فاصله کاشت درختان میوه و آشنایی با رعایت اصول آن

0

بهترین فاصله کاشت درختان میوه چه قدر است؟

فاصله کاشت درختان میوه در باغ یکی از نکاتی است که در احداث باغ و کاشت نهال میوه باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. اما به راستی فرمول محاسبه تعداد درخت در هر هکتار و جدول فاصله بین درختان میوه باید چه قدر باشد؟ 

در این مقاله قصد داریم، نکات و عوامل تاثیرگذار در فاصله کاشت در باغ، فرمول محاسبه تعداد درخت در هکتار و به طور کلی فرمول فاصله کاشت درختان میوه صحبت می‌کنیم تا به طور کامل با این موضوع‌ها آشنا شوید و در این مورد مشکلی نداشته باشید.

چرا رعایت فاصله کاشت درختان میوه مهم است؟

عدم امکان دریافت نور مناسب

اگر فاصله کاشت بین درختان میوه در باغ رعایت نشود، ممکن است که درختان بر روی یکدیگر سایه بیندازند که همین مورد باعث می‌شود تا نور کافی به بعضی از درخت ها نرسد و آن‌ها نتوانند به میزان مناسبی رشد کنند.

عدم رشد مناسب درختان باعث کاهش باردهی باغ و صرفه اقتصادی باغدار می‌گردد.

عدم برداشت مناسب

حال اگر این فاصله بسیار زیاد باشد، تعداد درخت موجود در باغ شما بسیار کم می‌شود که باز هم به شما ضرر می‌زند و برداشت آخر سال شما را بسیار کم می‌کند.

بنابراین و طبق موارد بالا، لازم است که فاصله کاشت درخت میوه در باغ را رعایت کنید و از افزایش یا کاهش غیر اصولی این مورد جلوگیری نمایید.

عوامل موثر بر تعیین فاصله کاشت درخت میوه

قبل از اینکه به بررسی و بیان تعیین بهترین فاصله بین کاشت درختان میوه بپردازیم، می‌خواهیم، در مورد این مورد صحبت کنیم که چه عواملی بر تعیین آن اثرگذار است.

نوع درخت باغ میوه

یکی از عواملی که در تعیین فاصله درخت میوه در باغ بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند آن را به حد قابل توجهی مورد تغییر قرار دهد. فاصله کاشت درخت بادام با فاصله کاشت درخت زردآلود باهم تفاوت دارند و باید به آن توجه کرد و این موضوع در نظر گرفت.

سایر مطالب:

هر آنچه که باید درمورد کاشت نهال درخت گلابی بدانید

تکثیر و کاشت درختان پسته

ضرورت توجه به کاشت درختان مثمر در آبخیزداری

پایه و پیوندک بذر درخت میوه

مورد دیگری که می‌تواند باعث تغییراتی در فاصله درختان در باغ شود، پایه بذر درخت میوه است. به عنوان نمونه اگر شما دارای پایه بذری ساده سیب باشید، باید فاصله بین کاشت درخت سیب شما از یکدیگر حداقل به میزان شش در شش باشد.

ولی اگر شما دارای پایه بذری پیوند خورده باشید، باید فاصله درختان میوه شما حداقل به میزان دو در سه باشد.

آب و هوای منطقه احداث باغ

مورد آخری که بر این فاصله اثرگذار است، آب و هوای محل احداث باغ می‌باشد. به طور مثال اگر شما باغ خودتان را در یک منطقه گرمسیری احداث کنید، باید حداقل فاصله به میزان هفت در هفت باشد.

اما اگر همین باغ در یک مکان نیمه گرمسیری احداث شود، فاصله بین کاشت درختان باغ می‌تواند به میزان دو در سه نیز باشد.

بهترین فاصله کاشت درختان میوه در باغ چیست؟

در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که فاصله بین درختان زردآلو،  هسته‌ دار و به طور کلی درختان در باغ باید به چه صورتی باشد تا عمر درخت بیشتر شود و بتوان از باغ میوه برداشت بیشتری کرد.

در جدول پایین به طور کامل فاصله انواع درختان را برای شما بیان کردیم تا بتوانید با توجه به نوع درخت خودتان از این فاصله آگاه شوید.

فاصله کاشت درختان میوه

فرمول محاسبه تعداد درخت در هکتار چیست؟

بعد از اینکه فاصله درختان مابین درختان در باغ خودتان را پیدا کردید، برای محاسبه‌ی تعداد درخت در هر هکتار کافی است که این فاصله را در طول ردیف درختان ضرب کنید تا یک عدد معیار بدست بیاورید.

سپس هزار متر مربع را بر این عدد تقسیم کنید تا تعداد در هکتار را بدست آورید و بتوانید به راحتی هزینه‌های خودتان را تخمین بزنید.

فاصله کاشت درختان میوه در باغ را رعایت کنید

فاصله درختان میوه در باغ، مورد بسیار مهمی است و در صورت رعایت نشدن می‌تواند مشکلاتی را برای باغ شما ایجاد کند.

به عنوان مثال اگر این فاصله به میزان مناسبی نباشد، امکان گیر کردن شاخ و برگ درختان در هم و شکستن آن‌ها وجود دارد و یا ممکن است که یکی از درختان بر روی دیگر سایه بیندازد و نوردهی آن درخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )