کاشت برنج در خزانه و مزایای آن

1

کاشت برنج در خزانه

کاشت برنج در خزانه از ابتدای دوره کاشت برای بالا بردن کمیت و کیفیت برنج های تولید شده تا قبل از برداشت از بهترین و موثرترین برنامه های کودی استفاده شود.

کاشت برنج در خزانه

مزایای کاشت برنج در خزانه

بصورت کلی ما می توانیم به دو روش:

  • کاشت مستقیم بذر
  • و کاشت نشاء برنج

این کشت را آغاز کنیم ولی با توجه به تجربیاتی که در سالهای گذشته توسط خود کشاورزان تجربه شده، کاشت نشاء بهتر و مقرون به صرفه تر است.

چرا که در کاشت نشاء در خزانه و انتقال آن به زمین اصلی بعد از مساعد شدن شرایط محیطی شما کشتی قوی تر و مقاومتر در برابر استرس های محیطی از یک طرف و تناژ بالا در برداشت محصول از طرف دیگر خواهید داشت.

استفاده از کودهای مناسب در دوره کاشت برنج در خزانه

یک اصل اساسی در کشت برنج وجود دارد و آنهم اینست که هرچقدر ما نشاء قوی تری داشته باشیم به همان میزان قدرت خود ایمنی گیاه برنج بیشتر شده و میزان باردهی هم بیشتر خواهد بود.

نکته کلیدی که باید در دوره کاشت بذر در خزانه به آن دقت زیادی داشته باشیم استفاده از کودهای متناسب است.

متاسفانه در گذشته به دلیل عدم آشنایی برنج کاران با انواع کودها از یک طرف و نبود کودهای متناسب در دوره کاشت در خزانه آنچنانی توجهی به استفاده از کودهای متناسب این دوره نمی شد و عمدتا سعی در تقویت خاک خزانه بود.

ولی خوشبختانه در حال حاضر با پیشرفت علم کشاورزی و تولید کودهای مدرن در حال حاضر در هر دوره از کشت ما می توانیم کودهای مورد نیاز گیاه حتی در حساس ترین مقاطع مثل دوره کاشت برنج در خزانه را هم تامین کنیم .

همچنین ضریب تبدیل دانه به نشاء و بالا بردن قدرت رشد و توسعه کشت به دست آمده از این نشاء ها را تا حدود زیادی تامین کنیم.

برای رسیدن به این مهم کافیست که شما از برنامه های کودی مخصوص این دوره که توسط تیم فنی کشاورزیار آماده شده است استفاده کنید.

کودهای مورد استفاده در خزانه برنج باید دارای چه شرایطی باشند؟

بصورت قطع ما در این دوره (خزانه کردن نشاء برنج) از هر کودی نمی توانیم استفاده کنیم چرا که تقریبا تمامی کودهای شیمیائی سنتی (مثل کود سفید و سیاه) به دلیل خاصیت سوزانندگی که دارند امکان استفاده در این مرحله را نخواهند داشت.

ما در این مرحله باید از کودهائیکه به هیچ عنوان سوزانندگی برای نشاء تازه جوانه شده و در حال رشد ندارد استفاده کنیم، تا نه تنها باعث ایجاد استرس مضاعف به نشاء تازه تشکیل شده نشویم بلکه بتوانیم مواد کودی مورد نیاز را به بهترین شکل ممکن تامین کنیم.

زمان استفاده

شما می توانید بعد از تبدیل دانه به نشاء و جوانه زدن دانه ها تا قبل از انتقال این نشاء ها به زمین اصلی از برنامه های کودی خاص این دوره ها استفاده کنید.

نحوه استفاده از کودها

عمده کودهای مورد استفاده در این دوره به شکل محلول پاشی و در صورت نیاز مبرم به صورت ریشه ای خواهد بود که شرایط دقیق آن بعد از ارسال عکس از کشت توسط کارشناسان مشخص خواهد شد.

سایر مطالب:

خوابیدگی ساقه برنج (ورس)،عوامل و کنترل آن

انواع بیماری های برنج

مواد تشکیل دهنده برنامه کودی مخصوص خزانه برنج

عناصری که در دوره خزانه کردن نشاء برنج می توانند بیشترین تاثیرات را در بالا بردن ضریب جوانه زنی، ریشه زایی، تشکیل اندام سبز متناسب و بقیه موراد داشته باشند عبارتند از:

  • فسفر (P)
  • اسیدهای آمینه (AA)
  • ازت (N)
  • اسید فولویک و اسید هیومیک

و عناصری از این دست که تامین تمامی این عناصر در برنامه کودی مخصوص این دوره پیش بینی شده است.

1 نظر
  1. حسین می گوید

    سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )