کود جلبک دریایی و چگونگی نحوه استفاده از آن

0

کود جلبک دریایی یکی از دستاوردهای اخیر صنعت کشاورزی است. به دنبال ثابت شدن مضرات کود و سموم شیمیایی این صنعت به دنبال جایگزین های طبیعی و بی ضرر این نهاده ها می باشد.

کود جلبک دریایی چیست؟

کود جلبک دریایی یکی از جایگزین هایی است که به خصوص برای کشور های ساحلی به مقدار فراوان و ارزان در دسترس است.

بنابراینکود جلبک دریایی بدون نیاز به اعمال تغییرات می تواند مستقیما وارد خاک شده و به بهبود مواد غذایی و بافت آن کمک کند. در اثر استفاده از کود جلبک دریایی کاهش هزینه آبیاری، سمپاشی، کوددهی و اصلاح خاک را شاهد خواهیم بود.

نحوه مصرف کود جلبک دریایی نسبت به دیگر کود یا مالچ ها آسان تر بوده و حتی خودتان می توانید آن را از دریاچه ها جمع آوری کنید.

کود جلبک دریایی

مزایای کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی حاوی تمام عناصری است که برای خاک مورد نیاز است؛ مانند N, P, K و یک طیف کامل از عناصر کمیاب و اسیدهای آمینه.

نکته مهم در استفاده از کود جلبک دریایی کلاته بودن آن است به این معنی که نیازی به طی شدن زنجیره های تجزیه و شیمیایی نیست تا گیاه بتواند از عناصر موجود در کود استفاده کند.

  • کود جلبک دریایی سرشار از مواد معدنی کمیاب و همچنین هورمون هایی است که رشد گیاه را تحریک می کند.
  • جلبک دریایی هیچ گونه بیماری مشترک با گیاهان زمینی ندارد بنابراین کود جلبک دریایی نیازی به ضدعفونی ندارد.
  • کود جلبک دریایی به سبک شدن خاک کمک می کند؛ خاک های فشرده می توانند به مرور و با تجزیه ی جلبک دریایی بهبود یابند.
  • کود جلبک دریایی عمدتا از کربوهیدرات که عنصر اساسی سازنده گیاه است، ساخته شده و سلولز کمی دارد بنابراین به راحتی تجزیه می شود.
  • یکی از مهم ترین مزیت های کود جلبک دریایی عدم وجود بذر علف هرز در آن است؛ وجود بذر علف هرز در کود یا مالچ ها و جوانه زدن آن ها در سال بعدی مشکلات بسیاری برای کشاورزان به بار می آورند.
  • جلبک دریایی را می توانید به کمپوست خود اضافه کنید تا از یک فعال کننده ی قوی در پروسه ی ساخت کمپوست بهره ببرید.

شما میتوانید انواع کود مورد نیاز خود را از فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب خریداری کنید.

موارد استفاده از جلبک دریایی ( نقش مالچ پوششی )

با جلبک دریایی می تواند به عنوان مالچ در سطح خاک پخش شده و از طریق جلوگیری از تبخیر آب هزینه های آبیاری را کاهش دهد. البته جلبک دریایی به سرعت تجزیه می شود اما همین خاصیت شما را از جمع آوری مالچ بی نیاز می کند.

پخش جلبک دریایی به عنوان مالچ، علف های هرز در سطح خاک رشد نخواهند کرد و یا رشد ضعیفی خواهند داشت.مالچ جلبک دریایی کرم، حلزون، گوش خیزک و اغلب آفات را از مزرعه دور می کنند.

آفات معمولا با نمک و مواد تیز به سرعت از بین می روند. مالچ جلبک علاوه بر نمکی که به طور طبیعی در بافت خود دارد، چند روز پس از اعمال روی خاک و خشک شدن دارای زوایای تیزی خواهند شد که بدن نرم آفات را به راحتی آسیب می زند.

مالچ های معمولی به دلیل بافت مطلوبی که از نظر پناه گرفتن برای آفات دارند ممکن است سبب تجمع آن ها در زمین شود اما مالچ جلبک دریایی آن ها را دور می کند.

چای جلبک دریایی

در نهایت به عنوان آفت کش نیز می توانید از جلبک دریایی استفاده کنید. مقداری از آن را در سطل یا بشکه بریزید، روی آن آب ریخته و روی سطل را بپوشانید. آن را در مجاورت گرمای آفتاب گذاشته و پس از چند روز به سراغ آن بروید.

در این مدت چای جلبک دریایی دم کشیده و آماده ی محلول پاشی برای دور کردن حشرات است. چای جلبک بوی بدی خواهد داشت و مانند تمام سموم سبز تاثیر کمتری نسبت به سموم شیمیایی می گذارد.

سایر مطالب:

کود سولفات منگنز و کاربرد آن در کشاورزی و باغداری

خواص کود ورمی کمپوست

نحوه استفاده از کود جلبک دریایی

  • اگر جلبک دریایی را خودتان جمع آوری کرده اید ۳۶ ساعت فرصت دارید آن ها را به خاک بیافزایید. جلبک ها به سرعت از بین می روند به خصوص زمانی که در یک پاکت در بسته هستند.
  • جلبک ها را با ضخامت ۶ میلی متر روی خاک پخش کنید. در ابتدا میزان جلبکی که روی خاک پهن کرده اید به نظر بیش از اندازه خواهد آمد. اما پس از چند روز که شروع به خشک شدن می کنند حجم آن ها تغییر می کند. بنابراین به خوبی روی خاک را بپوشانید.
  • فراموش نکنید که نباید طوقه ی گیاه را با جلبک دریایی بپوشانید رطوبت جلبک به ساقه ی گیاه آسیب می رساند.
  • می توانید زیر جلبک دریایی انواع دیگری از مالچ را پهن کنید. مخلوط کردن مالچ ها با یکدیگر مشکلی ایجاد نمی کند.
  • در مسیر رفت و آمد مزرعه یا باغ از مالچ جلبک استفاده نکنید. به محض بروز اولین باران به شدت لیز خواهد شد.
  • پس از گذشت یک هفته دوباره ۶ میلی متر جلبک روی خاک¬ پهن کنید.
  • پس از دو تا سه بار تکرار، مزرعه ی شما تا ۶ هفته از مالچ کافی برخوردار خواهد بود.

نکته

نکته قابل توجه در این روش ای این است که شما باید جلبک را به صورت تازه تهیه کنید تا بتونید این مراحل را طی کنید. اما این کود به صورت تجاری به نام کود جلبک دریایی پودری یا مایع به فروش می رسد.

مانند ساخت کمپوست، جلبک دریایی را برای چند هفته در یک گودال دفن کنید و سپس آن را به صورت کود به خاک بیافزایید.

نگرانی هایی مبنی بر برهم خوردن تعادل نمک خاک در اثر افزودن جلبک وجود دارد که در صورت استفاده ی کنترل شده از این کود چنین مشکلی نخواهیم داشت. اگر جلبکی که تهیه می کنید مربوط به آب های شیرین است جای هیچ نگرانی نیست.

گاهی به منظور کاهش میزان نمک موجود در آن پیش از افزودن به خاک آن را آبشویی می کنند. این عملیات می تواند علاوه بر نمک ها، مواد غذایی جلبک را نیز آبشویی کرده و از ارزش غذایی آن برای خاک بکاهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )