کودکلات مس چیست ، ویژگی و کاربرد آن در کشاورزی

0

کودکلات مس یک ماده مغذی کلات شده بسیار کارآمد در کشاورزی است که به راحتی در دسترس است و شما می توانید از آن برای بهبود محصولات خود استفاده کنید. مس یک عنصر ضروری برای تشکیل کلروفیل و سنتز پروتئین گیاه است.

کودکلات مس

عوامل کیلیت مانند کلات اسید فنولیک برای تامین عناصر کمیاب استفاده می شود و از اتصال آنها به سایر عناصر کمیاب جلوگیری می کند. کلات مس با طیف وسیعی از محصولات زراعی سازگار است.

شکل رایج مس کلات شده، مس گلیسینات نام دارد که یک کمپلکس مولکولی است که از مس عنصری و اسید آمینه گلیسین تشکیل شده است. تقریبا تمام مواد معدنی را می توان به عنوان مکمل های کلاته شده خریداری کرد.

تولید کنندگان مکمل‌ های معدنی کلاته شده اغلب ادعا می‌ کنند که این مکمل‌ ها در دسترس پذیری زیستی‌ بیشتری دارند زیرا مولکول‌های آلی می ‌توانند به راحتی از طریق دستگاه گوارش و روده عبور کنند.

کودکلات مس

سولفات مس

سولفات مس، یک ماده معدنی است که معمولا در حالت جامد وجود دارد. این ترکیب شیمیایی در محلول کلات مس نیز وجود دارد و یک جلبک کش بسیار موثر است. محلول مس از دو ترکیب ساخته می شود.

یکی گرانول سولفات مس است و دیگری ماده ای است که به گرانول های مس اجازه می دهد، تجزیه شوند و در حالت مایع باقی بمانند. عنصری که باعث این اتفاق می شود کلاتور یا عامل جداکننده نامیده می شود.

این کلات مولکول های محلول را تشکیل می دهد که یون های فلزی موجود در مس را غیرفعال می کند و از بازگشت آن به حالت جامد جلوگیری می کند.

خواص کودکلات مس

مس یکی از ریزمغذی های ضروری یا مواد معدنی کمیاب است که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند. مانند هر ماده مغذی دیگری، گیاهان می توانند فقط اشکال خاصی از مس را جذب و استفاده کنند.

به عنوان مثال، فلز مس برای گیاهان بی فایده است. اما پس از حل شدن در محیط اسیدی، مس به راحتی توسط گیاهان جذب می شود. در شرایط pH بالا (قلیایی) مس در دسترس گیاهان قرار نمی گیرد.

مس وظایف خاصی در گیاهان مختلف دارد. در پیاز، مس ماده اصلی مورد نیاز برای دستیابی به پوست کاغذی قهوه‌ ای رنگ مورد نظر مصرف ‌کنندگان است.

بیشتر گیاهان دارای چندین آنزیم حاوی مس هستند که نقش مهمی در فتوسنتز، تنفس و تشکیل لیگنین در گیاهان دارد.

سطوح ناکافی مس (کمبود مس) می تواند منجر به علائم کاهش تشکیل نشاسته، کاهش تثبیت نیتروژن و ندولاسیون (nodulation) در حبوبات، تاخیر در گلدهی و بلوغ می شود.

کمبود مس در گیاهان پهن برگ، باعث پژمرده شدن قسمت بالایی گیاه (نقطه رشد) می شود. برخی از گیاهان نسبت به سایرین به مس بیشتری نیاز دارند. چغندر، پیاز، کاهو، اسفناج، آفتابگردان و گوجه فرنگی نیاز به مس نسبتا بالایی نسبت به سایر گیاهان دارند.

کلات چیست

برای درک بهتر مفهوم کلات‌ ها، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد ریزمغذی ‌های فلزی مانند آهن، مس، روی، منیزیم و منگنز بدست بیاورید. ممکن است برخی از این ریزمغذی ها را به عنوان مواد فلزی سخت نیز بشناسید که کاملا درست است.

برای اینکه گیاهان بتوانند از این عناصر فلزی استفاده کنند، فلز باید به شکل محلول در آب به نام یون تبدیل شود. کلمه کلات «Chelate» از کلمه یونانی «Claw» گرفته شده است.

کلات های فلزی مجموعه ای از یک یون فلزی هستند که به یک مولکول آلی (لیگاند) متصل شده اند.

این یون ها در آبی که ذرات خاک را احاطه کرده است، شناور می شوند. اگر این یون ها با اکسیژن واکنش دهند به شکلی تبدیل می شوند که گیاهان نمی توانند از آن ها استفاده کنند.

آنها همچنین می توانند با یون های دیگر تعامل داشته باشند که ممکن است باعث رسوب آنها به صورت جامد شود و آنها را در دسترس گیاهان قرار ندهد.

این نقطه ای از داستان است که کلات ها اهمیت پیدا می کنند. کلات ها مولکول های آلی هستند (در مفهوم شیمیایی) که یون های فلزی را می گیرند و نگه می دارند تا با اکسیژن یا یون های دیگر واکنش ندهند.

حتی با وجود اینکه کلات ها به یون های فلزی چسبیده اند، گیاهان همچنان می توانند آنها را از طریق ریشه جذب کرده و از آنها به عنوان مواد مغذی استفاده کنند.

کلات ها جذب برخی مواد مغذی را برای گیاهان آسان تر می کنند. در واقع، گیاهان از کلات‌ها برای انتقال یون‌های فلزی از ریشه به برگ‌ها استفاده می‌کنند. کلات ها به وضوح برای رشد گیاه مهم هستند.

مزایای کودکلات مس برای گیاهان

در زیر برخی از راه‌هایی که کلات‌ها می توانند برای گیاهان مفید باشند، برای شما آورده شده است.

یون ها را محلول می کند

برخی از یون های مواد مغذی نسبت به سایرین کمتر در آب حل می شوند. این یون ها تا زمانی که در آب حل نشوند، گیاهان نمی توانند از آنها استفاده کنند. کلاسیون (Chelation) این یون ها را محلول تر می کند و آنها را برای گیاهان قابل دسترس تر قرار می دهد.

جلوگیری از رسوب کردن

در pH بالاتر برخی از یون های فلزی مانند آهن با یون دیگری به نام هیدروکسل (OH-) واکنش می دهند. وقتی این دو یون به هم می پیوندند، دیگر در آب محلول نخواهند بود و رسوب می کنند.

این امر به توضیح این موضوع کمک می کند که چرا برخی از گیاهان کلروتیک می شوند و علائم کمبود آهن را در خاک قلیایی نشان می دهند.

کاهش سمیت یون های فلزی

برخی از یون های فلزی در غلظت های بالاتر برای گیاهان سمی می شوند. کلاته یون ها را از آب خارج می کند و غلظت آنها را کاهش می دهد. از آنجایی که گیاهان مستقیما در معرض یون ها نیستند، اثرات سمی یون ها نیز کاهش می یابد.

کاهش شستشو

کلات ها یون ها را جذب کرده و آنها را از آب موجود در خاک دور نگه می دارند. آبی که از کنار مولکول ‌های کلاته شده عبور می‌ کند، دیگر یون ‌ها را نمی ‌شوید و باعث کاهش میزان مواد مغذی در خاک نمی ‌شود.

کمبود کلاته ها منجر به زرد شدن برگ ها، تاخیر در رشد و به طور کلی تولید محصولات با کیفیت پایین می شود. ترکیبات کلاته شده پایدارتر از ترکیبات دیگر هستند.

بنابراین، کلات های فلزی به طور گسترده در کشاورزی به عنوان کودهای ریز مغذی برای تامین آهن، منگنز، روی و مس مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین کلات های مورد استفاده در کشاورزی EDTA، DTPA و EDDHA هستند.

سایر مطالب:

بررسی کاربرد مس در کشاورزی

چرا کلات کردن یا کلات کود بهتر است؟

کودکلات مس چگونه کار می کند؟

کیلاسیون فلزی بسیار حائز اهمیت هستند زیرا باعث می شود یون های فلزی برای جذب توسط گیاهان بیشتر در دسترس قرار بگیرند.

یون‌های فلزی با بار مثبت مانند Zn، Mn، Cu و Fe به آسانی با یون‌های هیدروکسید با بار منفی (OH-) واکنش می ‌دهند و از دسترس گیاهان خارج می شوند. یون های OH- در خاک های قلیایی یا خنثی فراوان هستند.

لیگاندها (مولکولی که به یک اتم فلز مرکزی متصل می شود) یون فلزی را می پوشاند و از یون های OH- اطراف محافظت می کند. سپس این کمپلکس می تواند به راحتی توسط گیاه جذب شود و در آنجا تجزیه شده و به عنوان ریز مغذی مصرف شود.

مدیریت استفاده از کودکلات مس

سولفات مس به دلیل قیمت پایین در مقایسه با کلات مس، منبع ارجح استفاده از کود مس است. استفاده از مس در خاک قبل از کاشت بذر رایج است. کود مس را می توان با کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم مخلوط و استفاده کرد.

اما کلات مثل به دلیل محلول بودن، کارایی مصرف مس در گیاهان را بهبود می بخشد. یک بار مصرف کود مس می تواند سال ها دوام بیاورد. محلول پاشی مس نیز می تواند راه موثری برای اصلاح کمبود مس در دانه های ریز و گیاهان سبز رنگ باشد.

مسمومیت با مس

محدوده باریکی بین کمبود مس و مسمومیت وجود دارد. هنگام استفاده از کود کلات مس باید بسیار مراقب باشید. در صورت استفاده مکرر و به مقدار زیاد، مسمومیت برای گیاهان ایجاد می شود.

سمیت مس می تواند برای مدت زمان طولانی باقی بماند و به دلیل حلالیت کم مس در آب، اصلاح آن دشوار می شود. غلظت سمی کلات مس در خاک بر جوانه زنی بذر، رشد سیستم ریشه و قدرت گیاه تأثیر منفی می گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )