی حضور یون اکسیژن را در ریزوسفر ریشه افزایش می دهد و خسارت ناشی از تنش های محیطی نظیر سرما و شوری را در گیاه برنج کاهش می­دهند.
  • تحقیقات مختلف نشان داده که در اثر مصرف سیلسیم، میزان لیگنین در ساقه گیاه برنج افزایش می­یابد که سبب افزایش مقاومت فشاری و کاهش ورس در برنج می شود بنابراین عنصر سیلسیم باعث راست قامتی ساقه های گیاه برنج می­شود.

زمان مصرف کود کود سیلیس پتاس برای برنج

زمانی که می خواهید از کود کود سیلیس پتاس برای برنج استفاده کنید، سعی کنید زمان دقیق و مقدار لازم را در نظر داشته باشید تا بتوانید شاهد عملکرد و نتیجه بهتری باشید.

قبل از این که بخواهید بذر را بکارید بهتر است یک سوم کود را با خاک مخلوط کنید.

بعد از آن می توانید بذر خود را درون این خاک بکارید. وجود این نوع عنصر در خاک به رشد بهتر گیاه برنج کمک می کند و مقاومت آن را افزایش می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )