نحوه کوددهی پاییزه درختان

0

شما برای کوددهی پاییزه درختان سه نوع کود دامی ، شیمیایی و زیستی می توانید استفاده کنید که البته توصیه می کنیم قبل از هر چیز از یک مهندس کشاورزی کمک بگیرید تا کود مناسب برای پاییز استفاده شود. به خاطر داشته باشید که هر کود، علاوه بر تاثیر تغذیه ای، بر روی ساختمان و بافت خاک نیز تاثیر خواهد گذاشت:

کوددهی پاییزه درختان

کوددهی پاییزه درختان در نقاط معتدل و گاها سردسیرتر کشاورزی صورت می‌گیرد. درخت های مختلفی هسته‌دار و میوه‌دار مانند پرتقال و زردآلود کاشته می‌شود که درخت های کاشته در این فصل نیز مانند فصل‌های دیگر نیاز به کود مناسب دارند.

اما لازم است که با کود مناسب برای تغذیه درختان میوه در پاییز آشنا باشید و بدانید که باید چه نوع کودی در پاییز به درختان بدهیم.

کوددهی پاییزه درختان

معرفی کودهای مناسب برای کوددهی پاییزه درختان

در ابتدای کار به معرفی کودهای مناسب برای درختان میوه در فصل پاییز میپردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید و بتوانید از این کودها جهت تغذیه گیاه خودتان و رشد و نمو بیشتر آن استفاده کنید و بدانید که باید چه کودی در پاییز به درختان بدهیم.

کوددهی در پاییز با استفاده از کود کلات آهن

آهن یکی از عناصر مورد نیاز درختان در فصل پاییز است که باید حتما مقدار آن بررسی شود و اگر خاک به میزان کافی حاوی آن باشد، باید نسبت به کود دهی در پاییز با استفاده کود کلات آهن اقدام کنید.

این کود یکی از کودهای مناسب برای درختان میوه در فصل پاییز است و علاوه بر آهن دارای ترکیبات مغذی کود پاییزه نیز می‌باشد که بسیار کمک‌کننده است.

کوددهی در پاییز با استفاده از کود مس

کودهای حاوی مس، علاوه بر مس، دارای ترکیبات لازم برای کود پاییزه است و یکی از کودهای مناسب برای درختان میوه در پاییز می‌باشد.

کودهای مس باعث افزایش میزان مقاومت درخت در مقابل سرمای سخت و طاقت‌فرسای پاییز و زمستان می‌شود و از آسیب‌دیدن درخت به علت این سرما به حد قابل توجهی جلوگیری می‌کند.

کود دهی در پاییز با استفاده از کود هیومیک اسید

هیومیک اسید یک ماده بسیار مفید و مغذی برای درختان میوه و دیگر گیاهان در فصل پاییز است و می‌تواند به درخت میوه کمک کند تا بتواند مقاومت و استقامت خوبی در مقابل تغییرات جوی ناگهانی داشته باشد و به راحتی آسیب جدی نبیند.

کود‌دهی در پاییز با استفاده از کود زیستی

کودهای زیستی، کودهایی هستند که از جانوران یا گیاهان مرده به دست می‌آیند و هیچگونه ماده‌ی شیمیایی در آن‌ها وجود ندارد، به طور کامل با طبیعت و باغات انطباق دارد و باعث می‌شود تا شما از این نظر دچار نگرانی یا دغدغه جدی نشوید.

بهترین نحوه کود‌دهی در پاییز چگونه است؟

بعد از اینکه معرفی کودهای مناسب برای درختان در پاییز را انجام دادیم، نوبت آن است که در مورد نحوه کود‌دهی در پاییز صحبت کنیم تا بتوانید از ترکیبات کود پاییزه بهترین استفاده را بکنید و به رشد، نمو و استقامت بیشتر درخت میوه کمک کنید.

برای کوددهی مناسب باید مراحل زیر را به طور کامل طی کنید.

بررسی خاک درخت جهت کوددهی

قبل از اینکه کوددهی را آغاز کنید، باید خاک درخت و خود آن را بررسی کنید و از نیاز درخت به کود اطمینان حاصل نمایید.

اگر شما بدون بررسی اقدام به کوددهی کنید، امکان زیاد شدن عناصر در خاک درخت یا گیاه وجود دارد که می‌تواند باعث سوخت درخت یا گیاه و از بین رفتن کلی آن گردد که اصلا مطلوب شما نیست.

بررسی سن درخت

بعد از اینکه خاک درخت بررسی شد، شما باید به سراغ سن درخت بروید، زیرا با توجه به سن درخت ترکیبات کود پاییزه و نوع آن به طور کلی تغییر می‌کند که باید حتما نسبت به آن آگاهی کاملی داشته باشید.

انتخاب کود مناسب درخت

بعد از اینکه خاک درخت و سن آن را به طور دقیق و کامل بررسی نمودید، لازم است که کود مناسب برای درخت میوه یا گیاه را به درستی انتخاب نمایید تا دچار مشکل نشوید و رشد و نمو درخت میوه به طور کلی قطع نگردد.

مخلوط کردن کود با آب

بعد از انتخاب کود، باید آن را با مقدار مناسبی از آب مخلوط کنید تا بتوانید آن را پای درختان مختلف بریزید و به تغذیه آن‌ها کمک نمایید.

پخش کود در فاصله ۳۰ سانتی‌متری

بعد از اینکه کود را با آب مخلوط کردید، آن را دورتادور درخت و در فاصله ۳۰ سانتی‌متری تنه آن بریزید تا درخت شما بتواند بهترین استفاده ممکن از آن را نماید و میزان مواد مورد نیاز خودش از کود را به راحتی جذب کند.

چالکود پاییزه و زمستانه چیست؟

هنگامی که شما گودال بزرگی در میان گیاهان یا در کنار درخت میوه باغ خودتان را می‌کنید و کود پاییزه با ترکیبات مناسب را در آن چال می‌کنید، در اصلاح شما عمل چالکود انجام داده‌اید .

اگر این کار را در فصل پاییز یا زمستان انجام دهید، به این کار چالکود پاییزه و زمستانه گفته می‌شود.

چالکود علاوه بر تامین مواد موردنیاز درخت شما، قادر از ضعف‌های احتمالی آن نیز جلوگیری نماید و احتمال آسیب دیدن درخت را به حداقل ممکن خودش برساند.

مزایای استفاده از چالکود پاییزه و زمستانه چیست؟

استفاده از چالکود پاییزه و زمستانه مزایای بسیاری دارد که در ادامه به بیان تعدادی از مهم‌ترین موارد مربوط آن‌ها می‌پردازیم.

امکان جذب بهتر مواد توسط ریشه

در فرآیند چالکود، مواد و کودهای موردنیاز در زیر خاک قرار می‌گیرند. که همین موضوع باعث می‌شود تا ریشه امکان جذب بهتر مواد مغدی را داشته باشد. تا بتواند تغدیه خودش را به طور دقیق و کامل انجام دهد.

نفوذ بهتر آب

یکی دیگر از مزایای استفاده از چالکود، نفوذ بهتری آب داده شده به گیاه یا درخت است. که در رشد و نمو آن نقش به سزایی ایفا می‌کند و آن را بهبود می‌دهد.

 کاهش گلریزی و کمک به شکوفه زدن درخت

استفاده از روش چالکود برای کود دهی درخت، به شما کمک می‌کند تا کاهش گلریزی درختان میوه خودتان و افزایش تعداد شکوفه‌های میوه‌های آن‌ها را به وضوح مشاهده نمایید.

افزایش حجم ریشه‌های درخت میوه

افزایش حجم ریشه‌ها باعث افزایش استقامت درخت میوه در خاک و ماندگاری بیشتر آن می‌گردد. استفاده از روش چالکود کمک می‌کند تا این افزایش حجم ریشه به طور قابل توجهی صورت بگیرد.

سایر مطالب:

زمان مناسب برای محلول پاشی عناصر ریز مغذی ها برای باغات میوه

آبیاری باغات در پاییز و زمستان

نحوه اجرای صحیح چالکود پاییزه و زمستانه چگونه است؟

برای انجام چالکو به صورت مناسب نیز باید فرآیند به درستی صورت گیرد. که در ادامه به بیان نکات مهم این فرآیند می‌پردازیم و این موارد را به طور مختصر شرح می‌دهیم.

چاله را با توجه سن گیاه حفر کنید.

در هنگام حفر چاله در فرآیند چالکود دقت کنید که چاله کنده شده متناسب با سن درخت میوه شما باشد. به این مورد بسیار دقت کنید، زیرا بسیار اهمیت دارد و در صورت رعایت نکردن آن، امکان ضرردهی و از بین درخت وجود دارد.

فاصله مناسب بین چاله‌ها را رعایت کنید

فاصله بین چاله‌های مختلف چالکود شما، باید متناسب با ریشه درخت شما باشد و همچنین این چاله‌ها باید در قسمت سایه‌انداز درخت قرار داشته باشند.

حداقل دو چاله در دو طرف درخت حفر نمایید

برای انجام مناسب چالکود شما نیاز به حداقل دو سوراخ با زاویه ۱۸۰ درجه نسبت به هم هستید.

عمق چاله‌ها باید ۶۰ سانتی‌متر باشد

به طور معمول برای انجام چالکود حفره‌هایی با عمق ۶۰ سانتی‌متر کنده می‌شود. اما اگر درخت شما زیر سه سال عمر دارد، شما می‌توانید این عمق را به ۳۰ سانتی‌متر کاهش دهید.

هنگام حفر چاله باید ریشه درخت را مشاهده کنید

زمان مناسب برای چالکود پاییزه و زمستان چه وقتی است؟

در هنگام حفر چاله برای چالکود دقت کنید که ریشه‌های گیاه یا درخت میوه را مشاهده کنید. زیرا این نشانه‌ای است که به شما صحت حفر چاله‌ها و مکان آن‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

محلول چالکود در بیشتر مواقع بسیار رقیق است و امکان شسته شدن آن با باران وجود دارد. بنابراین باید قبل از انجام این کار، باید از عدم بارش باران تا مدت مورد نیاز برای جذب مواد آن، اطمینان کامل را حاصل نمایید. تا دچار ضرر و زیاد در این مورد و کود‌دهی خودتان نشوید.

کوددهی پاییزه درختان را درست انجام دهید

کوددهی درختان در پاییز و زمستان بسیار مهم است و می‌تواند بر روی باردهی آن‌ها در فصل بهار اثر قابل توجهی بگذارد و آن را بهبود دهد.

بنابراین لازم است که شما بدانید چه نوع کودی در پاییز به درختان بدهیم و با آن‌ها به طور دقیق و کامل آشنا باشید. 

همچنین گفتیم که چالکود پاییزه و زمستانه چیست، چه مزایایی دارد، چگونه باید آن را انجام داد. بهترین زمان استفاده از این روش کود‌‌دهی پاییزه چه وقتی است تا به آگاهی کامل در این زمینه برسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )