پوسیدگی ریشه گیاهان هیدروپونیک

0

از اصطلاح پوسیدگی ریشه گیاهان هیدروپونیک استفاده می‌شود که عوامل بیماری‌زا به سامانه ریشه گیاه حمله می‌کنند.

پوسیدگی ریشه گیاهان هیدروپونیک

در شرایط مناسب، این عوامل بیماری‌زا به ریشه گیاه هجوم می‌آورند، آن را تصاحب و به ریشه سایر گیاهان باغ سرایت می‌کنند.

درنهایت، کل سامانه ریشه مسدود، لزج‌مانند و خمیری‌شکل خواهد شد. رشد و تولید گیاهانی که به پوسیدگی ریشه دچار می‌شوند، متوقف می‌شود.

پوسیدگی ریشه گیاهان هیدروپونیک

چگونه متوجه شویم که گیاه هیدروپونیکمان به پوسیدگی ریشه دچار شده است؟

ریشه گیاهانی که به پوسیدگی ریشه دچار شده‌اند، ابتدا زرد و در‌نهایت قهوه‌ای خواهد شد. پوسیدگی ریشه‌ آنها را لزج‌مانند و ژولیده خواهد کرد و ممکن است بو بدهند.

پوسیدگی ریشه تمام سامانه ریشه گیاه را فرا می‌گیرد. از آن‌جا که گیاه نمی‌تواند از سامانه ریشه‌ای آسیب‌دیده اکسیژن یا مواد مغذی را دریافت کند، دچار نارسایی می‌شود.

ریشه هیدروپونیک سالم، به‌ویژه ریشه‌هایی که تازه رشد کرده‌اند، باید رنگ سفید خامه‌ای داشته باشد.

سایر مطالب:

بیماری پوسیدگی ریشه باقلا(فوزاریوم باقلا)

بستر یا محیط کشت آلی در هیدروپونیک

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران

آیا گیاه ارزش نجات‌دادن دارد؟

اگر گیاهان برای مدتی طولانی به این مشکل دچار و تمام سامانه ریشه خمیری‌شکل شده است، احتمالاً قابل نجات نیستند. بسته به شرایط شما، بهتر است گیاه را از بین ببرید و عاملی که پوسیدگی ریشه را شروع کرده است، اصلاح کنید.

با این وجود، گاهی تلاش برای نجات یک گیاه، ساده و ارزنده است. چند سال پیش، با گیاه گوجه‌فرنگیم که در سطل هیدروپونیک ۵ گالنی کاشته بودم، مشکل داشتم. پمپ هوا به اندازه کافی هوا را از سنگ هوا بیرون نمی‌آورد که در ترکیب با دمای گرم موجب پوسیدگی ریشه شده‌بود. این گیاه تنها گیاه گوجه‌فرنگی من و سامانه‌ای تک‌گیاهی بود؛ به‌خاطر همین، برایم ارزش نجات دادن را داشت.

مراحل درمان گیاه هیدروپونیک از پوسیدگی ریشه

برای داشتن شانس نجات گیاه مبتلا به پوسیدگی ریشه، باید سریع دست‌به‌کار شوید. مراحلی که برای نجات گیاه گوجه‌فرنگیم از پوسیدگی ریشه انجام دادم، این‌ها هستند:

  1. سامانه هیدروپونیک خود را خاموش کنید. گیاه بیمار را از سامانه خارج کنید. اگر از گلدان‌های توری شکل استفاده کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید.
  2. ریشه‌ها را زیر آب نگه دارید تا ریشه‌های مرده و خراب از گیاه جدا شوند. اگر تمام ریشه‌های پوسیده جدا نشدند، با قیچی‌های تمیز آنها را ببرید.
  3. محلول مغذی را از مخزن خارج کنید. اگر سامانه تک‌گیاهی است آن را جدا و گندزدایی کنید. اگر سامانه چندگیاهی است، بدون آسیب رساندن به تمام باغ، تا آن‌جا که می‌توانید آنها را تمیز کنید.
  4. مرحله بعدی این است که دوباره سامانه خود را راه‌اندازی کنید. اجزای سامانه هیدروپونیک را دوباره کنار هم قراردهید و محلول مغذی را اضافه کنید. اگر در تغذیه سامانه‌تان از باکتری‌های مفید استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنم آنها را اضافه کنید.
  5. اگر گیاه بلندی دارید، بعضی از برگ‌های آن را ببرید تا تمرکز گیاه برروی رشد حداکثری نباشد. دراین‌صورت، گیاه می‌تواند بر بازسازی سامانه ریشه خود تمرکز کند.

محلول مغذی را در دمای حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد، و پمپ هوا را همیشه روشن نگه دارید.

نتیجه‌گیری

پوسیدگی ریشه با انتشار سریع عوامل بیماری‌زایی ایجاد می‌شود که می‌توانند به‌شدت رشد گیاه و یا حداقل محصول آن را کم کنند. جلوگیری از انتشار این عوامل به گیاهان دیگر امکان‌پذیر است و گاهی حتی می‌شود خود گیاه را هم نجات داد.

با تمیز نگه‌داشتن محیط و فراهم کردن شرایط مطلوب برای رشد گیاه، می‌توان از پوسیدگی ریشه گیاهان پیشگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )