چگونگی نمونه برداری از خاک باغ برای آزمایش

0

روش صحیح نمونه برداری از خاک باغ

هدف همه باغداران و کشاورزان از استفاده از روش های مختلف نمونه برداری از خاک باغ و آزمایش آن، داشتن محصولات خوب، سالم و پر بار است به گونه ای که کمترین آسیب را به خاک زمین بزنند.

بنابراین باید بهترین نمونه ها را در بهترین زمان از خاک زمین کشاورزی خود تهیه کنند تا با گرفتن جواب آزمایش خاک، مناسب ترین و دقیق ترین اطلاعات را دریافت کنند.

نمونه برداری از خاک باغ

بهترین زمان برای نمونه برداری از خاک باغ

بهترین زمان برای به کارگیری یکی از روش های نمونه برداری از خاک باغ یا زمین کشاورزی اوایل بهار یا اواخر پاییز است. چرا که زمان کوددهی گیاهان نیمه های بهار و اوایل زمستان است.

با اینکار مقدار دقیق کود مورد نیاز گیاهان را اندازه گیری می کنیم و با دقت بیشتری کوددهی را شروعی می کنیم. همچنین باید توجه کنید که نمونه برداری که همزمان یا کمی بعد از کوددهی انجام می شود نتایج غلطی به شما می دهد.

بنابراین سعی کنید این کار را با فاصله قابل توجهی از آخرین زمان کوددهی یا بعد از برداشت محصول انجام دهید.

آنچه در مورد زمین های دست نخورده و زمین هایی که قرار است گیاه جدیدی روی آن ها کاشته شود مهم این است که قبل از کاشت محصول باید نمونه برداری انجام شود. بر اساس نتایج آزمایش و تفسیر درست نمونه برداری خاک، گیاه متناسب با آن در زمین کاشته شود.

با این کار تمامی تغییرات و نیازهای خاک مشخص می شود.

نکات مهم هنگام به کارگیری روش های نمونه برداری از خاک باغ

قبل از اینکه روش های مختلف نمونه برداری از خاک باغ و زمین کشاورزی را شرح دهیم لازم است نکاتی که باید قبل و حین نمونه برداری رعایت کنید را با هم مرور کنیم:

  • قبل از اینکه نمونه برداری را آغاز کنید لازم است از استریل بودن وسایلی که با آن سروکار دارید اطمینان پیدا کنید.
  • نمونه ای که شما به آزمایشگاه می دهید نباید شامل گلوله های کود، شاخ و برگ گیاهان باشد.
  • اگر زمین بزرگی دارید که در هر قسمت آن محصول متفاوتی کاشته شده است، باید از هر قسمت نمونه متفاوتی بردارید.
  • اگر زمینی دارید که از نظر مقدار شیب، فرسایش خاک، برنامه کوددهی، زهکشی و نوع خاک تفاوت هایی در قسمت های مختلف آن است باید چندین نمونه مجزا از هر بخش بردارید.
  • نمونه را از جایی بردارید که صاف باشد و حالت گودال نباشد که آب در آنجا انباشته شود. همچنین این نمونه نباید از جایی که نزدیک باتلاق، تالاب، کانال آب یا مناطق نمکی و فرسوده شده است گرفته شود.
  • برای تکرار نمونه برداری باید از همان روش نمونه برداری قبل که از خاک گرفته اید استفاده کنید.

انواع روش های نمونه برداری از خاک برای آزمایش

شما می توانید از چندین روش نمونه برداری برای آزمایش خاک باغ یا زمین کشاورزیتان استفاده کنید. به طور کلی برای هر نمونه برداری می توانید از یکی از سه روش سیستماتیک، غیر سیستماتیک و تصادفی استفاده کنید.

گاهی نیز برخی از افراد بر اساس نوع زمین یا وسعت آن باید از ترکیب دو یا سه روش آن استفاده کنند. تفاوت این سه روش را به طور خلاصه در ادامه با هم می خوانیم:

  • روش سیستماتیک یا منظم: در روش سیستماتیک یا منظم، زمین را به شبکه ها یا مربع های منظمی تقسیم بندی می کنند. وسعت این شبکه ها به وسعت زمین بستگی دارد. نمونه ها نیز باید از مرکز هر کدام از این شبکه ها برداشته شود.
  • روش غیر سیستماتیک یا نامنظم: روش نمونه برداری غیر سیستماتیک، نامنظم تر از روش قبل است. در این روش اشکالی مانند W,N, X, S روی زمین ترسیم کرده و در مسیر این اشکال نمونه های مشخصی را بر می دارند.
  • روش تصادفی: در این روش فرد به صلاحدید خود از هر قسمت از زمین و به صورت تصادفی نمونه ها را برداشت می کند.

سایر مطالب:

PH خاک و میزان آن برای گیاهان مختلف

نحوه تعدیل Ph آب و خاک زراعی

نحوه نمونه برداری از خاک برای احداث باغ

اکنون که یکی از روش های مختلف نمونه برداری از خاک باغ را انتخاب کردیم لازم است بدانیم چگونه یک نمونه خوب از خاک جدا کنیم. چرا که تنها انتخاب روش در نتیجه آزمایش تاثیر ندارد.

بلکه اینکه چه مقدار از خاک را به عنوان نمونه به آزمایشگاه بدهیم و چه عمقی از زمین را برای این کار انتخاب کنیم نیز بسیار مهم است. بنابراین لازم است حین انجام این کار موارد زیر را به یاد داشته باشید:

به طور کلی هر ۲ هکتار زمین یک واحد نمونه گیری به حساب می آید

بنابراین برای هر واحد نمونه گیری حدود ۲ کیلو گرم خاک نمونه لازم است. بنابراین هرچه وسعت زمین بیشتر شد به همان میزان به نمونه بیشتری احتیاج است. به طور کلی برای هر واحد نمونه گیری، حداقل ۱۰ نمونه مرکب لازم است.

میزان پراکندگی نمونه ها بستگی به یکنواخت بودن خاک شما دارد

هرچه احتمال متفاوت بودن شرایط خاک بیشتر بود باید نمونه های بیشتری برداشته شود.

قبل از نمونه برداری باید ۵ سانتی متر از روی خاک برداشته شود

قبل از نمونه برداری باید ۵ سانتی متر از روی خاک برداشته شود سپس بر اساس نوع کشت و نوع گیاهی که در آن کاشته شده است عمق نمونه برداری مشخص شود. عمق نمونه جایی است که ریشه در آنجا بیشترین فعالیت را دارد.

عمق نمونه برداری

عمق نمونه برای باغات میوه ۲۰ تا ۳۰سانتی متر، مراتع ۱۰ سانتی متر و باغات محصولات کشاورزی ۱۵ سانتی متر است. روش مناسب نمونه برداری از عمق خاک باغ با استفاده از اوگر است.

بعد از برداشت نمونه خاک

پس از برداشت خاک باید آن ها را در یک کیسه ریخته و نمونه ها را کاملا با هم مخلوط کنیم.

لازم است مشخصات نمونه را مانند نام و نام خانوادگی، مکان زمین، تاریخ نمونه برداری، نوع خاک، میزان وسعت، نوع محصول، عمق و هدف از نمونه برداری را روی آن به طور کامل بنویسیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )