مزایا و معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی

1

استفاده از پهپاد در کشاورزی دارای مزایا و معایبی است که بهترین کار آشنا شدن با تمام این مزایا و معایب است و همچنین بهترین تصمیم گیری وقتی صورت می گیرد که اطلاعات دقیق،کامل و لازم را از آن داشته باشیم.

 استفاده از پهپاد در کشاورزی

مزایای استفاده از پهپاد در کشاورزی

۱-تحلیل و تجزیه

استفاده از پهپاد در کشاورزی می تواند در جهت تحلیل و تجزیه زمین های کشاورزی و خاک های موجود در آن ها به کار گرفته شود.

درواقع امروزه پهپادهایی ساخته شده اند که نقشه های سه بعدی با دقت فوق العاده بالا تهیه می کنند و آن ها را در اختیار کشاورزان برای تحلیل و تجزیه قرار می دهند.

بررسی اطلاعات به دست آمده از تصاویر گرفته شده با پهپاد در کشاورزی اهمیت بسیار زیادی در برنامه الگو های کاشت بذر دارند.

جالب است که حتی پس از اتمام فرایند کاشت بذر نیز این اطلاعات بدست آمده توسط پهپادکشاورزی در زمینه آبیاری و مدیریت سطح نیتروژن موجود در خاک استفاده می شوند.

۲-کاشت بذر

امروزه با اینکه پهپادهایی از برخی برند ها تولید شده اند  که وظیفه کاشت بذر در کشاورزی را دارند اما بسیاری از افراد یا از آن بی خبر اند و یا استفاده نمی کنند ،گویا هنوز بصورت کامل رواج نیافته است.

اما این روش به روش نوین تبدیل شده و باعث کارایی بیشتر میشود.

استفاده از این پهپاد در کشاورزی این امکان را به وجود می آورد که پهپادها غلاف های حاوی دانه را به سمت زمین های زراعی شلیک کنند و مواد مغذی را داخل خاکی که از قبل آماده شده است بکارند.

لازم به ذکر است که این روش و استفاده از پهپاد در کشاورزی ، هزینه های کاشت بذر را به مقدار زیادی کاهش می دهد و در مدت زمان کوتاه تری و به پایان می رسد.

۳-نظارت

هرساله یکی از دغدغه های کشاورزان نداشتن نظارت صحیح بر زمین های بزرگ و وسیع است.

این مشکل در حال حاضر باعث افزایش ریسک و هزینه نگهداری از محصولات در حال رشد می شود .

در چنین شرایطی استفاده از پهپاد در کشاورزی و تصاویر تهیه شده از آن ها راه حل منطقی به نظر می رسد و کمی از این دغدغه می کاهد.

زمانی که این تصاویر در قالب یک انیمیشن کوتاه پشت سر هم نمایش داده می شوند، می توانند فرایند دقیق رشد محصولات و تغییرات به وجود آمده در آن ها را نشان دهند.

بنابراین نظارت دقیق بر زمین های کشاورزی با استفاده از پهپاد در کشاورزی می تواند ناکارآمدی تولید را مشخص کند و به کشاورزان برای مدیریت هرچه بهتر  بر زمین های بزرگ  و محصولات آن کمک میکنند.

۴-سم پاشی

قابلیت بهره گیری از امواج فراصوتی و لیزرهای دقیق به پهپادهای مختلف اجازه می دهد ارتفاع خود را متناسب با سطح زمین و محدوده جغرافیایی تغییر دهند.

همین توانایی اسکن کردن و برآورد فاصله پهپاد تا زمین باعث می شود این نوع سیستم ها در هر زمانی سموم آفت کش را به سمت زمین پخش کنند و در واقع عملیات سم پاشی انجام دهند.

استفاده از پهپاد در کشاورزی و برای سم پاشی ،باعث افزایش بهره وری فرایند سم پاشی می شود و میزان سموم نفوذ کرده به آب های زیرزمینی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

جالب است بدانید سم پاشی زمین های زراعی با استفاده از پهپاد کشاورزی در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به سایر روش های سنتی صورت میگیرد.

۵-آبیاری

پهپادهای مجهز به سنسورهای حرارتی یا مادون قرمز به راحتی می توانند بخش هایی از زمین که خشک شده اند و نیاز به آب دارند را تشخیص دهند.

به این ترتیب استفاده از پهپاد در کشاورزی باعث می شود به قسمت های مشخص شده رسیدگی شود و آبیاری آن ها به موقع و با دقت بالایی انجام شود .

۶-ارزیابی سلامت محصولات

بعضی از پهپادها از طریق تابش نور مادون قرمز  به محصولات کشاورزی، می توانند آن ها را اسکن کنند.

پس از آن دستگاه های پردازش نور داخلی ،مقادیر نور سبز به مادون قرمز منعکس شده از گیاهان را مشخص می کنند .

اطلاعات حاصل شده از این پردازش ها که با پهپاد در کشاورزی بدست آمده نیز به منظور تهیه تصاویر چند طیفی مورد استفاده قرار می گیرند و وضعیت سلامت محصولات را گزارش می دهند.

علاوه بر آن مقایسه این گونه تصاویر در بازه های زمانی باعث می شود تا سلامت گیاهان پیش بینی و مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین کمکی به کشاورزان در مدیریت درمان و سلامت آن ها می شود.

۷-سهولت در کاربری

برخلاف هواپیماهای شناخته شده و بزرگ، خرید و استفاده از پهپادهایی مانند کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اوکتاکوپتر راحت و ارزان تر  است.

سایر مطالب:

کنترل علف های هرز با استفاده تکنولوژی های نوین

استفاده از روشهای نوین اصلاح نباتات در بهبود عملکرد

معایب استفاده از پهپادها در کشاورزی

علاوه بر مزایایی که استفاده از پهپاد در کشاورزی دارد، استفاده از آن، معایب و ضررهایی را نیز بدنبال دارد مانند:

۱-داشتن مهارت لازم

تصاویری که توسط پهپاد در کشاورزی تهیه می شوند، باید توسط افراد متخصص و کاربلد مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار بگیرند؛ تا اطلاعت مفید و کاربردی از آن ها استخراج شود.

در واقع یک کشاورز معمولی قادر به انجام این عملیات نیست و باید مهارت های لازم را فرابگیرد یا اینکه گروهی از افراد متخصص و آموزش دیده را استخدام نماید که در نرم افزار های تحلیلی برای انجام این کار مهارت داشته باشند.

۲-محدوده عملیاتی و بازه زمانی پرواز پهپاد

بسیاری از پهپادها پس از هر بار شارژ کردن بین ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت را می توانند پرواز کنند که طبیعتا این مدت زمان کافی نیست .

این زمان کم باعث می شود پهپاد فقط بتواند محدوده کوچکی از زمین را پوشش دهد و برای شارژ شدن مجدد بازگردد .

یکی دیگر از مشکلات رایج ،محدوده پرواز پهپاد در کشاورزی است که در صورت ثابت ماندن خلبان باعث کاهش شعاع محدوده عملیاتی و در نتیجه باعث کاهش آن می شود.

البته نوعی دیگر از پهپاددر کشاورزی وجود دارد که مدت زمان بیشتر و محدوده عملیاتی وسیع تری را فراهم می کند، اما با قیمت های فوق العاده بالا به فروش می رسد .

۳-هزینه خرید پهپاد

معمولا پهپاد در کشاورزی دارای یک سری ویژگی های خاصی است که معمولا در این قبال قیمت خرید آن افزایش می یابد.

به طور کلی قیمت یک پهپاد با توجه به سخت افزار، نرم افزار،سنسورها و ابزار های موجود در آن مشخص می شود.

بنابراین شما می توانید پهپاد کشاورزی را با قیمت پائین خریداری کنید اما کیفیت آن چندان تعریفی نداشته و کارایی بسیار پائینی دارد.

در عوض پرداخت هزینه بالا برای پهپادهای مجهز به سخت افزارها و نرم افزارهای لازم برای کشاورزی می تواند در طول زمان یک سرمایه گذاری هوشمندانه تلقی شود .

۴-حساسیت پهپاد به شرایط جوی

برخلاف هواپیماهای بزرگ، پهپادها در برابر شرایط آب و هوایی فوق العاده حساس هستند.

به عنوان مثال اگر باد شدید در حال وزیدن یا آب و هوا بارانی باشد،پهپادها نمی توانند هیچ عملیاتی اعم از بازرسی زمین های کشاورزی و…انجام دهند.

1 نظر
  1. رشیدکمالی می گوید

    بسیار عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )