سم حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

0

سم حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور) یک حشره کش سیستمیک با اثرات تماسی- گوارشی است که برای کنترل حشرات مکنده در مرکبات، پسته، درختان میوه و محصولات زراعی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سم حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

این آفت کش از گروه شبه نیکوتینی و ایمیدازول ها است و با اختلال در سیستم عصبی حشرات آنها را از بین می برد. این سم با همه گیاهان و سموم دیگر سازگار است و کاربرد گسترده ای دارد.

قیمت خرید و فروش این سم بسته به شرکت تولید کننده و نوع بسته بندی آن متفاوت است و با نام تجاری کنفیدور نیز در بازار شناخته می شود .

سم حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

موارد مصرف سم حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

این سم برای کنترل پروانه مینوز مرکبات ، پسیل پسته، شته توتون،  تریپس پنبه ، شته گیاهان زینتی، خزانه گیاهان زراعی و گیاهان گلدانی ، کک در چغندر، سفید و گیاهان گلدانی به شکل محلول پاشی روی شاخ و برگ  و ضدعفونی خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

این حشره کش برای مقابله با حشرات مکنده ( شته، عسلک پنبه، مگس سفید گلخانه، پسیل، شپشک، زنجره و زنجرک)وآفات بهداشتی مثل کک ها و سوسک های سوسری استفاده می شود و کارایی بسیار خوبی ارائه می دهد.

از دیگر کاربردهای کنفیدور محلول پاشی غلات، آفتابگردان، توتون، سویا، چای، برنج ، ذرت ، پنبه، چغندر قند، سیب زمینی، مرکبات، کیوی، پسته، انگور، گیاهان جالیزی، درختان میوه دانه دار و هسته دار و گیاهان زینتی است.

مکانیسم اثر ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

ایمیداکلوپراید یک سم سیستمک است که از ریشه جذب و به صورت اکروپتالی در کل ساختار گیاه پخش می شود.

این آفت کش چربی دوست است ولی قابلیت انحلال در آب محدودی نیز دارد. بدین ترتیب می تواند به راحتی از لایه مومی برگ ها جذب شده و در شیره های گیاهی موجود در آوندها جریان یابد.

بنابراین به سرعت جذب گیاه شده و تاثیر آن با بارندگی از بین نمی رود. ایمیداکلوپراید با مهار ناحیه پس سیناپسی در گیرنده های نیکوتینیک استیل کولین بر روی سیستم عصبی حشره به شکل غیر قابل برگشت اثر کرده .

ویژگی آبگریزی نفوذ آن به سیستم عصبی مرکزی حشرات را راحت تر می کند.

مقدار و روش مصرف :

برای گلها و گیاهان آپارتمانی : ۲ الی ۳ سی سی در یک لیتر آب محلول و نسبت به میزان آفت ۲ الی ۳ بار با فاصله یک هفته آبیاری و اسپری شود .

سازگاری و اختلاط ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

ایمیداکلوپراید با سایر سموم به راحتی قابل اختلاط است و هیچ تاثیر سوئی بر روی گیاهان مختلف نخواهد گذاشت. دوره کارنس این سم حداقل ۲۱-۱۵ روز است.

البته شایان ذکر است که اثر تماسی کنفیدور برای آفات مختلف باعث خطرناک شدن آن برای حشرات مفید  از جمله حشرات گرده افشان و بند پایان شکارگر خواهد شد.

احتیاطات زیست محیطی ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

کنفیدور برای زنبور عسل و پرندگان بسیار خطرناک است و موقع سمپاشی باید دام و طیور را از محل دور نمائید.علاوه بر این باید از سمپاشی درختان در مرحله گلدهی و از چرای دام در نواحی تازه سمپاشی شده جداً خود داری نمائید.

یکی دیگر از ملاحظات مهم در رابطه با این سم پرهیز از آلودگی آبهای آشامیدنی جاری، راکد و زیر زمینی و عدم شستشوی دستگاه ها و ظروف سمپاشی در رودخانه ها و آبهای جاری است.

سایر مطالب:

انواع سموم حشره‌کش ،معرفی و آشنایی با آن ها

سم حشره کش اسپینوساد و کاربرد آن در کشاورزی

احتیاطات شخصی هنگام استفاده از ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

مانند تمام سموم هنگام سمپاشی از لباس کار، کلاه، عینک، ماسک ، چکمه و دستکش پلاستیکی غیر قابل نفوذ استفاده کنید تا احتمال مسمومیت به حداقل برسد.

در حین سمپاشی از کشیدن سیگار، استنشاق ذرات سم ، خوردن و آشامیدن خودداری کنید.  ظروف و بسته های خالی سم را دور از منابع آبی نگهداری کنید و آنها را مجددا مورد استفاده قرار ندهید.

علائم مسمومیت با ایمیداکلوپراید شامل خواب آلودگی، سرگیجه و منگی و تب است . با دیدن این علائم سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید و برچسب سم را به پزشک نشان دهید.

درصورت آلودگی بدن و صـورت به سم فوراً محل را با آب و صابون چندبار شستشو نمائید. در صورت تماس با چشمها آنها چند دقیقه با آب تمیز و فراوان شستشو دهید.

در صورت مصرف خوراکی سم خوراندن ذغال فعال با آب فراوان می تواند مفید باشد زیرا پادزهر اختصاصی ندارد.

شرایط نگهداری ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

سم را دور از دسترس اطفال و حیوانات در بسته بندی اصلی به دور از آفتاب، رطوبت و مواد غذایی انسان و دام نگهداری کنید. بهترین  دما برای نگهداری سم بین ۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد.

توجه داشته باشید که باز شدن بسته بندی سم زمان و دوام آنرا کاهش می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )