مدیریت استرس سرمایی گوساله ها

0

استرس سرمایی گوساله هنگامی رخ میدهد که هوا در زمستان سرد می شود، گوساله ها میباید هم برای حفظ درجه حرارت بدن، و هم برای انجام وظیفه اعضای بدن خود گرمای بیشتری تولید کنند.

استرس سرمایی گوساله

بدن گوساله به هنگام تولد، ذخیره انرژی ندارد، پس اتکای گوساله ها برای تأمین انرژی بدنشان، تنها به خوراکی است که به آن ها خورانده می شود.

برای این است که برای زنده نگه داشتن و ادامه رشد روزانه گوساله ها در هوای سرد، میباید بتوانیم مقدار کافی شیر به آن ها بخورانیم تا گرمای بدنشان حفظ شود.

استرس سرمایی گوساله

مدیریت گوساله در ماه های سرد سال در برابر استرس سرمایی گوساله

 دو روش مدیریتی برای مقابله با استرس سرمایی در گوساله پیشنهاد میشود.

مدیریت تغذیه

هنگامی که هوا سرد می شود، گوساله ها نیاز به انرژی بیشتری برای حفظ سلامتی و افزایش وزن دارند. تحقیقات نشان می دهد، مادامی که گوساله خوراک کافی دریافت می کند، دوره طولانی تری از سرما را بدون تحت تاثیر قرار دادن رشد می تواند تحمل کند.

بنابراین تنظیم جیره باید به گونه ای باشد، که احتیاجات نگهداری و رشد گوساله مطابق با کاهش حرارت محیط تامین گردد. همانطور که گفته شد، این مقدار انرژی مازاد می تواند با ارائه مقدار بیشتر شیر، جایگزین شیر، چربی جیره و یا استارتر تامین گردد.

گوساله هایی که آزادانه استارتر مصرف می کنند، درجه حرارت پایین تر را می توانند تحمل کنند. چون هم انرژی بالاتر، آن مقدار انرژی نگهداری مورد نیاز را پوشش می دهد و هم از سوخت و ساز آن در بدن حرارت بالاتری تولید می شود.

گرم کردن شیر و یا جایگزین شیر و رساندن آن به درجه حرارت بدن قبل از ارائه به گوساله، می تواند بسیار سودمند باشد. زیرا نیاز نیست گوساله انرژی اضافه صرف کند، تا شیر را به دمای بدن برساند.

استفاده از آب گرم و تمیز در طی روز، مصرف خوراک را در گوساله بهبود داده و کمک به توسعه شکمبه می کند و برای مقابله با تاثیرات سوء استرس سرمایی بسیار مفید می باشد.

مدیریت جایگاه

تغذیه مناسب در صورتی در سلامتی گوساله موثر است، که شرایط محیطی حاکم بر آن مناسب باشد. در این صورت، از نفوذ پاتوژن ها به جایگاه جلوگیری و سلامتی گوساله تضمین می شود.

برخی نکات کلیدی مدیریت جایگاه به شرح زیر می باشد:

۱-بستر خشک و پاکیزه برای محافظت گوساله و کاهش هدر روی حرارت از بدن آن مناسب می باشد. بستر می تواند شامل شن، کاه، ساقه ذرت، کاغذ و خرده چوب باشد. باید بسیار مراقب بود که حاوی خاک، پاتوژن ها و کپک نباشد.


۲- استفاده از تهویه طبیعی و یا مکانیکی به هدف ورود هوای تازه محیط به جایگاه گوساله و تخلیه هوای آلوده حاوی گرد و غبار، پاتوژن وگاز حاصله از فضولات بسیار مناسب می باشد.


۳- استفاده از پتوی خشک و تمیز یا ژاکت گوساله برای گوساله های با سن کمتر از ۳ هفته و همچنین برای جابه جایی گوساله ها در طی هوای سرد سال مناسب می باشد.

مواجهه با استرس سرمایی در گوساله های تازه متولد شده

مواجهه با استرس سرمایی در گوساله های تازه متولد شده در برخی نقاط ایران اجتناب ناپذیر می باشد. مدیریت کارامد گوساله طی ماههای سرد سال برای حداقل کردن اثرات سوء استرس سرمایی از نظر اقتصادی می تواند بسیار مهم باشد.

بیشترین نرخ رشد گوساله در هفته اول زندگی می باشد، که تلاش برای رسیدن به رشد مطلوب، باعث بهبود عملکرد تلیسه در اولین تلقیح و افزایش تولید شیر می شود.

سایر مطالب:

چگونگی شروع تغذیه علوفه در گوساله ها

علت عفونت بند ناف گوساله

 اثرات سوء استرس سرمایی بر بدن

در گوساله، تا ۴ هفته بعد از تولد، منطقه آسایش بین ۱۰-۲۰ درجه سانتی گراد و از آن زمان تا از شیرگیری بین ۰-۲۵ درجه سانتی گراد است.

منطقه آسایش حرارتی دامنه ای از حرارت محیط است که در آن انرژی اضافی صرف ثبات درجه حرارت بدن نشود، که اگر درجه حرارت پایین تر از این دامنه بیاید و انرژی مازاد از طریق خوراک تامین نشود، شروع به سوخت بافت بدن می کند، که نتیجه آن تحلیل سیستم ایمنی است.

تحقیقات نشان می دهد، استرس سرمایی نرخ جذب آغوز را در گوساله های تازه متولد شده کاهش می دهد. در نتیجه آن، مقاومت حیوان در مقابله با عفونت و بیماری کاهش می یابد.

میزان تاثیرات سوء استرس سرمایی بستگی زیادی به میزان باد، درصد رطوبت (بهینه: ۶۵-۷۵)، پوشش مو، بستر، سن، سایز و میزان نشخوار گوساله دارد.

هنگامی که گوساله شروع به خوردن استارتر کند، تخمیر شکمبه ای پدید آمده، که تولید حرارت در بدن افزایش می یابد. مصرف علوفه نیز با تحریک نشخوار حرارت داخلی بدن را افزایش می دهد. با افزایش سن و وزن بدن نیز حساسیت به سرما کاهش می یابد .

نشانه های استرس سرمایی

این مهم است که علائم استرس سرمایی را بدانیم، تا به موقع تشخیص دهیم که برنامه های مدیریتی برای مقابله با استرس سرمایی ناکافی و یا ناکارامد است. برخی نشانه ها به شرح زیر می باشد:

 1-گوساله از سرما می لرزد و یا به طور محسوس تند نفس می کشد.


۲-رنگ سم و پوزه به گونه ای می شود که نشان دهنده انتقال خون از اعماق به سطوح بدن است.


۳-کاهش حرارت بدن: حرارت نرمال بدن گوساله ۳۹ درجه سانتی گراد است، که از ۳۸ درجه استرس سرمایی آغاز می شود. اندازه گیری حرارت رکتوم یکی از دقیق ترین متدها برای تعیین وجود استرس سرمایی در بدن می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )