توصیه مصرف کود برای زعفران در مراحل مختلف

0

کشاورزان با تجربه و دانش، از مصرف کود برای زعفران در مراحل کلیدی رشد زعفران با هدف افزایش هر چه بیشتر عملکرد نهایی بسیار بهره می‌برند.

مصرف کود برای زعفران

مصرف کود برای زعفران در صورتی که کود با کیفیت در زمان و مقدار مناسب استفاده شود، اثرات شگفت‌انگیزی خواهد داشت. زعفران در مراحل مختلف رشدی نیازهای متفاوتی دارد.

مصرف کود برای زعفران

توصیه مصرف کود برای زعفران در مراحل مختلف

۱. تغذیه و مصرف کود برای زعفران قبل از کاشت

مصرف کود برای زعفران قبل از کاشت که به کودهای پایه معروف است، برای فراهمی عناصر غذایی در خاک بسیار مناسب خواهد بود. این کودها می‌تواند شامل کودهای دارای پتاسیم، فسفر و گوگرد باشد.

کود پتاسیم مثل سولفات پتاسیم گرانول و کود فسفر مثل کود سوپرفسفات تریپل ( کود سیاه یا کود ریشه ) و یا دی‌آمونیوم فسفات برای مصرف می‌تواند مناسب باشد.

مصرف کود اوره ( کود سفید یا کود سر ) با توجه به اینکه ناپایدار هست و در زمان کوتاهی می‌تواند شستشو شده و یا تبدیل به گاز شود، در مرحله قبل از کاشت پیشنهاد نمی‌شود.

۲. تغذیه و مصرف کود برای زعفران در اولین آبیاری ( آبیاری قبل از گل زعفران )

کود برای زعفران در آبیاری اول بسیار بحث برانگیز شده است. منظور از آبیاری اول، آبیاری قبل از ظهور گل است که عموما از اوایل تا اواخر مهر ( بسته به منطقه ) انجام می‌شود.

در صورتی که قبل از گلدهی دو مرحله آبیاری انجام می‌دهید و یا اصطلاحا زعفران را دوآبه می‌کنید، بسیار بهتر است که کوددهی در آبیاری نزدیک به گلدهی انجام شود.

در آبیاری اول، ریشه زعفران هنوز وجود ندارد و یا رشد کمی داشته و هنوز گسترده نشده است. از طرفی هنوز قطعا هیچ برگی در مزرعه وجود ندارد تا ریشه بتواند جذب مناسبی داشته باشد.

بنابراین به کشاورزانی که قصد مصرف کود برای زعفران دارند پیشنهاد می‌شود در آبیاری اول زعفران از کودهای شیمیایی استفاده نشود.

البته دقت داشته باشید که منظور کودهای شیمیایی قابل حل در آب هستند و نه کودهای دیرحل مثل گوگرد یا سولفات پتاسیم گرانول. در آبیاری اول زعفران بسیار مناسب خواهد بود اگر از کودهای زیستی یا همان کودهای میکروبی استفاده شود.

کودهای زیستی حاوی باکتری‌های حل کننده عناصر و کودهای اسیدآمینه در آبیاری اول زعفران بسیار مناسب و موثر خواهد بود.

۳. تغذیه و مصرف کود برای زعفران در دومین آبیاری ( آبیاری بعد از برداشت گل زعفران )

دومین آبیاری زعفران، بعد از اتمام دوره برداشت گل انجام می‌شود. در این آبیاری که عموما در آذر ماه انجام می‌شود، برگ‌های زعفران رشد مناسبی داشته و همچنین همزمان پیاز دختری نیز در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد.

در این مرحله نیاز است که برای رشد مناسب برگ‌ها از کودهای نیتروژنی استفاده شود. کودهای نیتروژنی پیشنهادی ما اوره و سولفات آمونیوم است که می‌تواند در این مرحله مناسب باشد.

از طرفی برای رشد اولیه پیاز دختری نیز استفاده از کودهای پتاسیم بسیار مناسب است. کود پتاس‌ به علت درصد بالای پتاسیم (۵۴ درصد) و فسفر (۴۵ درصد) و خلوص بالا (فاقد کلر و سدیم و عناصر مضر) برای تامین پتاسیم در زعفران بسیار موثر است.

شما می توانید انواع کود مورد نیاز خود را از فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب خریداری کنید.

۴. تغذیه و مصرف کود برای زعفران در سومین آبیاری ( آبیاری دی و بهمن )

این مرحله عموما در دی ماه و بهمن ماه به عنوان سومین آبیاری زعفران انجام می‌شود. در این مرحله پیاز دختری کاملا رشد کرده و همچنان در حال درشت شدن است. یکی از موثرترین مراحل برای افزایش درشتی زعفران همین مرحله است.

بنابراین به شدت نیاز به پتاسیم در این مرحله بالا می‌رود. کودهای پیشنهادی ما برای تامین پتاسیم در آبیاری سوم زعفران پتاس‌ و سولفات پتاسیم پودری است. در مزارعی که کمبود آهن مشهود باشد در این مرحله از کود آهن نیز می‌توان استفاده کرد.

سایر مطالب:

چگونگی کنترل کنه زعفران

بیماری باکتریایی زعفران ،عامل و چگونگی کنترل آن

مهم ترین آفات و بیماری های زعفران

۵. تغذیه و کود برای محلول پاشی زعفران ( اواخر بهمن تا اوایل فروردین )

حدودا از اوایل اسفند ماه به بعد، فعالیت ریشه زعفران محدود می‌شود چرا که ریشه زعفران روی پیاز مادری قرار دارد. در این زمان پیاز مادری تقریبا تخلیه شده است و جذب موثری از طریق ریشه اتفاق نمی‌افتد.

بنابراین باید کودها را به صورت محلول‌پاشی استفاده کرد. در این مراحل سرعت انتقال مواد از برگ به پیاز برای درشت شدن پیاز بسیار حائز اهمیت است. کودهایی از جمله عناصر ریزمغذی ، اسید آمینه و سیلیکات پتاسیم ( سیلیکون ) در محلول‌پاشی بسیار مناسب هستند.

نتیجه‌گیری

  1. تغذیه گیاهی و مصرف کود، ۴ رکن اساسی دارد. این موارد شامل: انتخاب کود مناسب، زمان مناسب برای مصرف کود، تعیین مقدار مناسب مورد نیاز و نحوه مناسب مصرف کود برای جذب و کارایی بهتر است.
  2. زعفران در مراحل مختلف رشدی نیاز به کودهای مختلفی دارد که در هر مرحله باید بر اساس نیاز گیاه، کود مناسب استفاده شود. در این مسیر، یک برنامه غذایی خوب تاثیر زیادی در افزایش عملکرد خواهد داشت.
  3. زمان مناسب آبیاری اول زعفران، استفاده تلفیقی از کود زیستی و کود شیمیایی و استفاده از برنامه غذایی برای کوددهی زعفران، راهکارهای کلیدی در افزایش عملکرد در این سال‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )