گل یاس و چگونگی تکثیر آن

0

گل یاس جز گل‌های زینتی می‌باشد که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و نمی‌توان بدون تفاوت از کنار آن رد شد. این گل به دلیل زیبایی و بوی دلنشینی که دارد باعث ایجاد حس خوب در انسان می‌شود.

گل یاس

مطمئناً هر گلی برای آن که باعث زیبایی و جلب توجه بشود باید به آن رسیدگی شود و با ویژگی‌ها و شرایط رشد آن، نوع خاک متناسب، میزان آبیاری و سایر شرایط لازم جهت رشد آشنایی کامل داشته باشید.

یاس دارای گل‌های با رنگ‌ زرد یا سفید و در بعضی از انواع آن بنفش است و برگ‌های سرسبز و عطر گل‌های آن عطر شیرینی دارد و ارتفاع این گیاه به سه تا شش متر نیز می‌رسد.

این گل به سرما حساس است ولی شرایط نگهداری آن در سایر فصول آسان است و در صورت تأمین نیازهای مراقبتی آن تا سال‌های طولانی می‌‎توانید در کنار خود حفظ کنید.

گل یاس

معرفی انواع گل یاس

همان‌طور که در ابتدا گفتیم یاس دارای انواع مختلفی می‌باشند که هر کدام دارای رنگ و مدل خاصی می‌باشند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود گل یاس را انتخاب کرده و در حیاط یا باغ خود بکارید. اولین نوع این گل، گل یاس چمپا می‌باشد.

یاس چمپا (Jasminu grandiflorum)

 این نوع یاس منشاء آن کشور هندوستان می‌باشد. و شکل ظاهری بوته آن مشابه درخت بید مجنون می‌باشد. یاس چمپا دارای برگ‌های براق سبز می‌باشد و رنگ گل آن به صورت دو رنگ می‌باشد.

که قسمت بالایی سفید می‌باشد و قسمت زیر گل به رنگ بنفش می‌باشد. گل یاس دارای عطر می‌باشد اما عطر یاس چمپا بیشتر است و به همین خاطر در صنعت عطر سازی از آن استفاده می‌کنند.

می‌توان یاس چمپا را از طریق قلمه زدن ساقه یا قرار دادن در خاک تکثیر داد. رشد این نوع گل یاس بالا می‌باشد و برای آن که کیفیت و رشد خوبی داشته باشد بهتر است که نور مناسب و کافی داشته باشند.

یاس سفید (Jasminum officinale)

شاید با این نوع گل یاس بیشتر آشنا باشید. این نوع یاس به وفور در ایران وجود دارد و در پارک‌ها و فضاهای سبز همواره می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. این نوع گل یاس به دلیل نحوه‌ گل‌دهی که دارد بسیار استفاده می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد.

زمان گل‌دهی یاس اوایل بهار می‌باشد و گل‌دهی خود را تا زمستان حفظ می‌کند و شما در طی این چند ماه شاهد گل‌های آن خواهید بود. رنگ این نوع گل‌ها سفید یک دست است و دارای عطر بسیار خوب و آرامش بخش می‌باشد.

گل یاس سفید در ایران با نام‌های دیگر نیز شناخته می‌شود به نام‌های یاس شیروانی و یاس جنگلی و می‌توان آن را جز اصلی‌ترین و اصیل‌ترین نوع یاس معرفی کرد.

یاس کوتوله (Jasminum parkeri)

یاس کوتوله یکی از انواع گل یاس می‌باشد که دارای تفاوت‌های کمی با دیگر نمونه‌های گل یاس می‌باشد. این نوع گل دارای ارتفاع یک متر می‌باشد و دارای گل‌های با گلبرگ‌های زرد می‌باشد.

تعداد گلبرگ‌ها ۵ عدد می‌باشد و معطر هستند این نوع گل در اواخر بهار به گل می‌نشیند. شاخه‌های یاس کوتوله یک دسته می‌باشند و دارای برگ‌های بیضی شکل هستند.  

یاس نارنجی

شاید برای شما نیز جذاب باشد که یاس نارنجی را از نزدیک ببینید. این نوع گل یاس با ترکیب رنگی نارنجی و سفید می‌تواند باعث جلب توجه شود و زیبایی خاصی دارد که از ویژگی‌های مهم این نوع گل می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های این نوع گل ارتفاع بلند آن می‌باشد که می‌تواند ۴ تا ۵ متر نیز قد بکشد. در هر مکانی که از این نوع گل یاس استفاده می‌شود باعث زیبایی و معطر شدن آن مکان شده است.

یاس زرد (Forsythia)

این نوع گل یاس به یاس ژاپنی نیز معروف می‌باشد. این نوع گل دارای رنگ زرد زیبا می‌باشد که علاوه بر زیبای دارای عطر دلنشینی نیز می‌باشد ارتفاع بوته این نوع گل به ۳ متر می‌رسد و زمان گل‌دهی آن در بهار تا اواخر تابستان می‌باشد .

به دلیل ضعیف بودن در برابر سرما گل‌دهی آن در زمستان متوقف می‌شود. این نوع گل به دلیل رشد زیادی که دارد در مکان‌های محدود باید هرس شود.

یاس زمستانی (Jasminum nudiflorum)

نام دیگر یاس زمستانی یاس هندی می‌باشد. این نوع گل یاس در هند بسیار مشهور می‌باشد. سفیدی این گل به قدری چشمگیر می‌باشد که آن را یاس زمستانه نام نهاده‌اند.

کوندا در زبان هندی به معنی سفید می‌باشد و به این گل یاس به گل کوندا معروف می‌باشد.

روش کاشت گل یاس

هر کدام از گل‌ها روش‌های مختلفی برای کاشت و تکثیر خود دارند. گل یاس نیز مانند دیگر گل‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی می‌باشد. روش کاش و تکثیر یاس سه روش می‌باشد که آسان‌ترین آن ها قلمه‌زنی می‌باشد.

پاجوش و خوابانیدن نسبت به قلمه‌زنی مقداری سخت تر می‌باشند. در کنار روش‌های کاشت عوامل دیگری نیز دخالت دارند که عبارتند از: نور، دما، خاک و کود، که دارای اهمیت زیادی نیز می‌باشند.

برای قلمه‌زنی گل یاس بهترین مکان ساقه آن می‌باشد و در زمان قرار دادن در خاک باید آن را مدام مرطوب نگه دارید این کار باعث رشد بهتر و سریع‌تر گل می‌شود.

زمان انجام قلمه‌زنی و کاشت در اوایل و یا اواخر تابستان انجام می‌شود.

روش‌های خوابانیدن و پا جوش

روش خوابانیدن شاخه گل یاس:  

در روش خوابانیدن ابتدا باید شاخه‌هایی را انتخاب کرد که علاوه بر سالم بودن دارای چند عدد جوانه نیز باشند و هر شاخه باید دارای حداقل ۲ تا ۳ سال سن باشند. این روش بیشتر برای کاشتن گل در گلدان می‌باشد.

خاک و شن و کود را با هم ترکیب کرده و داخل گلدان بریزید شاخه انتخاب شده را در قسمت وسط گلدان قرار دهید و بعد از آبیاری کنید. این گل برای آن که رشد و گل‌دهی خوبی داشته باشد باید نور و دمای کافی داشته باشد.

اگر می خواهید رشد شاخه و ریشه‌زایی افزایش پیدا کند بهتر است قبل از قرار دادن شاخه در گلدان، چند خراش روی قسمت انتهایی شاخه ایجاد کنید و سپس آن را در گلدان بکارید.

روش قلمه زنی: 

در این روش که به نسبت دو روش دیگر آسان تر است کافی است چند شاه ضخیم و سالم را جدا کرده و هر کدام را به اندازه‌های ۲۰ سانتی متری برش دهیم انتهای هر شاخه باید به صورت اریب برش خورده باشد.

بهتر است روی هر شاخه چند جوانه و یا برگ وجود داشته باشد سپس هر قلمه را در یک گلدان که دارای شن و خاک و کود می‌باشد قرار دهید و آن را مرطوب کنید.

روش پاجوش: 

روش پا جوش از طریق ریشه می‌باشد از آن جا که ریشه یاس بسیار زیاد و ضخیم می‌باشد بنابراین به پاجوش های زیادی نیاز است. زمان مناسب برای جدا کردن پاجوش ها فصل بهار می‌باشد.

سایر مطالب:

گل مینا یا گل ستاره ای

روشهای مختلف تکثیر و قلمه زدن گل رز

خواص دارویی گل یاس

در طب اسلامی سنتی مزاج یاس را گرم تعریف کرده اند که بوییدن آن باعث گرمی مغز و آرامش آن می‌شود. به همین خاطر به افرادی که دچار فشار روحی و افسردگی می‌باشند توصیه می‌کنند که در اتاق های خود گل‌های یاس قرار دهید.

زیرا عطر آن باعث ایجاد آرامش روحی و روانی می‌شود که یک خواب آرام را به دنبال دارد. به دلیل گرم بودن طبع این گل بوییدن آن باعث گرمی مغز و افزایش کارای مغز می‌شود .

در بیمارانی که در مراحل آغازین آلزایمر می‌باشند توصیه می‌شود که روزی چند بار این گل را بو کنند و از عطر های آن استفاده کنند.

خاصیت آنتی اکسیدانی: 

امروزه از این نوع گل به عنوان دمنوش استفاده می‌کنند که به دلیل آنتی اکسیدان بسیاری که دارد می‌تواند مانع از رشد تومور ها و غده ها شود. شما می‌توانید با مصرف هر روزه این نوع چای و دمنوش بسیاری از بیماری ها را از خود دور کنید.

کاهش وزن: 

یاس به دلیل خاصیت چربی سوزی که دارد می‌تواند تا حدودی باعث کاهش چربی و لاغری فرد شود اگر قصد رژیم لاغری دارید می‌توانید در کنار رژیم از این چای یاس نیز استفاده کنید که می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

کاهش سرما خوردگی:

 همان طور که گفتیم گل یاس دارای طبع گرم می‌باشد و استفاده از دمنوش آن در پاییز و زمستان می‌تواند بدن را در مقابل بیماری ایمن نگه دارد و ریسک ابتلا به سرما خوردگی را کاهش دهد.

آرامش بخش: 

امروزه به دلیل مشاغل و گرفتاری زیاد بسیاری از افراد دچار بیماری های عصبی و خستگی ذهنی می شوند. فقط یک دمنوش آرامش بخش می‌تواند آن ها را آرام و سر حال کند. البته باید گفت زنان باردار بهتر است از گل یاس استفاده نکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )