معرفی انواع نهال فندق

0

انواع نهال فندق از نظر طعم و شکل با یکدیگر تفاوت دارند .گل های فندق ۳ تا ۴ سال پس از کاشت ظاهر می شوند، اما باردهی از ۵ الی ۶ سالگی آغاز می گردد و به مدت ۲۰-۱۰ سال باروری اقتصادی دارند.

انواع نهال فندق و مشخصات آن ها

میوه های فندق در طی فصل رشد سفت و سخت شده و چوبی می گردد. این میوه ها داخل برگ هایی که ظرف نامیده می شوند، قرار دارند.

گرچه چوب انواع نهال فندق به سرمای زیاد مقاوم است اما به جوانه های گل فندق در ۱۰- درجه سانتی گراد آسیب جدی وارد می شود و موجب کاهش محصول می گردد.

فندق در طول ماه های زمستان شکوفه می دهد و تولید محصول خوب به مناطقی محدود می شود که از اثر سرمای زمستان در حین گلدهی جلوگیری شود.

انواع نهال فندق

انواع نهال فندق در ایران

نهال فندق قم

تولید نهال فندق این رقم از فندق های بومی و رنگ آن شکلاتی، شکل آن نامنظم و دو پهلو است. مقاومت آن در برابر ضربه چکش متوسط و مغز آن بزرگ است و تمام حجم را پر می کند. رنگ مغز سفید تا سفید عاجی، بافت آن سخت، شیرین و معطر است.

نهال فندق زنجان

این نوع رقم فندق اندازه ای متوسط و رنگی تیره دارد. شکل آن بیضوی و نوک دار و مقاومت آن در برابر ضربه چکش متوسط است. درصد پوکی در آن زیاد است که طرفدار زیادی ندارد و نامرغوب به حساب می آید.

نهال فندق قزوین

این نوع فندق اندازه متوسط مایل به کوچک دارد. در این رقم عدم یکنواختی در محصول دیده می شود که ممکن است مربوط به باروری زیاد و یا عوامل تغذیه ای باشد. رنگ میوه آن حنایی روشن و شفاف شکل آن گرد و دو پهلو است.

مقاومت آن در برابر ضربه چکش متوسط و مغز آن سفید و دارای طعمی شیرین و معطر است.

نهال فندق قره باغ قزوین

فندق قره باغ قزوین یکی از انواع نهال فندق است که اندازه ای متوسط دارد و رنگ پوست آن حنایی تیره است. میوه های آن به دو شکل دیده می شوند یکی کاملا گرد و درشت و دیگری نوک تیز و تا اندازه ای کوچک تر.

در برابر ضربه چکش مقاومت بیشتری نشان می دهد. مورد توجه آجیل فروش ها نیست و معمولا در شکلات سازی استفاده می شود.

ارقام مهم فندق در سراسر دنیا

نهال فندق بارسلونا

در کشور فرانسه ۵۵ درصد از درختان فندق کاشته شده را این رقم تشکیل میدهد. در این کشور این رقم به نام فندوق کوتارد (Coutard hazelnut) مشهور است. رقمی قوی، نیمه گسترده و نسبت به جنس خاک حساس و غالبا بدون گریبانه.

به نسبت دیر رس و حساس به یخبندان است. عملکرد آن تا حدودی خوب است. گاهی سال آوری در ان دیده میشود. به کنه یمولد گال میوه (Phytoptus avellanae ) و بلایت باکتریایی (Xanthomomas compestris) حساس است.

نهال فندق باتلر (Butler)

رقمی خیلی قوی با تنه ای نیمه کشیده، تولید بالا و میوه های درشت و کشیده دارد، که آزاد از درخت می ریزند. رقم دیر گل و مقاوم به سرما و به باکتر یوز حساس است.

حساسیت کمی به کنه ی جوانه ی فندق دارد. این رقم از ارقام گرده دهنده ی آمریکایی به حساب می آید، که به طور گسترده گشت می شود.

سایر مطالب:

درختان مقاوم به سرما و معرفی انواع آن ها

کاشت بادام درختی و شرایط محیطی لازم برای رشد آن

نهال فندق انیس (Ennis)

درختی قوی و کشیده، با محصول خیلی بالا و میوه های درشت با پوست روشن، کمی بیضی و نوک تیز و بسیار بازار پسند است که بدون گریبانه می ریزند.

جزو ارقام آجیلی و مقاوم به سرما است. به باکتریوز کمی حساس و به کنه ی جوانه فندق حساسیت بیشتری دارد.

نهال فندق توندا دی جیفونی

رقمی ایتالیایی و بسیار قدیمی است. توندا یکی از انواع نهال فندق است که درختی قوی، پاجوش زا، با قامتی نیمه گسترده است که حساس به سرمای بهاره و تولید بالا و دیررس دارد.

رقمی زود گل که گریبانه ی گوشتالود و خیلی کرکدار دارد و مغز آن درشت است. توندا، از نظر مقاومت در خاک های مختلف قابل توجه است و با هر نوع خاک زراعی سازگاری دارد. این رم به کنه ی مولد گال، کمی حساس و به بوتری تیس روی میوه، حساس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )