گاو آهن و کاربرد آن در کشاورزی

0

گاو آهن یکی از اصلی و ابتدایی ترین ادوات کشاورزی می باشد که به طور فنی با نام گاو آهن برگردان دار شناخته شده است. از ویژگی های آن انداختن شیار وجدا کردن و بلند کردن خاک می باشد.

کار گاو آهن چیست؟

این وسیله یکی از اصلی و ابتدایی ترین ادوات کشاورزی می باشد که به طور فنی با نام گاو آهن برگردان دار شناخته شده است. از ویژگی های گاو آهن انداختن شیار وجدا کردن و بلند کردن خاک می باشد.

بریدن و یا زیر خاک رفتن علف های هرز از عملکردهای آن می باشد. افزایش نفوذ و جریان آب نیز از دیگر کارایی های آن می باشد.

گاو آهن

انواع گاو آهن

از ادوات کشاورزی می توان به ادوات خاک ورزی اولیه می توان به گاو آهن برگردان دار، گاو آهن بشقابی، گاو آهن چیزل، گاوآهن دوار، پشته ساز نهر کن و سایر ادواتی که خاک را زیر و رو می کنند و آن را ناهموار می نمایند اشاره نمود. 

اگر بخواهیم مهمترین و اولیه ترین ادوات کشاورزی را نام ببریم باید بگوییم در راس آن شخم قرار دارد.

شما میتوانید بهترین و باکیفیت ترین گاوآهن را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر بخرید

چرا زمین را شخم می زنند؟

یکی از مهمترین عملیات کشاورزی خاک ورزی و یا شخم زمین می باشد. همیشه بلافاصله بعد از شنیدن کلمه کشاورزی در ذهن افراد اولین مطلبی که به ذهن می رسد شخم زدن می باشد.

هدف از شخم زدن در واقع تغییرات فیزیکی مناسب و مورد نیاز در خاک به منظور ارتقا و بهبود شرایط رشد و نمو گیاهان و محصولات کشاورزی می باشد.

اصطلاح قابلیت کشت پذیری خاک به معنای رابطه ی بین شرایط فیزیکی خاک با رشد گیاه و محصول می باشد. در طول سالیان سال از گذشته تا به امروز در آماده نمودن بستر بذر و ریشه مورد استفاده ی گسترده ای قرار می گرفته است.

گاو آهن های برگردان دار و همچنین آن هایی که در گذشته و همچنین در حال حاضر در کشورهای توسعه نیافته مورد استفاده قرار می گیرند از تکامل چنگک های چوبی ساخته شده اند که در گذشته و حتی امروزه در برخی نقاط به وسیله ی دام بر روی خاک و اراضی کشاورزی کشیده می شده است. 

کار گاو آهن به عنوان ادوات کشاورزی

به طور عامیانه گاو آهن برگردان دار تنها گاو آهن نامیده می شود. گاو آهن شیاری در خاک ایجاد می نماید که خاک را از زمین جدا کرده و آن را بلند می نماید و بر می گرداند و در نتیجه اعمال زیر انجام می گیرد :

۱-با انجام عملیات شخم زنی با آن مقداری یا بخشی از خاشاک و بقایای گیاهی به زیر خاک می رود.

۲-انجام عملیات شخم زنی با خیش منجر به تهویه خاک می گردد و این امر تاثیر بسزایی در سلامت خاک و آماده سازی بستر بذر و ریشه می گردد.

۳-ادوات کشاورزی از قبیل گاوآهن منجر به افزایش نفوذ و جریان آب در خاک می گردد.

۴-با استفاده از آن اتفاقات بسیار جالبی برای خاک به وجود می آید به طوریکه علف های هرز یا در حین شخم زدن بریده می شوند و یا از ریشه کنده می شوند و یا با زیر و رو کردن به زیر خاک مدفون می شوند.   

دیگر مزیت های شخم زدن

از دیگر مزیت های شخم زدن با آن از بین بردن حشرات، تخم و یا لارو آنها می باشد که منجر به پاک سازی خاک می گردد که تاثیر بسزایی در رشد و نمو گیاهان خواهد داشت.

موجب مخلوط شدن و ترکیب شدن خاک با انواع کودها از قبیل کودهای شیمیایی، دامی و سبز با خاک می شود.

در آخر می توانیم به این نکته اشاره نماییم که ریشه ها و غده های زیرزمینی را زیر و رو می نماید و آنها را بر روی خاک می آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید محصول با مجموعه ی شاپ ثمر تماس حاصل فرمایید و یا از وبسایت شاپ ثمر و صفحات اینستاگرام بازدید به عمل آورید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )